4172
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

79 Inlägg
24 mars 2012
TS_quattro skrev:
nja, XT är väl inte bäst på något ungefär, den är tung, trött (blir bättre om man drevar ned den) och har en allmänt småseg framgaffel, dock så är den billig att försäkra, billig att serva med långa intervall och gör sig mycket bra som pendlarhoj, var just det som gjorde att jag skaffade en. det finns mycket som är både rappare, lättare och roligare att köra, dock så kostar det mer, både i försäkring, drift och underhåll.

Var nyfiken på en XT som första hoj. Serviceintervallen är på 1000mil va? Och vad ligger premien på? Rent nyfiken bara...

Jag pyntar 4000 hel/hel.

Har blivit vuxen och kör nu motorcykel istället... eller??

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2012
koston skrev:
TS_quattro skrev:
nja, XT är väl inte bäst på något ungefär, den är tung, trött (blir bättre om man drevar ned den) och har en allmänt småseg framgaffel, dock så är den billig att försäkra, billig att serva med långa intervall och gör sig mycket bra som pendlarhoj, var just det som gjorde att jag skaffade en. det finns mycket som är både rappare, lättare och roligare att köra, dock så kostar det mer, både i försäkring, drift och underhåll.

Var nyfiken på en XT som första hoj. Serviceintervallen är på 1000mil va? Och vad ligger premien på? Rent nyfiken bara...

Jag pyntar 4000 hel/hel.

Serviceintervallen är 1000 mil ja.

Jag uppdaterade till 24+ försäkring innan bilsport & MC ändrade kraven, så jag betalar (iaf iår) 1810 kr halv/hel.

XT:n är en slitvarg, som sagt ganska trött och känns klumpig, men när du lärt dig hojen är det en njutning så god som någon att köra med den på kurvig väg, tjälskott m.m känns knappt alls smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
24 mars 2012
koston skrev:
TS_quattro skrev:

Jag pyntar 4000 hel/hel.

2700 hel/hel bilsport 30+

edit: för en XTR, XTX är dyrare troligtvis mest pga att dem ofta går som budhojar  samt att motarder över lag är med i mer olyckor...
Senast redigerat av TS_quattro (24 mars 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

3 354 Inlägg
25 mars 2012
nu jävlar åkte slangen fram o tvätta Viffern.
Lagom mkt arbete att tvätta en pärlemovit mc för att den ska få sin rätta lyster o bli (tkr jag).
Tog även fram autosolen för ljuddämparen och fälgrengöring.
Men resultatet blev jag helnöjd med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55885/55885-e011430e5b5fc7fd68edc9eaf941359e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/56/55885/55885-61d15f68ea1c63ad839f3994f104b211.jpg

ps funderar på att införskaffa f4i gafflar + bromsok då det enligt några källor är bolt on.
blir lite skönare att kunna anpassa fjädringen o få bättre bromsar.
Senast redigerat av Seth (25 mars 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Administratör
2 981 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
30mil ca blev det i helgen och även en runda på en 2012ans S1000RR ! Ja ni den fick min R1a att kännas...........

En kopp av den svarta såsen...

Masterworks
25 mars 2012
Goffen skrev:
30mil ca blev det i helgen och även en runda på en 2012ans S1000RR ! Ja ni den fick min R1a att kännas...........

Berätta gärna! cool

V-Power
1 186 Inlägg
25 mars 2012
Fan jag måste också in och testa nya S1000RR cool

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 mars 2012
Vart närmare 50 mil på årspremiärturen med Firebladen idag big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Norrlänning
643 Inlägg
26 mars 2012
I 5+ och snålblåst blev det en tur på 5 mil igår, efter att ha kickat så man har blodsmak såklart!
Lite väl kallt för några längre turer än så länge, och inte sopat nånstans, så att lägga ner i kurvorna kan man ju glömma...

Båtmek
720 Inlägg
26 mars 2012
Ska regga om en hoj till 25kw och bokade tid idag, då sa de att jag behöver en A4:a med reg nr och vad som är gjort med cykeln. Har ju ett intyg från tillverkaren av strypningen, räcker inte det? Någon som har erfarenhet av detta?
Senast redigerat av J_Jespersen (26 mars 2012)

284 Inlägg
27 mars 2012
Då var det dags att ta steget ut på två hjul smile. Skickat in för lämp och handledarbevis. Hur långtid brukar det ta att få tillbaka? ( betala in direkt).

Vilket är bäst tidig mcskolning eller nöta mil privat först?
När bör man anmäla till risk1 och 2?

Finns det inget liknande forum garaget fast MC ännu ? Skulle varit skoj och följa projekt, stylingtips och annat.

Trevlig tråd och fina bågar!

RS Power is the shit

2 411 Inlägg
27 mars 2012
_KriZze skrev:
Då var det dags att ta steget ut på två hjul smile. Skickat in för lämp och handledarbevis. Hur långtid brukar det ta att få tillbaka? ( betala in direkt).

Finns det inget liknande forum garaget fast MC ännu ? Skulle varit skoj och följa projekt, stylingtips och annat.

Det brukar ta några veckor sedan har du lämpet hemma.
Jag körde mycket hemma innan jag började köra på körskola och det är något jag rekommenderar starkt eftersom du spar många onödiga lektioner.

Ang risk 1 och 2 så bör du gå till nån lokal körskola och snacka med dem snarast

Bike.se finns om du vill läsa mer om mc men jag personligen tycker det är ett dåligt forum (dock de enda som finns typ)

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
27 mars 2012
Nybergrobin skrev:
Bike.se finns om du vill läsa mer om mc men jag personligen tycker det är ett dåligt forum (dock de enda som finns typ)

finns ju även sporthoj.com vilket är ett väldgt bra forum smile

Rekomenderar även jag att nöta av en del mil hemma innan, kolla även de olika konbanorna på nätet och öva lit på de

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 mars 2012
_KriZze skrev:

trevligt!
jag tog själv mitt kort förra året, jag körde tre lektioner på skola (en lågfartsmanöver, en stad/landsväg och en med högfartsmanöver/bromsning) de två första var väl "sådär" viktiga, men det är bra att få lite feedback om vad man gör fel (placering, vrida på huvudet etc). Något jag kan rekommendera som kommer spara mycket tid vad gäller lågfartsövningar är detta: leta upp en grusplan, är mer eller mindre en fördel om den inte är helt slät utan gärna lite småskumpig. rita upp en ruta 4 x 8 meter, ställ två 30 cm plastkoner (funkar lika bra med petflaskor halvfulla med vatten) med 4 meters mellanrum inne i rutan och kör 8-or runt konerna i krypfart utan att behöva åka utanför rutan eller att ta hjälp av fötterna, när detta funkar problemfritt på grus kommer det vara pissenkelt att göra samma sak på asfalt oavsett om du ska åka slalom, korridor, garagevändning eller serpentin med start och stopp... det är dessutom slöseri med pengar att betala för att öva detta på trafikskolan...

vad gäller riskettan så kan du göra den när som helst, denna är bara teori och således helt oberoende av väder, hör med trafikskolan när de har en tid åt dig. många skolor vill att man tar en lektion innan man kör risk 2 för att de ska veta om du kör tillräckligt bra för att klara den eller inte.

sedan är det självklart alltid bra att öva hemma så mycket som möjligt, tänk bara på att om du ska körra upp för tung obegränsad MC så måste den ha antingen 600cc och 40kW ELLER 700cc och 35kW är cykeln klenare än så eller motorn på för liten slagvolym så får du inte köra upp på den för obegränsad och du åker då på att köra skolans cykel vilken med största sannolikhet är en sur, oljekyld, ytterst bucklig sugk*ki gsx 750 med störtbågar, den är förvisso lättkörd men jag kom aldrig överens med det obefintliga bottenregistret i den motorn...
Senast redigerat av TS_quattro (28 mars 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Norrlänning
643 Inlägg
28 mars 2012
på körskolan där jag kör/körde är det en bmw 1200R som gäller, lite väl stor kanske. Tyvärr är ju min cykel på 600cc och 35kW...

284 Inlägg
28 mars 2012
Tack för tips och stöd smile. Då blir det en liten väntan på lämpet, skicka in synkompletteringen i måndags. Tråkigt att vänta, vill ut och köra nu när man bestämt sig.
Då blir det att kolla upp riskettan och få den överstökad.

Vad det gäller hoj kommer det bli en Vfr 750, avskalad till nakenhoj och med en R6 bakdel.
Lite sisådär på lacken men blir omlackering när kortet är i hamn smile.

RS Power is the shit

Norrlänning
643 Inlägg
28 mars 2012
glöm inte att handledaren måste ansöka om handledarskap också! (går rätt fort)

284 Inlägg
28 mars 2012
gutfucker skrev:
glöm inte att handledaren måste ansöka om handledarskap också! (går rätt fort)

Har skickat in för två olika redan wink!

RS Power is the shit

Snäll pöjk
703 Inlägg
28 mars 2012
Ni som använder sportställ med puckel hur har ni ert ryggskydd, ända upp till nacken eller så att det slutar under "puckeln"?
Mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!

3 354 Inlägg
28 mars 2012
uhm puckeln är inget direkt ryggskydd eller har man lyckats missa något?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök