2946
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
MilleN skrev:
Provörde nya R6an häromdan, förstår inte vad det är Goffen är så förtjust över wink Var väl inget fel på den mer än att den kändes pytteliten och att man var tvungen att varva något förbannat men det är väl för att jag är van vid min gamle klumpige 750.

Vill byta upp mig några årsmodeller nu, någon som vill köpa min? smile

Det ska vara litet o man vill varva, det är en sporthoj för fan big_smile
Men viktigare är väl hur du upplevde de övriga, hur är chassiet o bromsarna?

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
4 maj 2009
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:
TCG skrev:
Ryggplatta; du skriver att du ska köpa en. Mitt råd är att inte köra en meter utan! Hur bra och lugnt du än kör så kan ändå en bil köra på dig. Jag skulle ju bara ett par kilometer och blir påkörd ett par hundra meter från jobbet...

Det är en sak som en annan har dragit in på. Dels kostnaden, iofs en tusenlapp men sen vill man undvika allt som blir krångligt. Vill man åka så ska det gå enkelt och snabbt. Känns som att det skulle stanna hemma ganska enkelt.

Har ett inbyggt ryggskydd i jackan men det gör väl knappast någon större nytta? Det är ett 3cm tjockt inlägg av hård skumplast med räfflor för att följa ryggen bättre.

Det verkar iaf som att jag minskat påkörningsrisken rejält. Nu stannar alltid bilar. T.o.m har det blivit överdrivet, många stannar i korsningar trots att de lätt skulle hinna med god marginal utan att störa mig.
Lika många kastar sig ut i vägrenen när man kommer upp sakta bakom och inte ens tänkt köra om.

Xenon var verkligen inte dumt.

TÄNK OM TÄNK RÄTT!!!!

Ryggskydd nästa för helvete!!!
Hjälm och ryggskydd är minimum för att jag ska sätta mig på en hoj, det är livsavgörande skydd.
Handskar sätter jag på mig för att slippa få invalida händer, ordentliga stövlar för att jag vill fortsätta kunna gå efter en krash o skinnstället för att slippa jobbiga skrubbsår.
Alla skydd är på alltid men hjälm och ryggskydd är de allra viktigaste.

Kan inte annat än erkänna att jag tänkte lite i de banorna när jag började köra hoj. "Ryggskydd kostar pengar, det kan jag lägga på ett nytt bakdäck."
Fixade ändå ryggskydd och tycker inte det stör nämnvärt, tar 15sekunder att ta på sig...

Efter att jag hört krasandet av plåt och plast när bil/MC knycklas ihop, hört asfalten slå och skrapa på hjälmen och ryggplattan samt flugit//rullat/kasat ca.50m på asfalt så kommer jag använda ryggskydd även i fortsättningen...

leksak skrev:
Provörde nya R6an häromdan, förstår inte vad det är Goffen är så förtjust över wink Var väl inget fel på den mer än att den kändes pytteliten och att man var tvungen att varva något förbannat men det är väl för att jag är van vid min gamle klumpige 750.

Vill byta upp mig några årsmodeller nu, någon som vill köpa min? smile

Prova en Ninja ZX-10R så kommer du tycka allt är slött och klumpigt sen. wink
Senast redigerat av TCG (4 maj 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
TCG skrev:
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:

Det är en sak som en annan har dragit in på. Dels kostnaden, iofs en tusenlapp men sen vill man undvika allt som blir krångligt. Vill man åka så ska det gå enkelt och snabbt. Känns som att det skulle stanna hemma ganska enkelt.

Har ett inbyggt ryggskydd i jackan men det gör väl knappast någon större nytta? Det är ett 3cm tjockt inlägg av hård skumplast med räfflor för att följa ryggen bättre.

Det verkar iaf som att jag minskat påkörningsrisken rejält. Nu stannar alltid bilar. T.o.m har det blivit överdrivet, många stannar i korsningar trots att de lätt skulle hinna med god marginal utan att störa mig.
Lika många kastar sig ut i vägrenen när man kommer upp sakta bakom och inte ens tänkt köra om.

Xenon var verkligen inte dumt.

TÄNK OM TÄNK RÄTT!!!!

Hjälm och ryggskydd är minimum för att jag ska sätta mig på en hoj, det är livsavgörande skydd.
Handskar sätter jag på mig för att slippa få invalida händer, ordentliga stövlar för att jag vill fortsätta kunna gå efter en krash o skinnstället för att slippa jobbiga skrubbsår.

Kan inte annat än erkänna att jag tänkte lite i de banorna när jag började köra hoj. "Ryggskydd kostar pengar, det kan jag lägga på ett nytt bakdäck."
Fixade ändå ryggskydd och tycker inte det stör nämnvärt, tar 15sekunder att ta på sig...

Efter att jag hört krasandet av plåt och plast när bil/MC knycklas ihop, hört asfalten slå och skrapa på hjälmen och ryggplattan samt flugit//rullat/kasat ca.50m på asfalt så kommer jag använda ryggskydd även i fortsättningen...

Man har valt fel hobby om man tänker på pengar när man kör sporthoj big_smile

Administratör
2 990 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Man behöver inte hetsa upp sig så mycket. Jag tror att även det ryggskyddet som sitter i en jacka är "godkännt" även om det inte är lika bra som andra ryggskydd. Jag har ett halvardsson "stava?" det som fick bäst i test o jag tycker det känns bra men även lidls för 395kr ska vara bra för det kom 2a i testet !

En kopp av den svarta såsen...

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
Goffen skrev:
Man behöver inte hetsa upp sig så mycket. Jag tror att även det ryggskyddet som sitter i en jacka är "godkännt" även om det inte är lika bra som andra ryggskydd. Jag har ett halvardsson "stava?" det som fick bäst i test o jag tycker det känns bra men även lidls för 395kr ska vara bra för det kom 2a i testet !

Alla gör såklart som de själva vill.
Jag tex körde med ett par fullt dugliga helt nya alpinestarsstövlar min första säsong för jag förstod inte bättre då, ingen hade sagt åt mig hur lätt det är att totalkvadda foten, räckte med en säsong o lite snack me de erfarna innan jag ställt de gamla stövlarna åt sidan o handlat nya med bättre skydd.

Jag tycker att man ska framhäva så mkt det bara går hur viktiga alla skydd är.

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 maj 2009
leksak skrev:
TCG skrev:
leksak skrev:

TÄNK OM TÄNK RÄTT!!!!

Haha. Helt rätt. Jo man är lite lat, åkte till och från jobbet innan och hade hjälm + handskar + jacka. Åkte i jobbarbyxorna och jobbarskorna. Idiotiskt jag vet men det blir lätt så att det blir för krångligt mot för att sätta sig i bilen och "åka som man är".

Packningsmöjligheterna är lika med noll och ska man någonstans så blir det för klumpigt att ta med ombyte och ha kläderna under blir också knöligt ibland. Ryggsäcken har man matlåda och fylld med annat viktigt.

Kanske skulle kosta på sig ett vettigt ryggskydd ändå. Nu när jag tjänade 6000:- extra denna säsongen på att dubbelkolla försäkringen idag smile

Men vet ju ändå att det inte kommer åka på varje gång sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
Martin 9-3 skrev:
leksak skrev:
TCG skrev:

Haha. Helt rätt. Jo man är lite lat, åkte till och från jobbet innan och hade hjälm + handskar + jacka. Åkte i jobbarbyxorna och jobbarskorna. Idiotiskt jag vet men det blir lätt så att det blir för krångligt mot för att sätta sig i bilen och "åka som man är".

Packningsmöjligheterna är lika med noll och ska man någonstans så blir det för klumpigt att ta med ombyte och ha kläderna under blir också knöligt ibland. Ryggsäcken har man matlåda och fylld med annat viktigt.

Kanske skulle kosta på sig ett vettigt ryggskydd ändå. Nu när jag tjänade 6000:- extra denna säsongen på att dubbelkolla försäkringen idag smile

Men vet ju ändå att det inte kommer åka på varje gång sad

Lägg pengar på ett vettigt o skönt skydd o se till att sätta på dig det varje gång i början så kommer du använda det varje gång sen..
Jag känner mig naken utan ryggskyddet, det är ju som att man saknar en fot eller nåt när de inte sitter där big_smile
Som när man lira hockey när man va yngre, skitbra på skridskor när man hade utrustning, men när man klev ut på isen utan allt de så ramla man fan omkull direkt, haha big_smile...

En cutsväska kan jag rekommendera också.. ja har en riktigt snygg o smidig, mkt skönare än tankväska.

SQ
1 343 Inlägg
4 maj 2009
körkorttillstånd A damp ner i lådan.. till skolan imorgon för att göra upp schema för hur körkortstagandet ska se ut smile

lite sugen på honda hornet 600 respektive bt1100.. bt1100 är juh en costom om ja förstått allt rätt så den har väll inte mkt mer än 65hk eller något så den ska väll vara relativt billig i försäkring..

Effekt:      47,8 kW (65 hk) / 5500 varv      Moment:      88,2 Nm (9 kg-m) / 4500 varv

bra val?

Ljudnörd!

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
Yamaha XJ6 eller Kawasaki ER6 smile

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
4 maj 2009
Lardi skrev:
körkorttillstånd A damp ner i lådan.. till skolan imorgon för att göra upp schema för hur körkortstagandet ska se ut smile

lite sugen på honda hornet 600 respektive bt1100.. bt1100 är juh en costom om ja förstått allt rätt så den har väll inte mkt mer än 65hk eller något så den ska väll vara relativt billig i försäkring..

Effekt:      47,8 kW (65 hk) / 5500 varv      Moment:      88,2 Nm (9 kg-m) / 4500 varv

bra val?

Kolla på blocket efter ett par hojar du vill ha. Ta reg.nr. på dem och ring till ett par olika försäkringsbolag. Olika bolag har olika premier beroende på typ av hoj.
Den största premiedelen baseras såklart på olycksstatistik och även på vikt/effekt.

1 723 Inlägg
4 maj 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25434/646819_u37ge6.jpg

så nu har jag kommit hem efter att ha köpt min första mc! En -00a Honda CBR 900 RR. Eftersom jag är utan kort så körde jag bara en liten testrunda och lät en bekant köra de 7 milen hem. Han var mycket nöjd med den... haha.

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 maj 2009
leksak skrev:

ER-6an verkar ju vara riktigt trevlig.

Finns ju fasen 09or för 70.000:- och då inkluderar det 1år vagnskada vilket är värt lite som ungdom.

Finns outtagna 08or för 60.000:- Det måste vara mycket cykel för pengarna.

Men iaf. Har du någon bra länk för att hitta vettiga väskor bakom röven då?

Känns lite ostabilt att surra fast kameraväskan som jag gjort hittills.

Administratör
2 990 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Martin 9-3 när kommer bilderna på xenonet från monteringshållet !?  Jag köpte en omgång oxford panniers till min R6a men det gick ha då 6an har för spetsig röv sad

En kopp av den svarta såsen...

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
Martin 9-3 skrev:
leksak skrev:

ER-6an verkar ju vara riktigt trevlig.

Finns ju fasen 09or för 70.000:- och då inkluderar det 1år vagnskada vilket är värt lite som ungdom.

Finns outtagna 08or för 60.000:- Det måste vara mycket cykel för pengarna.

Men iaf. Har du någon bra länk för att hitta vettiga väskor bakom röven då?

Känns lite ostabilt att surra fast kameraväskan som jag gjort hittills.

ER6an är riktigt mkt hoj för pengarna, inte för inte det är sveriges populäraste hoj sen några år tillbaka big_smile..

Ska leta på länk te väskan jag har, hade inte tid förut... återkommer strax...

Kanon..
1 473 Inlägg
Fisketokig
2 997 Inlägg
4 maj 2009
Goffen skrev:
Martin 9-3 när kommer bilderna på xenonet från monteringshållet !?  Jag köpte en omgång oxford panniers till min R6a men det gick ha då 6an har för spetsig röv sad

Just det, det kommer. Kameran hade glömt bort det. big_smile
Har blivit lugnt med åka på sista tiden. Kanonväder men är jordbrukare så har kört långsammare maskiner kan man säga tongue

Menar du hur monteringen ser ut från förar-vy? När man ser de färgglada kablarna in i locken? smile
Själva ballasterna har jag gömt i det lilla utrymmet under lyktorna. Sitter med dubbelhäftande tejp. Trodde det skulle bli klent men har hållt hittills. Annars får man skruva underifrån så det inte syns.

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
Martin 9-3 skrev:
Goffen skrev:

Har blivit lugnt med åka på sista tiden. Kanonväder men är jordbrukare så har kört långsammare maskiner kan man säga tongue

Menar du hur monteringen ser ut från förar-vy? När man ser de färgglada kablarna in i locken? smile
Själva ballasterna har jag gömt i det lilla utrymmet under lyktorna. Sitter med dubbelhäftande tejp. Trodde det skulle bli klent men har hållt hittills. Annars får man skruva underifrån så det inte syns.

http://www.axio-usa.com/tailbag_silver.html
Där är bilderna som gjorde att jag valde den väskan, sitter som gjutet på 600rr smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 maj 2009
leksak skrev:
Martin 9-3 skrev:
Goffen skrev:

http://www.axio-usa.com/tailbag_silver.html
Där är bilderna som gjorde att jag valde den väskan, sitter som gjutet på 600rr smile

Inte så tokig. Skulle passa bra när det behövs packning. Behöver man inte fundera på att beställa en lackad kåpa längre big_smile

Professionell amatör
451 Inlägg
4 maj 2009
falloutboy skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25434/646819_u37ge6.jpg

så nu har jag kommit hem efter att ha köpt min första mc! En -00a Honda CBR 900 RR. Eftersom jag är utan kort så körde jag bara en liten testrunda och lät en bekant köra de 7 milen hem. Han var mycket nöjd med den... haha.

Ja vi får väl gratulera falloutboy till första motorcykeln då smile Kör lugnt o lycka till med kortet !

AUDI - Four rings to rule them all

Gatebil Crew Sweden
125 Inlägg
5 maj 2009
nä nu får nu sluta prata hoj för nu e ja bra sugen på att bli klar med kortet... Så kan ni lugna er tills ja gått de haha tongue

Sök