3280
Sök

Ska de ta bort skattebefriade fordon??

60 Inlägg
27 augusti 2008
#61
ännu ett sätt att snylta pengar från befolkningen, ska dom göra så vill jag ha plana vägar, lite mer trafikljus, rundare rondeller, fler korvmojjar och enbart självplock på systemet

V40 1.6 -00

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 augusti 2008
#62
Vi kanske får bättre vägar om fler är med o betalar. Bort med skattebefriade gamla bilar, dom utnyttjar ju oxå vägarna.

C(^^,)
453 Inlägg
27 augusti 2008
#63
Rspeter skrev:
Vi kanske får bättre vägar om fler är med o betalar. Bort med skattebefriade gamla bilar, dom utnyttjar ju oxå vägarna.

Jaa. I ca 3 månader PER år!
Betala full skatt gör det & det med.
Jippekaayej!


förstår inte varför du gnäller heller ?
Din ådi kostar ju inte speciellt mycket i skatt så.
Men om du vill ha bättre vägar kanske du kan bidra vägvärket o compani med några extra tusingar i månan ?   roll
Låt det vara som det är!
Ni som kör nya bilar får la skylla er själv o inte smuttskasta jänkarna för sånt här!
Det är ingen annan mer än erat fel att ni köper en bil med höga skatter o sen blir avudsjuka på dom skattefria bilarna!
Beter er i dagis nivå!
Vart så här i många år o ska förbli så med!  varför ändra på det nu o inte för 10 år sedan ?
Senast redigerat av HKS (27 augusti 2008)

2 283 Inlägg
27 augusti 2008
#64
Smajly skrev:
Har man imte råd att betala skatt ska man ju inte heller köpa bilen.

Word.!

R.I.P. Michael Jackson!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
27 augusti 2008
#65
Pikey skrev:
Smajly skrev:
Har man imte råd att betala skatt ska man ju inte heller köpa bilen.

Word.!

Vadå? Är det så roligt att betala skatt?
Vi blir ju av med en tredjedel av lönen och sen så är det ju 20 procent moms på allt man köper.
För att inte prata om bensinen...

782 Inlägg
27 augusti 2008
#66
Pikey skrev:
Smajly skrev:
Har man imte råd att betala skatt ska man ju inte heller köpa bilen.

Word.!

Jag har råd att betala skatten men det blir faktiskt billigare att åka i min lastbil, kompressormatade jänk  eller ta taxi än att pröjsa 8000:- i skatt för dom få 100 milen om året bilen kommer rulla.


DFFL
9 020 Inlägg
27 augusti 2008
#67
HKS skrev:
Rspeter skrev:
Vi kanske får bättre vägar om fler är med o betalar. Bort med skattebefriade gamla bilar, dom utnyttjar ju oxå vägarna.

Jaa. I ca 3 månader PER år!
Betala full skatt gör det & det med.
Jippekaayej!


förstår inte varför du gnäller heller ?
Din ådi kostar ju inte speciellt mycket i skatt så.
Men om du vill ha bättre vägar kanske du kan bidra vägvärket o compani med några extra tusingar i månan ?   roll
Låt det vara som det är!
Ni som kör nya bilar får la skylla er själv o inte smuttskasta jänkarna för sånt här!
Det är ingen annan mer än erat fel att ni köper en bil med höga skatter o sen blir avudsjuka på dom skattefria bilarna!
Beter er i dagis nivå!
Vart så här i många år o ska förbli så med!  varför ändra på det nu o inte för 10 år sedan ?

Man betalar väl bara skatt för tre månader om man bara använder den så lite?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 126 Inlägg
27 augusti 2008
#68
Undrar bara var alla jävla pengar tar vägen då vägarna ser ut som skit!
Dom lägger ju bara en massa fusk asfalt nu för tiden som knappt e värt att lägga överhuvudtaget, kvalitén på dom nylagda vägarna suger ju åsnek*k!
Nä pengarna hamnar väl i nån jävla moderats fickor som allt annat!


782 Inlägg
27 augusti 2008
#69
grejen är att nu ställer man inte av bilen på vintern så man kan åka ut och glida på någon vintercruising, köra något bröllopspar, ut och sladda runt den lokala korvmojjen med den största bilen, ta ut den när det är så där härligt vinterväder så man får vårkänslor eller bara ska provköra med dom nyköpta delarna.

visst går det ställa av och på bilen hela tiden men det är bökigt och kostar pengar så då åker man oskattat på vintern.


121 Inlägg
27 augusti 2008
#70
Behåll gärna dagens regler om skattebefriade bilar. Det är ett bra sätt att behålla gamla bilar och ett sätt  för alla som renoverar och tar vara på gamla bilar att ha ett stort bestånd att välja bland. Om skattebefrielsen tas bort skrotas nog många fina bilar.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 augusti 2008
#71
LAE skrev:
Behåll gärna dagens regler om skattebefriade bilar. Det är ett bra sätt att behålla gamla bilar och ett sätt  för alla som renoverar och tar vara på gamla bilar att ha ett stort bestånd att välja bland. Om skattebefrielsen tas bort skrotas nog många fina bilar.

Det är just det som är problemet. Regeringen vill inte ha kvar gamla bilar då de är miljöfarliga...
sad

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

121 Inlägg
27 augusti 2008
#72
te_wik skrev:
LAE skrev:
Behåll gärna dagens regler om skattebefriade bilar. Det är ett bra sätt att behålla gamla bilar och ett sätt  för alla som renoverar och tar vara på gamla bilar att ha ett stort bestånd att välja bland. Om skattebefrielsen tas bort skrotas nog många fina bilar.

Det är just det som är problemet. Regeringen vill inte ha kvar gamla bilar då de är miljöfarliga...
sad

Mvh Tommy

Frågan är väl vilket som är mer miljöfarligt i stort, att köra en gammal bil eller en ny?
En gammal bil drar kanske mer bensin och släpper ut mer avgaser.
Om då vi ska ersätta den bilen med en ny vad kostar det för miljön att tillverka en ny bil?
Om vi räknar på tillverkning av alla delar av kemikalier, plast och metall, sen montering, lackering och alla transporter för underleverantörer o.sv. Det är så klart masstillverkning men jag vill mena att det kan tära mer på miljön att skrota gammalt fungerande och tillverka nytt. Så här räknas det väl sällan men det går inte bara se på utsläppen från avgasröret utan man måste se det från ett vidare perspektiv.


Cnc-operatör
608 Inlägg
27 augusti 2008
#73
LAE skrev:
Behåll gärna dagens regler om skattebefriade bilar. Det är ett bra sätt att behålla gamla bilar och ett sätt  för alla som renoverar och tar vara på gamla bilar att ha ett stort bestånd att välja bland. Om skattebefrielsen tas bort skrotas nog många fina bilar.

Helt rätt tycke! De gamla bilarna är ju klenoder !!!!  cool

Sorgligt att vissa inte förstår de utan bara ser sina plastbilar som en gudagåva. roll
Senast redigerat av __pepita__ (27 augusti 2008)

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 augusti 2008
#74
LAE skrev:
te_wik skrev:
LAE skrev:
Behåll gärna dagens regler om skattebefriade bilar. Det är ett bra sätt att behålla gamla bilar och ett sätt  för alla som renoverar och tar vara på gamla bilar att ha ett stort bestånd att välja bland. Om skattebefrielsen tas bort skrotas nog många fina bilar.

Det är just det som är problemet. Regeringen vill inte ha kvar gamla bilar då de är miljöfarliga...
sad

Mvh Tommy

Frågan är väl vilket som är mer miljöfarligt i stort, att köra en gammal bil eller en ny?
En gammal bil drar kanske mer bensin och släpper ut mer avgaser.
Om då vi ska ersätta den bilen med en ny vad kostar det för miljön att tillverka en ny bil?
Om vi räknar på tillverkning av alla delar av kemikalier, plast och metall, sen montering, lackering och alla transporter för underleverantörer o.sv. Det är så klart masstillverkning men jag vill mena att det kan tära mer på miljön att skrota gammalt fungerande och tillverka nytt. Så här räknas det väl sällan men det går inte bara se på utsläppen från avgasröret utan man måste se det från ett vidare perspektiv.

Precis min tanke med.

Sen kör jag hellre 10 mil med glidåket än 1000  mil med en splittny bil. Om man ser det så.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
1 Inlägg
27 augusti 2008
#75
Det är ju dom älder bilar som ska ha skatt för dom släpper ut mer avgaser tycker jag ! smile

62 Inlägg
27 augusti 2008
#76
LAE skrev:
te_wik skrev:
LAE skrev:
Behåll gärna dagens regler om skattebefriade bilar. Det är ett bra sätt att behålla gamla bilar och ett sätt  för alla som renoverar och tar vara på gamla bilar att ha ett stort bestånd att välja bland. Om skattebefrielsen tas bort skrotas nog många fina bilar.

Det är just det som är problemet. Regeringen vill inte ha kvar gamla bilar då de är miljöfarliga...
sad

Mvh Tommy

Frågan är väl vilket som är mer miljöfarligt i stort, att köra en gammal bil eller en ny?
En gammal bil drar kanske mer bensin och släpper ut mer avgaser.
Om då vi ska ersätta den bilen med en ny vad kostar det för miljön att tillverka en ny bil?
Om vi räknar på tillverkning av alla delar av kemikalier, plast och metall, sen montering, lackering och alla transporter för underleverantörer o.sv. Det är så klart masstillverkning men jag vill mena att det kan tära mer på miljön att skrota gammalt fungerande och tillverka nytt. Så här räknas det väl sällan men det går inte bara se på utsläppen från avgasröret utan man måste se det från ett vidare perspektiv.

ska vi börja prata så... hur mycket tror du itne dom släppte ut är dom tillverkade bilarna???

Cnc-operatör
608 Inlägg
27 augusti 2008
#77
RobertJohansson skrev:
Det är ju dom älder bilar som ska ha skatt för dom släpper ut mer avgaser tycker jag ! smile

Så jäkla få mil man kör en veteran så är de en pink i havet! Så de du påstår är inte rätt! tongue

Då skulle man ha som så att ju mer avgaser desto mer skatt. en mätning på hur mycke en veteranbil släpper ut under ett år å en ny bil som man har året om å mäta utsläppet på den på ett år! big_smile Jag vet vem som förgiftar mest tongue inte är de veteranen ! big_smile Diagrammet kommer inte räcka till för den nya bilen big_smile

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

Meister
6 763 Inlägg
27 augusti 2008
#78
__pepita__ skrev:
RobertJohansson skrev:
Det är ju dom älder bilar som ska ha skatt för dom släpper ut mer avgaser tycker jag ! smile

Så jäkla få mil man kör en veteran så är de en pink i havet! Så de du påstår är inte rätt! tongue

Då skulle man ha som så att ju mer avgaser desto mer skatt. en mätning på hur mycke en veteranbil släpper ut under ett år å en ny bil som man har året om å mäta utsläppet på den på ett år! big_smile Jag vet vem som förgiftar mest tongue inte är de veteranen ! big_smile Diagrammet kommer inte räcka till för den nya bilen big_smile

Dessutom har den bilen betalat sin del i skatt innan den blev befriad från de.


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 augusti 2008
#79
Okej. Jag kan berätta varför gamla bilar är skattebefriade, detta är sanningen:

Det har med kultur och bevarandet av kultur att göra.
Väldigt många veteranbilar skulle försvinna/skrotas om de kostade för mycket att äga. Staten vill bevara ett visst kulturarv och ett sätt att göra detta är att göra det något billigare.

En direkt parallell är när staten subventionerade museibesök. Det kostar pengar att gå in på musem som alla känner till. Plötsligt får staten för sig att det ska bil gratis att gå in för att folk ska gå dit. (Hurra, det enda vettiga sossarna gjort?) Vad händer, jo massor med folk går på musem med sina familjer och blir kulturellt bevandrade. Hurra, hurra. Problemet är att plötsligt finns det en massa miljoner som man kan tjäna om det återigen blir inräde på museibesök. Subventionen försvinner, vips, ingen går på museum längre...

Sedan kan Pelle-Plutt och Grodan Boll tycka si eller så om gamla bilar. Faktum kvarstår, bilar som är gamla nog är kulturellt intressanta och det ska belönas att man vill bevara en bit av landets kulturarv, precis som det belönas idag i form av skattebefriat ägande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

407 Inlägg
25 oktober 2009
#80
Nu har det gått ett år.

Men tror ni att 740 kommer bli skattebefriade fordon?


Sök