montera slung diff på 740?

Manne Jajjemen!
9 februari 2006 · 1 512 Inlägg

har en polare som ska köpa en slungdiff till sin 740 tic, bara själva klumpen inte en komplett bakaxel. Hur mkt jobb är de å få dit den? vad behöver tas bort, vad ska man passa på å byta när man ändå håller på?

tacksam för svar

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Jeebz
9 februari 2006 · 540 Inlägg

Va är det för årsmodell på bilen?. För på slungdiffade (1041) bakaxlarna så är det nya sortens givare och givarhjul. Om han har bil äldre än 88, har för mig att det nya givaren & givarhjul kom 88. Och då blir han tvungen att skaffa nytt instrumenthus eller hastighetsmätare. Eller om han har ork och byta till 940 instrumentbräda vilket både blir snyggare och fräschare.

Senast redigerat av 744tic (10 februari 2006)

Sharky
10 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Sätter man dit en slungdiff från en bil med ABS så har den många "stegpinnar" för hastighetsmätaren/ABS. Om den diffklump man plockar ur har färre så är det bara att klippa varannan pinne på den nya så att antalet stämmer.

Kuggflankspelet mäts med indikatorklocka och skall ligga runt 0.15 - 0.18mm. Ofta passar gamla shims så att man hamnar rätt men ibland måste man shimsa om.

Byter man inte pinjong så har man inga problem med ingreppet.

Tänk på att man kan behöva Volvos "björnfitta" för att bända isär huset. Passa fingrarna när diffen lossnar så att man inte får fingrar mellan krondrev och huset. Det gör ont, jag vet.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang