jag har köpt en rak sexa från volvo 960, mitt problem är att jag köpt 2,5:an istället för 3,0:an och jag undrar om det är nån som vet hur mkt som skilljer dem åt? är det bara cylindervolymen eller är det t.ex. topp också? hur mkt är det som skilljer dem åt? tack på förhand
ok vad bra, så då är det bara att borra upp, ja den ska ner i 244:an och bensinförbrukningen är oväsentlig, det kommer ändå bli betydligt törstigare när jag e klar med den hur är det med toppen? tack så mkt för all hjälp hittils
Grattis till köpet av en 2,5:a. Nu har du rätt block för att snickra ihop en egen T6:a. Skaffa en vev från 3,0:an och kolvar från 850 T5 och helst H-profilstakar så får du en motor på 2,8l och lagom kompressionsförhållande för turbomatning. 2,5-blocket har 81mm i borr medans 3,0 har 83mm. Blocket är stadigare i 2,5:an och mer lämplig för stora effektuttag. Med starkare stakar än original bygger du lätt en 600hk maskin.
Tack Patrik men jag tänkte bygga en stark sugmotor av den anledningen att det är så pass svårt att få bilen genom reg.besiktning med turbo, jag ska regga den med motorn
Det är faktiskt inte alls svårt! Tack vare att du har en -75:a så behöver din motor inte vara avgascertifierad. Du kan turbokonvertera din sexa och få ett bromspapper med lagom låg effekt (under 225hk och 275Nm, -förutsatt att du har 1031-bakaxel och ventilerade frambromsar) så kan du regbesikta bilen med den motorn. Är ju bara att sätta en liten turbo med lågt laddtryck på den till effektmätningen och regbesiktningen. Hade bilen varit nyare hade det dock inte gått.
Fast tyvärr går inte det enligt bilprovningen, för dem säger att jag högst får ha 220 hästkrafter och det är svårt att ligga under. och dessutom så får jag inte ha överdimensionerat, dvs. om jag har en turbo så är det för lätt för mig att få upp hästarna efter reg.besiktining tyvärr funkar det inte
men som jag sa tidigare så funkar det inte för även om jag hamnar under 220 hk så räknas turbo som överdimensionerat, alltså att det är för lätt för mig att få upp för många hästar helt enkelt