2340
Sök

Vad är skillnad mellan 2.5 och 3L på volvo 960:ns raka 6:a?

41 Inlägg
26 augusti 2008
Trådstartare
#1
jag har köpt en rak sexa från volvo 960, mitt problem är att jag köpt 2,5:an istället för 3,0:an och jag undrar om det är nån som vet hur mkt som skilljer dem åt? är det bara cylindervolymen eller är det t.ex. topp också? hur mkt är det som skilljer dem åt? tack på förhand


3 714 Inlägg
26 augusti 2008
#2
skiljer inte mkt mer än volymen om jag ej missminner mig
kan skilja på borr o slag men inte mkt

sen skiljer det 20 hk ca

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

1 571 Inlägg
26 augusti 2008
#3
Ska den ner i 244an? smile

Yrkesförare
1 267 Inlägg
26 augusti 2008
#4
Det som skiljer dom åt är volumen samt  vevaxel kolvar och stakar . 2,5:an har 170hk och 3,0:an 204hk
Senast redigerat av nicke_34 (26 augusti 2008)

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

Yrkesförare
1 267 Inlägg
26 augusti 2008
#5
Sen så drar 2,5:an mer bränsle än 3,0:an

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

3 714 Inlägg
26 augusti 2008
#6
nicke_34 skrev:
Sen så drar 2,5:an mer bränsle än 3,0:an

inte mkt mer iaf 
kompisens 960 ligger på 1,1 blandad körning (2,5:an)
Senast redigerat av bollen1986 (26 augusti 2008)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

699 Inlägg
26 augusti 2008
#7
Hmm, har för mig att det är samma borr i dem.. Bara vevaxel kolvar å stakar som skiljer..

Bilgalen elektriker :)

Yrkesförare
1 267 Inlägg
26 augusti 2008
#8
Uppgifter från Volvo Labbet
2,5:an Blandad körning 1,5
3,0:an Blandad körning 1,1
Senast redigerat av nicke_34 (26 augusti 2008)

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

41 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#9
ok vad bra, så då är det bara att borra upp, ja den ska ner i 244:an tongue och bensinförbrukningen är oväsentlig, det kommer ändå bli betydligt törstigare när jag e klar med den smile hur är det med toppen? tack så mkt för all hjälp hittils smile


Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
29 augusti 2008
#10
Grattis till köpet av en 2,5:a. Nu har du rätt block för att snickra ihop en egen T6:a.
Skaffa en vev från 3,0:an och kolvar från 850 T5 och helst H-profilstakar så får du en motor på 2,8l och lagom kompressionsförhållande för turbomatning.
2,5-blocket har 81mm i borr medans 3,0 har 83mm. Blocket är stadigare i 2,5:an och mer lämplig för stora effektuttag. Med starkare stakar än original bygger du lätt en 600hk maskin.


41 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
#11
Tack Patrik men jag tänkte bygga en stark sugmotor av den anledningen att det är så pass svårt att få bilen genom reg.besiktning med turbo, jag ska regga den med motorn


Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
30 augusti 2008
#12
Det är faktiskt inte alls svårt!
Tack vare att du har en -75:a så behöver din motor inte vara avgascertifierad. Du kan turbokonvertera din sexa och få ett bromspapper med lagom låg effekt (under 225hk och 275Nm, -förutsatt att du har 1031-bakaxel och ventilerade frambromsar) så kan du regbesikta bilen med den motorn.
Är ju bara att sätta en liten turbo med lågt laddtryck på den till effektmätningen och regbesiktningen.
Hade bilen varit nyare hade det dock inte gått.


41 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#13
Fast tyvärr går inte det enligt bilprovningen, för dem säger att jag högst får ha 220 hästkrafter och det är svårt att ligga under. och dessutom så får jag inte ha överdimensionerat, dvs. om jag har en turbo så är det för lätt för mig att få upp hästarna efter reg.besiktining sad tyvärr funkar det inte


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 september 2008
#14
Jodå, det är väl inga problem med en (eller två tongue ) lättrycksturbo/s?
Och så ställbart laddtryck.
Eller mappa före.

Och motorn har ju bara 170hk original, så om du ger den typ 0,2 - 0,3 bars ladd borde den stanna på 200hk, gissningsvis.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

41 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#15
men som jag sa tidigare så funkar det inte för även om jag hamnar under 220 hk så räknas turbo som överdimensionerat, alltså att det är för lätt för mig att få upp för många hästar helt enkelt


Grävmaskinist
216 Inlägg
1 september 2008
#16
Ja rösta på turbo XD, besiktning är för pensionärer tongue

Ska bli kul att se hur de blir, låter spännande. Lycka till smile


1 079 Inlägg
1 september 2008
#17
nicke_34 skrev:
Det som skiljer dom åt är volumen samt  vevaxel kolvar och stakar . 2,5:an har 170hk och 3,0:an 204hk

Njaa. Vad jag hört så är det bara kortare slaglängd, allt annat är samma. Men jag kan ha drömt, drömmer ofta om Volvo. tongue hehe

pensionär
31 Inlägg
1 september 2008
#18
De skiljer både på slag och borrning.  kolla här:http://www.getemotordelar.se/gtiweb2/


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
1 september 2008
#19
Det är inte samma topp på 2,5 och 3,0 wink


Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
1 september 2008
#20
Det finns flertalet 240 -75 med turbomatad sexa som är registreringsbesiktade med den motorn så att det inte skulle gå är bara bullshit.



Sök