2468
Sök

era säljknep?

1 231 Inlägg
1 augusti 2008
Mr_EmCom skrev:
master_lars skrev:
När jag säljer bilar så sätter jag ett pris som är sådant som jag skulle köpa bilen för. Säljer alltid nybesiktigad och nyskattat. Nytvättat, nystädad och vaxad. Sen är jag alltid ärlig, kanske inte 100% ärlig i annonsen men vid samtal, sms eller mail så berättar jag  bilens defekter om sådana finns, givetvis finns det defekter på alla bilar, men vissa är ju inte allvarliga. Vill de få reda på besprotokoll så är det fritt fram för dem. De får regnummer och jag berättar vad som är sagts vid senaste bes.

Samtliga mina bilar står i garaget så det är inga problem för mig att påstå att bilen "alltid" stått i garage. De två bilarna jag har till vänster står ALLTID i garage, och ingen av dem har varit vinterkörd. Kommer inte sälja dem heller, men bruksbilar köper och säljer man ju.. Och vem säger att bruksbilen står i garaget hela tiden, oftast finns det inte plats för det heller.

Det är sånna som dig man vill köpa bil av smile

Hehe Tackar. Men hur kul är det när en köpare ringer upp eller kommer tillbaka och vill häva köpet för att man ljugit och lurats. Har själv blivit lurad fler ggr och det är inte kul. Sen ang att sätta ett för högt pris, då prutar ju köparen desto mer. Det mesta jag fått i erbjudande i prutväg när köparen är och kollar på bilen är -1500:-, och då på en bil som jag hade ute för 13 000.

Oldschool
299 Inlägg
1 augusti 2008
Jag brukar oftast inte sälja mina bilar själv. Jag lämnar in dom till en kompis som har bilfirma och han säljer dom åt mig.

Men som sagt Var trevlig och ärlig. Om det är ett fel på bilen så säger du det!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
1 augusti 2008
te_wik skrev:
En bra försäljare avslöjar inte sina knep wink

Mvh Tommy

WORD! cool

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 augusti 2008
"köp bil jäveln annars vrider jag nacken av dig!!"

då har dom inte så många andra val! smile

lol
Senast redigerat av _Glenne_ (1 augusti 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

582 Inlägg
1 augusti 2008
jag kan sälja is till eskimåer om det skulle behövas.gäller bara övertyga kunden eskimåerna i det här fallet att den här isen är den bästa ....men jag säger inte hur men jag e jävligt hal hehe wink

hej

Hemmasittare
241 Inlägg
10 augusti 2008
Var kall när du ska sälja, ha inte för brottom. Många vill ju pruta rätt så mycket, men stå fast vid ett pris du bestämt dig för och säg att du är nöjd med bilen och att du inte är i behov av en snabb affär. Som andra skriver ska dom ju få pruta lite granna. Sen tycker jag det är rätt så bra att säga att många hört av sig och är intresserade om man precis lagt ut annonsen och första spekulanten kommer och kollar, för ofta är det väldigt många som hört av sig också. Sen hur många som verkligen är seriösa kan man ju låta vara osagt smile

Skriva en bra annons utan stavfel är också viktigt enligt mig, det känns mer seriöst. Få med så mycket info som möjligt och beskriv bilen väl. Att även ta upp defekter tycker jag är bra, då blir ingen besviken när de kommer och kollar. Jag har sålt en del bilar där jag tagit upp vad som varit fel redan i annonsen, och dom som kommit och köpt bilen påpekade att det var bra.

Giftig
419 Inlägg
10 augusti 2008
Det gäller att vara trevlig och inte ljuga alltför mycket tongue Ha bilen tvättad och städad.
Men samtidigt så kan man ju bli galen på sånna som ska pruta en massa innan de har sett bilen.

Råkade ut för det när jag skulle sälja första bilen. hade ut den för 13 och så va det en som ringde och va jätte intresserad och frågade massa saker och tyckte det lät hur bra som helst sen när vi började prata pris så bjöd han 4. Vilket ägg tänkte jag sen sa jag nej tack och la på

LTJD

1 653 Inlägg
10 augusti 2008
Smedhult skrev:
skriver in alla fördelar i annonsen, och skriver sedan längst ner att mer info fås via telefon. och då berättar jag defekterna, små som stora!

riktigt taskig taktik mot köparen som då får lägga ner tid och energi på att höra av sig till dig om en bil han egentligen inte alls är intresserad av då den visar sig vara ett vrak.
Bättre att skriva som det är i annonsen, skriv in de fel man vet om, då kommer rätt köpare att höra av sig, inte den som förväntar sig en bil i utställningsskick när den inte är det.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

36 Inlägg
10 augusti 2008
Visst har det kommit en lögn eller 2 vid försäljning (har sålt ett 70 tal bilar, lika många snöskotrar, en bunt hojar osv) men oftast fungerar trevlighet, en välstädad och putsad bil/fordon (har däremot köpt massor som varit stökiga och sålt dom med förtjänst efter tvätt och städ) samt att man är välklädd, bilen fulltankad (folk ska känna att det är lättsamt och trevligt att köpa bilen) samt ordning på papper, vinterdäck osv.

Sen sa en bilhandlare till mig en gång "prata hur mycket som helst men säg ingenting" och det fungerar..få folk att känna sig välkommen, uppskattad osv.

Och kolla olja, vatten m.m innan försäljning då man inte köper en bíl som bara har en gnutta olja längst ner på stickan.

835 Inlägg
10 augusti 2008
mitt knep när man annonserar på blocket är att skirva en "hit-list" längst ner... dvs, massa konstiga ord efter själva annonsen typ stylad, power, sport, snabb, trimmad osv osv osv.....så hittar blocket-besökare annonsen typ vad de än söker på smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 augusti 2008
Jag önskar att alla som säljer sina bilar skulle kunna vara som den killen jag köpte en bil av i fredags.
ALLT han sa per telefon stämde när jag åkte 20 mil för att titta på bilen.

Vissa saker hade han t.om överdrivit lite, som inte var så allvarligt som det lät.
Alltid kul!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 augusti 2008
Hur gör ni om det är typ 3-4 stenskott i lacken, så det är som en vit liten prick, skriver ni det i annonsen? Är det nått man berättar på telefon?
Eller är det lixom standard på en bil som är 3-4 år gammal att lacken inte är sproilans utan minsta lilla grej?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 augusti 2008
FL3JM skrev:
Hur gör ni om det är typ 3-4 stenskott i lacken, så det är som en vit liten prick, skriver ni det i annonsen? Är det nått man berättar på telefon?
Eller är det lixom standard på en bil som är 3-4 år gammal att lacken inte är sproilans utan minsta lilla grej?

Varför inte skriva i annonsen? "Lite stenskott"
Det är standard på bilar redan efter ett år, så letar man efter en bil utan stenskott kan man ringa direkt till fabriken.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 augusti 2008
Eller så skriver du finns nån skönhets fläck med stenskott.

C H E V R O L E T <3

18 Inlägg
20 augusti 2008
En bra grej att tänka på är att INTE skriva "Sveriges finaste Volvo 740" eller liknande i annonsen...detta innebär juridiskt sätt att kunden kan förvänta sig en felfri bil, och enligt köplagen kan han då kräva att köpet går tillbaka om den inte är felfri...Sveriges finaste bla. bla. bör ju stå på nåt muséum någonstans eller ägas av nån miljonär till samlare...vet inte hur lätt det är att få ett köp att gå tillbaka eller hur många som skulle driva ett köp av en 740 till rättegång dock smile

En annan sak jag hatar är stavfel i annonserna....och särskrivning är satan på jorden!

En rolig sak jag var med om när jag tittade på en Mustang från -89 var att jag inte fick provköra bilen, säljaren ville inte ens starta den! Detta var hos en bilhandlare i Göteborg (på hisingen) som var svartlistad av Råd & Rön. Bilen såg helt okej ut, mycket lite ytrost och undertill verkade den också okej (vad jag kunde se), men enligt säljaren var det så mycket bilar ivägen så han kunde inte få ut den (då hade jag ringt på förmiddagen och kollat så den fanns kvar och grejer...så han hade haft tid på sig). Eftersom bilen fanns utomhus undrade jag om han åtminstonde kunde starta skiten så jag fick lyssna på motorn, men han var inte hundra på var nyckeln fanns...jag och farsan visste inte vad vi skulle tro...ville han inte sälja bilen alls? Komiken i detta är helt underbar, inte ens Galenskaparna eller Monty Python kan skriva bättre sketcher...hade han tänkt sig att jag skulle betala kontant, leta upp nyckeln på hans äckliga kontor och sedan hissa ut bilen med kran eller? Jag började naturligtvis skratta så tårarna sprutade, sedan tackade vi för kundservice och bemötande och åkte hem. Värsta jag någonsin vart med om...brydde mig inte ens om att kolla om det satt nån motor under huven...

P.S. Bilfirman finns inte kvar....undrar varför D.S.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 augusti 2008
Det här är då för bruksbil...

Som alla säger, ren och fin, hinner man så brukar det lätt vara värt att vaxa/polera den.
Vara ärlig, eller om man absolut måste fula sig: Uppträda ärligt.

Säljer man till någon man känner (vilket man inte ska göra) Förklara långsamt och exakt att du inte tar ansvar för om bilen går sönder på¨vägen hem, vill dom fortfarande köpa den så är det upp till dom.

Ta inte ut låtsaspriser, en 740 ifrån 86 med risig lack och 40000 mil på mätaren är inte värd 15000, spela egentligen ingen roll vad du har lagt ut på bilen, den är gammal och risig och folk kommer att tokpruta.

På blocket ska man tänka på vart man hamnar med sitt pris: 5000 - 10000 - 20000 osv, många kollar blint i priskategorier även om har en bil som är värd 11000 så lägg den på 10000 så får du den såld mycket mycket fortare (om det är det du vill)

Ta en bild med rätt fälgar! FFS! står i 8/10 annonser Ej fälgar på bild (men kan köpas till för 150000) När jag letar bruksbil så skiter jag oftast i vilka fälgar det följer med, jag blir glad om det är ett par snygga men jag skulle aldrig stå och betala 5000 för ett par som man får nya för 5200.

Tjejkörd gör mig inte ett dugg säkrare på köpet, själv ställer jag alla dom bilarna jag har haft med lite hk i på min tjej, hon har max kört dom 2 gånger, men jag skriver inte heller tjejkörd.

Själv berättar jag alltid alla fel för folk i telefon, spec om dom bor längre bort än 1 mil, hatar själv att åka på något som är skit.

Låt folk provköra själva, ta körkortet om det känns osäkert. Är dom flera, låt dom få tid att prata igenom köpet, stressa inte.

Mvh Oscar J, som aldrig har fått ett negativt samtal efter en bilförsäljning.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 299 Inlägg
20 augusti 2008
Vara trevlig o ärlig, o se till att allt e välputsat. De där vanliga liksom tongue

Sen brukar jag tänka ut ett pris jag vill ha för de jag säljer o sen lägga på lite till för att va säker att jag kommer så nära den summan som möjligt. O de lyckas jag ganska bra me faktiskt smile

Och händer de som jag verkligen hatar att nån ringer o första frågan e i princip "vad e sista pris" så brukar jag bara gå ner 200 spänn lr nått. Då har jag hellre kvar de jag säljer.

Men man ska absolut inte göra som en snubbe jag tänkte köpa en moppe av, den va ju i toppskick o sådär. Kommer dit o moppen ser ut som skit, de va hack i lacken ända ner till plasten, då får jag svar"men de går o putsa bort". Eller hur tongue

Sen ringde ju hans mobiljävel hela tiden så han hann ju inte berätta nått om moppen. Men de va typ hans polare som satt o ringde för o försöka "lura" mig att de va en moppe som alla ville ha. Men de blir ganska uppenbart när de inte ens går 5 min innan nästa ringer. Framförallt när jag o farsan satte oss i bilen, vi va kvar en liten stund o snackade om skrotet. O då la vi märke till att hans mobil ringde inte längre, för dom va också kvar för o handla nått på macken typ. Men han snackade inge mer i telefonen tongue

Så att va ärlig o försök inte me nåra luringar, de funkar sällan ändå wink

Sök