Det här är då för bruksbil...
Som alla säger, ren och fin, hinner man så brukar det lätt vara värt att vaxa/polera den.
Vara ärlig, eller om man absolut måste fula sig: Uppträda ärligt.
Säljer man till någon man känner (vilket man inte ska göra) Förklara långsamt och exakt att du inte tar ansvar för om bilen går sönder på¨vägen hem, vill dom fortfarande köpa den så är det upp till dom.
Ta inte ut låtsaspriser, en 740 ifrån 86 med risig lack och 40000 mil på mätaren är inte värd 15000, spela egentligen ingen roll vad du har lagt ut på bilen, den är gammal och risig och folk kommer att tokpruta.
På blocket ska man tänka på vart man hamnar med sitt pris: 5000 - 10000 - 20000 osv, många kollar blint i priskategorier även om har en bil som är värd 11000 så lägg den på 10000 så får du den såld mycket mycket fortare (om det är det du vill)
Ta en bild med rätt fälgar! FFS! står i 8/10 annonser Ej fälgar på bild (men kan köpas till för 150000) När jag letar bruksbil så skiter jag oftast i vilka fälgar det följer med, jag blir glad om det är ett par snygga men jag skulle aldrig stå och betala 5000 för ett par som man får nya för 5200.
Tjejkörd gör mig inte ett dugg säkrare på köpet, själv ställer jag alla dom bilarna jag har haft med lite hk i på min tjej, hon har max kört dom 2 gånger, men jag skriver inte heller tjejkörd.
Själv berättar jag alltid alla fel för folk i telefon, spec om dom bor längre bort än 1 mil, hatar själv att åka på något som är skit.
Låt folk provköra själva, ta körkortet om det känns osäkert. Är dom flera, låt dom få tid att prata igenom köpet, stressa inte.
Mvh Oscar J, som aldrig har fått ett negativt samtal efter en bilförsäljning.
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.