3744
Sök

Michelin X-Ice North eller Nokian Hakka 4 ?

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
Någon med erfarenhet av Michelin X-Ice North Dubbdäck ?

Börjar bli dags för vinterdäck här uppe snart så det känns som om det börjar
bli dags att inhandla vinterdäck, tänkte därför kolla om någon har erfarenhet av
detta däck?
Enligt något test jag läst så verkar det vara riktigt bra, men är kul att höra vad folk tycker.

Däck ska monteras på mina original 18" fälgar hade jag tänkt.

Är även lite nyfiken på ett budget däck som heter : Maxxis MASPW , då det är nästan 1000 billigare per däck än michelin däcken så kan det ju vara intressant att höra om det är något att ha?

Andra däcktips är också välkomna.

MVH Christoffer
Senast redigerat av _Norrland_ (23 september 2008)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

961 Inlägg
2 oktober 2008
satsa på ett märkes däck , de tjänar du på i längden med både säkerhet och allt , har kört på michelin däck ja och jag är riktigt nöjd med dom smile även kört på pirelli carving , de va riktiga höjdar däck de , sen har du ju nokian och de är oxå riktigt bra däck , du får välja själv men skulle satsat mina pengar på michelin ja smile

Pure DieselPower

blacken
2 oktober 2008
_Norrland_ skrev:

bli dags att inhandla vinterdäck, tänkte därför kolla om någon har erfarenhet av
detta däck?
Enligt något test jag läst så verkar det vara riktigt bra, men är kul att höra vad folk tycker.

Är även lite nyfiken på ett budget däck som heter : Maxxis MASPW , då det är nästan 1000 billigare per däck än michelin däcken så kan det ju vara intressant att höra om det är något att ha?

MVH Christoffer

Det finns bara två vinterdäck Nokia och Gislaved.  Dom andra kan man ha på sin trädgårdstraktor, skottkärra, golfvagn, eller dylikt..

854 Inlägg
2 oktober 2008
Maxxis gör riktigt bra däck till cykel big_smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
2 oktober 2008
Kör men nordman 2, ska vara ett "lågpris" däck tillverkat av nokian och med hakkapelitta 2 mönster... Kört en vinter och är nöjd. Greppar fint, men de gör å andra sidan de mesta på en tung quattro... 
Värt å kolla lite på iaf.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 oktober 2008
blacken skrev:
_Norrland_ skrev:

detta däck?

MVH Christoffer

Det finns bara två vinterdäck Nokia och Gislaved.  Dom andra kan man ha på sin trädgårdstraktor, skottkärra, golfvagn, eller dylikt..

Japp hakka å nordfrost är de som gäller. Bästa däcken ja använt. Men billigare funkar ju också dock inte lika bra och länge

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 oktober 2008
blacken skrev:
_Norrland_ skrev:

detta däck?

MVH Christoffer

Håller med...å ska man ha michelin te sin golfvagn får man kolla länge i lädret då dom gärna vill ha 1000 lappen med per däck....

Nokian gör kalas fina både vinter å sommardäck!!!

huh?
10 427 Inlägg
2 oktober 2008
TobbeE_87 skrev:
Kör men nordman 2, ska vara ett "lågpris" däck tillverkat av nokian och med hakkapelitta 2 mönster... Kört en vinter och är nöjd. Greppar fint, men de gör å andra sidan de mesta på en tung quattro... 
Värt å kolla lite på iaf.

Nokian Nordman 2 fick bra betyg i Vi Bilägares senaste dubbdäckstest!

Medlem 34530
908 Inlägg
2 oktober 2008
Nokian Hakkapeliitta 5 & Michelin X-Ice North, ligger i topp i Aftonbladets test av vinterdäck/dubbdäck. Själv har jag kört 2 säsonger med Goodyear ultragrip 500 och tycker de funkar bra.

Däremot vill jag varna för Goodride R-VH680, odubbat. i aftonbladets test där de kör i 50 km/h och bromsar fullt, tar det 190m innan det tar stopp!!!!! De övriga odubbade ligger mellan 61 -73m.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

498 Inlägg
3 oktober 2008
blacken skrev:
_Norrland_ skrev:

detta däck?

MVH Christoffer

Gislaved är inte ett premiumdäck längre, de ska vara ett lågprisalternativ till continental.
Därför är de numera alltid något sämre än continentals däck.

440 Inlägg
3 oktober 2008
HEj måste svara då jag jobbar på däckverkstad nu:P billighets däck är inget att satsa på.. sämmre grepp och med slits ner betydligt fortare med tyvär...  men som sagt typ: michelin/pirelli/conti och liknande kända märke ska du satsa på,,, gärna med ett hög bokstav/ hastighet .. då däcket är litre stabilare osv då.. och ger skönare komfort... s¨kör ett märkes däck.. och ett tiås ska du ha michellin så köp det på däckonline...: deras pris är sjukt konstigt nog billigare änn vad vårat inköpspris e fråga mig ej hur det kan va så... mvh jim

jim ..

huh?
10 427 Inlägg
4 oktober 2008
enpatte skrev:
blacken skrev:
_Norrland_ skrev:

detta däck?

MVH Christoffer

Gislaved är inte ett premiumdäck längre, de ska vara ett lågprisalternativ till continental.
Därför är de numera alltid något sämre än continentals däck.

I alla lite äldre test har Continental WinterViking och Gislaved Nord Frost 5 legat rätt så jämnt smile
Gislaved halkade lite efter i ViBilägares senaste dubbdäckstest. Kanske lagt mindre pengar på
att förbättra Gislaved nu då. Som du skriver.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 oktober 2008
Jag körde förra såkallade vintern med Michelin X-Ice North och dom funkade bra den lilla biten av året då det faktiskt skymtade lite vitt på vägarna här nere tongue

Billiga var dom också, gav 4000kr för alla fyra monterade och balanserade på plåtisar. Dom hade bara rullat ungefär 70 mil så nästan helt nya däck för 4K, inte illa big_smile

Så kolla blocket efter däck också, kanske vill någon bli av med vintersulor till just din bil.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 oktober 2008
Kan bara hålla med i många tidigare inlägg, satsa på kvalitetsdäck.

Sommardäcken kan man väl snåla på men när det gäller vinterdäck så tror jag absolut att du kommer ha igen det om du köper pålitliga märken.

Sen är det svårt att jämföra sin egen situation och väglag med testernas men man kan ju iaf undvika bottenbetygen. Satsar du på X-Ice eller Hakka-serien så får du oavsett vilket ett riktigt bra däck, sen kan ju priset avgöra vilket av dem det blir.

Sen är det upp till din körning vilka marginaler du låter däcken spela på smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

757 Inlägg
4 oktober 2008
jag hade nog iaf satsat på odubbat då man ändå skjuter ut dubben på 2 röda big_smile

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Kan tillägga att det blev Dubbade Michelin X-Ice North så får se hur dom fungerar nu i vinter smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Bessewisser
556 Inlägg
13 oktober 2008
Jag har ägt ca 6 bilar nu och jag har bara kört Gislaved på mina bilar och det kommer troligen inte bli några andra märken än dom nu häller wink

//SkyNard

How low

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 oktober 2008
Gislaved Nordfrost eller Nokian Hakkapelitta är de som gäller smile just nu rullar jag på ett par nordfrostare

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

5 089 Inlägg
13 oktober 2008
Hakka 4 har en "stötdämpare" så dubben dämpas in när det är asfalt( fråga mig unte hur men så är det, smarta finnar), eftersom att dte inte snöar så mycket längre ner i landet ;P

Men nokiandäcket är bäst på alla sätt tycker jag iaf, och du får ju vad du betalar för. köp ett billigare däck men vad med på att det är sämre också;P

\Lindgren

Sök