3777
Sök

Fälgval.

RMR-Crew
478 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare jag är inte så haj på det här med fälgar, ska köpa fälgar till min opel ascona b -76
Fick reda på att bult mönstret var : 4/100 och sen kommer ngt jag inte förstår mig på, vad är ET33?
När jag letar fälgar nu på tex. blocket så hittade jag en fälg som har 4/100, ET24, kommer den passa eller inte och vad är skillnaden på dem?

Tacksam för svar, mvh.

Montör
665 Inlägg
20 oktober 2008
Hejsan kawizZ.

Det hela med ET är lite invecklat, men kort sagt så kan man säga att:

Ju lägre ET du har på fälgarna, desto mer kommer dem att sticka ut från bilen.

Så om du sätter dit fälgar med ET24, så kommer dem att sticka ut (33-24) 9mm längre än de fälgar du har nu.

Hoppas den förklaringen duger någorlunda. smile

EDIT: Glöm inte att försäkra dig om att det inte är för litet navhål på de fälgarna du tänker köpa (navhålet är hålet i mitten av fälgen). Är detta hål mindre på fälgarna du köper än vad navet sticker ut på bilen så kommer det inte att passa tyvärr.
Senast redigerat av berthelsen (20 oktober 2008)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

RMR-Crew
478 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
berthelsen skrev:
Hejsan kawizZ.

Det hela med ET är lite invecklat, men kort sagt så kan man säga att:

Ju lägre ET du har på fälgarna, desto mer kommer dem att sticka ut från bilen.

Så om du sätter dit fälgar med ET24, så kommer dem att sticka ut (33-24) 9mm längre än de fälgar du har nu.

Hoppas den förklaringen duger någorlunda. smile

EDIT: Glöm inte att försäkra dig om att det inte är för litet navhål på de fälgarna du tänker köpa (navhålet är hålet i mitten av fälgen). Är detta hål mindre på fälgarna du köper än vad navet sticker ut på bilen så kommer det inte att passa tyvärr.

Hej och tack för snabbt svar!
Okej okej jag förstår, men låter lite knepigt att et24 sticker ut MER än et33, men tack ändå för svaret. big_smile
Nu har jag bara ett till problem, att hitta nån som säljer 2 st 4/100 och 2st 5/108, jag har ju volvo bakaxel på den. yikes
Förresten så finns det väl typ som spacerplattor fast så man byter bultmönstret?
Senast redigerat av kawiZz (20 oktober 2008)

Montör
665 Inlägg
20 oktober 2008
Det kan hända att det finns sådana spacerplattor ja, om inte annat kanske man kan få någon att specialtillverka åt en.

Och angående att 24 sticker ut mer än 33 så är det ganska logiskt egentligen, vet inte bara hur jag skall förklara det med ord. Men det har att göra med hur många millimeter från mitten av fälgens bredd som "bultplattan" i fälgen sitter... Fan vad skumt det var att försöka förklara det, någon annan kanske kan bättre. Hursomhelst; lägre ET = bredare spårvidd/bil. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök