Bytte koppling, urtrampningslager och svänghjulslager på tjejens 745:a idag. Det sitter en 5-petad låda i den.
Efter bytet så antar jag att det är ok att den slirar lite grann när den är ny?
Men det låter också lite illa när man släpper upp kopplingen, gör man det sakta så luktar det ganska snabbt koppling! Så den slirar alltså, men kan det låta så utan att nått blivit fel?
Tacksam för svar då hon ska på långresa med den på söndag morgon!!!!
Menar du justerskruven i plast? (Den är inte hydralisk!)
Har justerat en massa, men den låter ändå, kan det vara att man måste justera ännu mer? Den slirar inget när man kör! Bara när man släpper upp kopplingen!
Fanns inga instruktioner med, men jag vet en polare som bytte till en sintherkoppling och då stog det att den kunde slira lite de första 100milen. Men dock inget oljud!
Vad kan vara fel i sånna fall? Den slirar ju bara om jag försöker provocera framljudet. Kör man vanligt så slirar den inte alls.
Ljudet låter typ som att det knakar. Funderade ett tag på om vajjern eller gaffeln fick nått fel!?
Då tror jag på vajern, det brukar knaka och kärva när den är kass. När den kärvar så kan kopplingen slira lite just när du släpper upp kopplingen men sedan tar lamellerna ordentligt och slutar att slira.
Kom däremot på att det kan vara fel koppling till det svänghjulet! Den är ju ombyggd från automat så det gick inte att söka på regnummret på mekonomen, ska dit och jämföra gammla kopplingen med en sån jag köpte. Det finns ju några olika svänghjul.
Kan det i såna fall vara illa, eller sliter det bara till sig?
Ok, det kan bara vara det svänghjulet på den årsmodelen oavsett om det varit en automat tidigare och lamellen passar till det hjulet! Vad fasen kan det vara?