Rem skivan släpper hela tiden vad kan felet bestå av ?

Shallie
1 november 2008 · 730 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:

Xuri skrev:

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Vevaxelremskivan skall dras med 60Nm + 90°.

ja de blir la runt 100nm eller strax över

På B23 ska man dra bulten med 165Nm, jag vet inte om bulten skiljer mellan B23 och B230, men det är normalt sett mer exakt att vinkeldra än att momentdra så pass höga moment (då friktionen i gängan spelar en stor roll), men ibland kan det ge samma moment och klämkraft med vinkeldragningen. Det är bara det att man har valt att ange hur hårt bulten ska spännas på ett annat sätt.

Okej tack för alla svarena... men hur ska jag kunna kila fast skivan så inte motorn går runt ? har ju en Automat bil.. sad skall ja försöka kila fast remskivan mot servopumpen eller liknande ?


Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
1 november 2008 · 137 Inlägg

Själv använder jag Volvos specialverktyg 999 5284-8 för att hålla fast motorn när jag spänner bulten.
Annars finns det lite olika varianter på lösningar:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Special … HolderTool

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Stefan Varberg Supraman
1 november 2008 · 2 300 Inlägg

det finns olika typer av "loctite" det finns den som sätter sig riktigt och en som bara låser som man kan få upp utan att värma.
Annars e det bara att värma så smälter låsningen

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Shallie
1 november 2008 · 730 Inlägg

nu är jag med på noterna mer... men när det gäller det där att vinkeldra menade ni att man först tar en momentdragare drar bulten i 60Nm och det där med vinkeldra 90o är det att man drar den kvart kvarv extra då ???


Mvh // Charle

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Xuri One Man Clan
1 november 2008 · 4 286 Inlägg

Shallie skrev:
nu är jag med på noterna mer... men när det gäller det där att vinkeldra menade ni att man först tar en momentdragare drar bulten i 60Nm och det där med vinkeldra 90o är det att man drar den kvart kvarv extra då ???


Mvh // Charle

precis ... du har förstått de hela rätt...

Alternativ kanske de går å låsa svänghjulet med skruvmejsel mot startkransen så man kan dra lite...de är dock upp till dig då jag inte vet redigt om kransen orkar de för de blir liten yta på kuggen som belastas..

Frågar du nån meg på volvo kanske du får låna deras specialverktyg som någon här ovan nämner...du sätter fast en tolk i remskivan å låserfast tolken med samma skruv som kamremspännaren sitter å sen är de bara å dra vad du orkar  för tolken sitter jävligt bra tongue

Man drar toppen likadant, 20 nm sen 60 nm å sen vinkeldrag 90 ... är skruven inoljad eller snustorr skiljer de mycke i friktionen som nån ovan nämner å då blir inte åtdragningen densamma

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
jonTe
3 november 2008 · 5 710 Inlägg

Xuri skrev:

jonTe skrev:
Dra hårdare......suck.......
Man skall dra lagom hårt! Va det är i detta fall vet inte jag men däremot vet jag att hårt inte är lika med bra.
Är det låsmedel på skruven original? isf...lägg på nytt!

mvh Jonas

dra hårdare suck ?

en M16-M18bult är de la bara te å dra utav bara fan...de är lättare å lossa den om man drar den hårt istället för massa  låsmedel..  å man får drevet å sätta sig bättre på axeln också så slipper man krabb när drevet går sönder som dom brukar kunna göra för då är de låst i alla fall om man dragit tillräckligt hårt... jag brukar dra dom där skruvarna med mutterknackare skulle tippa på 150nm kanske...
Å har jag inte mutterknackare så har jag 60-70cm dragskaft å drar så hårt jag orkar/kan...

Så bara för att det är en stor skruv så är åtdragningsmomentet och klämkraften skruven skapar oviktigt?
Oavsett storlek finns det alltid ett angivet åtdragningsmoment som man skall följa, och det verkar ju i detta fallet vara 60Nm + 90° (tack Patrik!).
Detta skall INTE översättas till ett värde i Nm just av den anledning som du själv skriver i den sista posten.

Tycker det är farligt att rekommendera "dra som fan"....vad vet ni om hans verktygslåda?
Ett VÄLDIGT långt drag eller en väldigt stark maskin kan ju faktiskt överdra skruven vilket gör att den får "midja" och vid belastning/värme/vibrationer går skruven av.
Just på ett sådant förband är det ju ganska noga att det inte ramlar av.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Shallie
3 november 2008 · 730 Inlägg

jonTe skrev:

Xuri skrev:

jonTe skrev:
Dra hårdare......suck.......
Man skall dra lagom hårt! Va det är i detta fall vet inte jag men däremot vet jag att hårt inte är lika med bra.
Är det låsmedel på skruven original? isf...lägg på nytt!

mvh Jonas

dra hårdare suck ?

en M16-M18bult är de la bara te å dra utav bara fan...de är lättare å lossa den om man drar den hårt istället för massa  låsmedel..  å man får drevet å sätta sig bättre på axeln också så slipper man krabb när drevet går sönder som dom brukar kunna göra för då är de låst i alla fall om man dragit tillräckligt hårt... jag brukar dra dom där skruvarna med mutterknackare skulle tippa på 150nm kanske...
Å har jag inte mutterknackare så har jag 60-70cm dragskaft å drar så hårt jag orkar/kan...

Så bara för att det är en stor skruv så är åtdragningsmomentet och klämkraften skruven skapar oviktigt?
Oavsett storlek finns det alltid ett angivet åtdragningsmoment som man skall följa, och det verkar ju i detta fallet vara 60Nm + 90° (tack Patrik!).
Detta skall INTE översättas till ett värde i Nm just av den anledning som du själv skriver i den sista posten.

Tycker det är farligt att rekommendera "dra som fan"....vad vet ni om hans verktygslåda?
Ett VÄLDIGT långt drag eller en väldigt stark maskin kan ju faktiskt överdra skruven vilket gör att den får "midja" och vid belastning/värme/vibrationer går skruven av.
Just på ett sådant förband är det ju ganska noga att det inte ramlar av.....

mvh Jonas

Tack så mycket för lektionen smile) Nu till det större problemet i allmänhet.. har ni något "husmorstips" med andra ord ett litet bonne tips på hur jag kan låsa motorn eller remskivan medans ja drar åt den då jag har automat sad

Mvh / Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang