3218
Sök

vad är fel på min m.46

28 november 2008
Trådstartare
hej skulle vara jätte tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mej??

jag skruvar väldigt mkt med bilar å har så gjort sen jag var typ 6 så jag är inte helt rookie på området.
men jag har för tillfället ingen plats jag kan stå på mer än över eftermiddagen så jag kan söka felet å problemet och åtgärda det med min vxl-låda.- det är en m-46a!

igår körde jag till tappen för å kolla oljan å kylvattnet etc. då funkade den hur bra som helst  (2an kan vara pytte lite trög å lägga i men det brukar ju vara så) men när ja skulle därifrån var det lögn i helvete å få i den.. det går absolut int å få i den men 2går enkelt å 3-4 funkar perfekt.. har uteslutit kopplingen trots att den skulle behövas å bytas! tacksam för röd å hjälå

M.V.H jerry   wink
Senast redigerat av kung_efraim_barkbit (28 november 2008)

3 714 Inlägg
28 november 2008
menar du att 2ans växel inte går at få i?
då är det väl byta lådan då

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

1 803 Inlägg
28 november 2008
Lite luddigt skrivet då man kan tolka det både som om du får i 2an och att du inte får i 2an!??
Är 1-2 svåra att få i kan det räcka med att justera backspärren (den spärr som gör att man inte får i backen istället för ettan), med ett antal mil bakom ryggen så slits länkaget och dess plastbussningar och lägena ändras. Spärren sitter skruvad uppifrån, demontera damask osv för att komma åt.
Sitter med 2st M5 (8mm nyckel), lossa nåt varv så att du kan flytta på spärren, lägg i ettan-dra spärren lätt mot klacken på spaken och dra åt skruvarna igen. OBS! spänn inte för hårt, det är lätt att dra av skruvarna.
Passa även på att lägga nån klick med fett på spärren så att det löper fritt.

Konstruktör
1 053 Inlägg
28 november 2008
Var samma problem med morsans opel.
1:an var jättelätt att få i. Men tvåan, det gick inte hur mycket man än tog i. Och resten av växlarna gick i hur lätt som helst.

Det var iaf "växelläges-grejen" (kommer tyvärr inte ihåg vad det heter) som var trasig.
Det gick relativt smidigt att byta det. Så det borde förhoppningsvis gå att fixa på din bil också.

Lycka till!

344 Inlägg
28 november 2008
Hilmer skrev:
Lite luddigt skrivet då man kan tolka det både som om du får i 2an och att du inte får i 2an!??
Är 1-2 svåra att få i kan det räcka med att justera backspärren (den spärr som gör att man inte får i backen istället för ettan), med ett antal mil bakom ryggen så slits länkaget och dess plastbussningar och lägena ändras. Spärren sitter skruvad uppifrån, demontera damask osv för att komma åt.
Sitter med 2st M5 (8mm nyckel), lossa nåt varv så att du kan flytta på spärren, lägg i ettan-dra spärren lätt mot klacken på spaken och dra åt skruvarna igen. OBS! spänn inte för hårt, det är lätt att dra av skruvarna.

annars kan man bara testa att lyfta upp backspärren och pröva att lägga i ettan och tvåan. funkar det då så vet man ju att den behöver justeras smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 november 2008
lånar tråden lite
har ungefär samma fel på min
dock går det få i växlarna
1an och 2an e grymt sega att få i måste dra spaken fram å tebax några gånger så hoppar växlen i
resten av växlarna går att få i utan problem
nån som kan skriva hur jag lättast kan fixa felet ?

3 714 Inlägg
29 november 2008
Team-Adolfsson skrev:
lånar tråden lite
1an och 2an e grymt sega att få i måste dra spaken fram å tebax några gånger så hoppar växlen i

låter som en justering skulle sitta fint...smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 november 2008
Team-Adolfsson skrev:
lånar tråden lite

provat byta olja? kan göra underverk ibland.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 november 2008
sunkmaster skrev:
Hilmer skrev:

annars kan man bara testa att lyfta upp backspärren och pröva att lägga i ettan och tvåan. funkar det då så vet man ju att den behöver justeras smile

jag provade detta och fick i växlarna mycket lättare big_smile
ska byta olja i lådan framöver me
den har ju ändå rullat 35000 ^^

Sök