Kylslang volvo 245

Brink88 President över Brinkland
16 december 2008 · 465 Inlägg

Tja! en kylarslang har gått för mig på vinterbilen och när jag häller vatten i expansionskärlet så rinner det ut nånstans mellan spridaren och motorn, nån som vet om det finns nått enklare sätt att montera bort den trasiga slangen än att helt enkelt ta bort spridaren som det verkar som jag måste göra nu.

Bilen är en Volvo 245 GLT -81 med b23e motor

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
skalmanen
16 december 2008 · 354 Inlägg

jag är väldigt dålig på dessa bilar, men med spridare, vad syftar du på då? Någon typ av T-kors?

kolvas
16 december 2008 · 4 001 Inlägg

Det är nog slangen in till värmepaketet som gått sönder, inte helt ovanligt.
Den går att komma åt med lite bökande och sönderskavda fingrar & en lång slangklämmarmejsel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Brink88 President över Brinkland
16 december 2008 · 465 Inlägg

okey, ja skulle gissa på det med, för de första jag märkte va att värmen försvann inne i kupén, så det är bara ut och fortsätta pilla och svära lite då alltsåsmile

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Hilmer
16 december 2008 · 1 777 Inlägg

Det är slangen mellan topp och värmepaket som brukar gå sönder. Detta pga all rörelse mellan kaross och motor och givetvis också pga ålder.
Slangen ser ut som ett S och man ska använda rätt slang, det går alltså inte att hänga dit vad som helst då slangen dels ska gå på ett speciellt sätt och dels får det inte bli några veck på slangen som stoppar flödet.
Kostar kanske 200:- på sin höjd på Volvo.

Men det krävs ett ordentligt ordförråd av fula ord för att byta den...

AudiTQ-90
16 december 2008 · 273 Inlägg

känner du dig snål så kan du ju bara åka på skroten o leta alternativt att du har nån slang i samma diamet och liknande böjjar så du kan klippa av den i ändarna så den blir rätt tongue hehe

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
kolvas
16 december 2008 · 4 001 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:
känner du dig snål så kan du ju bara åka på skroten o leta alternativt att du har nån slang i samma diamet och liknande böjjar så du kan klippa av den i ändarna så den blir rätt tongue hehe

jepp, så kan man göra och riskera att stå med en bil utan vatten och blodiga knogar efter 1 vecka

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
AudiTQ-90
16 december 2008 · 273 Inlägg

kolvas skrev:

AudiTQ-90 skrev:
känner du dig snål så kan du ju bara åka på skroten o leta alternativt att du har nån slang i samma diamet och liknande böjjar så du kan klippa av den i ändarna så den blir rätt tongue hehe

jepp, så kan man göra och riskera att stå med en bil utan vatten och blodiga knogar efter 1 vecka

ja rekommenderade itne det och har aldrig gjort det men äre bara nån "vinterhärk"  osv kan de ju funka lika så bra. tongue haha

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
kolvas
16 december 2008 · 4 001 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:

kolvas skrev:

AudiTQ-90 skrev:
känner du dig snål så kan du ju bara åka på skroten o leta alternativt att du har nån slang i samma diamet och liknande böjjar så du kan klippa av den i ändarna så den blir rätt tongue hehe

jepp, så kan man göra och riskera att stå med en bil utan vatten och blodiga knogar efter 1 vecka

ja rekommenderade itne det och har aldrig gjort det men äre bara nån "vinterhärk"  osv kan de ju funka lika så bra. tongue haha

Jag gjorde det på en vinterhäck, det var därför jag skrev för det är inte kul att stå utanför någon mack och försöka få dit en sån slang kl 03.46 när det är -18 grader ute och motortemp på >100 grader tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
AudiTQ-90
16 december 2008 · 273 Inlägg

kolvas skrev:

AudiTQ-90 skrev:

kolvas skrev:

jepp, så kan man göra och riskera att stå med en bil utan vatten och blodiga knogar efter 1 vecka

ja rekommenderade itne det och har aldrig gjort det men äre bara nån "vinterhärk"  osv kan de ju funka lika så bra. tongue haha

Jag gjorde det på en vinterhäck, det var därför jag skrev för det är inte kul att stå utanför någon mack och försöka få dit en sån slang kl 03.46 när det är -18 grader ute och motortemp på >100 grader tongue

liter med dig;)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
Hilmer
16 december 2008 · 1 777 Inlägg

Arbetet med att byta slangen är inget man gör utav glädje, så det är helt klart värt pengarna det kostar att köpa en ny och slippa göra om det. Och dessutom slippa demontera en begagnad...

Brink88 President över Brinkland
16 december 2008 · 465 Inlägg

jag har kikat lite mer nu, de är inte slangen till värmepaketet, det är nått som är lite längre ner, och när jag häller vatten i expansionskärlet rinner det rätt duktigt från hålet någonstans, just nu verkar det som jag får plocka bort spridaren för att verkligen se vad som är tokigt där nere

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Mr_EmCom Med.lem
16 december 2008 · 3 759 Inlägg

Brink88 skrev:
jag har kikat lite mer nu, de är inte slangen till värmepaketet, det är nått som är lite längre ner, och när jag häller vatten i expansionskärlet rinner det rätt duktigt från hålet någonstans, just nu verkar det som jag får plocka bort spridaren för att verkligen se vad som är tokigt där nere

Hur svårt kan det vara att kolla vilken slang det läcker ifrån?
Finns på sin höjd 6 st...
Byt den det kommer vatten ifrån.

Kolla så det inte är något hål lång ner på kylaren.

Och vad menar du med spridaren??
Dom sitter på insuget (4st) och har ingenting med kylsystmet att göra.

Därimot vattenpumpspakningen brukar kunna ge sig och då kan det läcka därifrån, men den sitter på "famsidan" av motorn, går 2 tjocka vattenslangar in i den.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
16 december 2008 · 137 Inlägg

Det är inte en frostplugg som har gett sig då?

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Mr_EmCom Med.lem
16 december 2008 · 3 759 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Det är inte en frostplugg som har gett sig då?

Aha, där kan vi mycket väl ha lösningen!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
bluelight turboabstinens
17 december 2008 · 442 Inlägg

eller en motorvärmarkontakt?

ocertifierad klåpmekare
Brink88 President över Brinkland
18 december 2008 · 465 Inlägg

frostplugg är för mig just nu det enda som kan vara felet iaf

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Brink88 President över Brinkland
18 december 2008 · 465 Inlägg

felet hittat, det var en frysplugg som hade hoppat bort, så nu blir det att fixa en ny sådan sen äre ut och tukta igen smile

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang