Nytt hjullager, fel?

mrbuggy Entreprenör
23 december 2008 · 1 784 Inlägg

kramp skrev:
Jag använde en spärrnyckel och drog långt ifrån allt jag orkar och hjulet det låste sig.
Jag förstår vad du menar med justeringarna. Just med koniska att det får inte vara för löst för då glappar det och inte för hårt för då nyper det. Har man för lång distansring så kommer hjulet att glappa hela tiden.

När jag slog in lagren på axeln slog jag rätt ordentligt, kan vara så att jag slagit för mycket resan där. Första misstaget. Sedanspände jag på muttern och drog lite till, vilket kan ha lett till ännu mer press på lagren, andra... Kan ju vara som du säger isf, att lagren ahr gett upp, fast jag inte dragit åt alls mycket.

PS. Går inte banka på enbart navet, man kommer inte åt. Men har inhandlat en avdragare och ska bara äta några kokta ägg, sen jävlar^^.

Hahaha..härligt...hela den här saken e ju en skitsak egentligen..måste bara få veta vad som gick fel... ;-)
njae. ja tror inte lagren gett upp.såvida du inte slagit på dom med slägga...

kramp
23 december 2008 · 34 Inlägg

Jag bankade loss navet och allt såg bra ut. packningen bak och allt. Vad jag kände när jag snurrade runt det innan var att det nöp en gång varje varv, vet ej varför.
Men lossade och inspekterade och sedan satte jag tillbaka allt igen fast jag slog bara lite för att få på lagret, sen använde jag centermuttern för att dra på lagret. Drog tills det inte fanns något glapp mer och som sagt, drog lite till. Och visst gick det lite trögt att snurra på sakerna igen men navet är rätt litet, det hade  känts mycket bättre om hjulet hade suttit på, lättare att snurra... Det nöp inte heller längre så förmodligen var ett lager lite på sniskan innan, eller nåt.

Andra sidan gick mycket lättare att byta lagren. Där kunde jag dra mer i centerbulten och få allt att stämma.

Nu är det bara fram kvar smile... Men det får bli efter jul det.

Tack för allt!
/Joel

Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman "Leyland" (1971)
Morris Mini (1970)
mrbuggy Entreprenör
23 december 2008 · 1 784 Inlägg

kramp skrev:
Jag bankade loss navet och allt såg bra ut. packningen bak och allt. Vad jag kände när jag snurrade runt det innan var att det nöp en gång varje varv, vet ej varför.
Men lossade och inspekterade och sedan satte jag tillbaka allt igen fast jag slog bara lite för att få på lagret, sen använde jag centermuttern för att dra på lagret. Drog tills det inte fanns något glapp mer och som sagt, drog lite till. Och visst gick det lite trögt att snurra på sakerna igen men navet är rätt litet, det hade  känts mycket bättre om hjulet hade suttit på, lättare att snurra... Det nöp inte heller längre så förmodligen var ett lager lite på sniskan innan, eller nåt.

Andra sidan gick mycket lättare att byta lagren. Där kunde jag dra mer i centerbulten och få allt att stämma.

Nu är det bara fram kvar smile... Men det får bli efter jul det.

Tack för allt!
/Joel

Kul att de funka som de skulle då...akta så du inte drar de för hårt så de går varmt bara...Blir lite pyssligare ifram sen..;-)  lycka till så länge..!

kramp
23 december 2008 · 34 Inlägg

Tack tack!
GOD JUL!
/Joel

Trying is the first step towards failure...
Morris Mini (1970)
Austin Mini Clubman "Leyland" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang