3099
Sök

tänlte köpa mig en 760tdi e multilink bakaxlarna någåt att ha?

1 028 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
hejsan undrar om 760 med multilinkbakaxlarna e något att ha? håller dom lika bra som dom stela axlarna?

Tacksam för positiva å negativa svar.... bilder och varför å varför inte man ska ha den

Mvh jimmy

Har inget å skriva ännu

Smålänning
7 887 Inlägg
23 december 2008
Klart du ska ha multilink smile

Enda versionen av 700/900 som har någon form av väghållning original smile

Vet inte hur hållbarheten är, men så mycket sämre än dom stele tvekar jag på att den är smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 028 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
joo kanske de e sant men bussningara håller dom? håller klump axlar osv?

Har inget å skriva ännu

1 062 Inlägg
24 december 2008
En stel axel blir ju stummare och håller generellt bättre men en delad ger ju framförallt bättre komfort iom lägre ofjädrad vikt. Hjulvinklarna går ju att hålla bättre stil på också. Jag hade iaf utan tvekan föredragit en "multilink" om jag inte va ute efter rakt fram åka.

M.V.H.

671 Inlägg
24 december 2008
Jag hade en import 740 16v turbo med multilink av den tidiga varianten...
Har därefter haft stela axlar på 940:s...

Hållbarhet vad det beträffar drivaxlar är bättre på stela och bussningar håller bättre på stelt.
Multilinken som volvo gjorde är helt suverän väghållningsmässigt,,,
Den slår BMW:s fram till mitten av nittiotalet med hästlängder..
Hjulvinklarna är grymbra under belastning och när bilen släpper så sker inget dramatiskt.
Men Diffhuset är litet och diffbromsen håller inge vidare.... 

Sätt i ett större diffhus o förstärk allt men behåll hjulvinklarna, dit me coilovers...
Om du har tid och pengar...

E..

1 028 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
bilen ska väl andvändas för att åka lite brett med tänkte jag.....så vet inte om man ska satsa på en multi..

Har inget å skriva ännu

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 december 2008
om det är en ren lekbil du är ute efter så skall du nog inte ha multilink, men axlarna är underbara ifall du letar efter komfort!

Sök