27 december 2008
Trådstartare
hittade lite info i ett annat forum på jag rullar.se bra att veta verkar vettigt
Jo, alla axlar mellan 740 -88B och upp till sista årsmodellen (-98) på 940 passar. Dock har automaten en annan utväxling som gör att en manuellt växlad bil accelererar lite snabbare men varvar dock lite högre vid marschfart och då drar det mer bränsle.
Det som kännetecknar axlar efter -88B är att kåpan över differentialen är gjord av aluminium och ganska tjock i godset, ca 12mm. Tidigare axlars kåpor är av plåt och tunnare i tjocklek.
Den vanliga typen heter 1031, hade jag varit du hade jag letat upp en som heter 1041 som är med slungdiff vilket betyder att du får drivning på båda hjulen då det ena släpper. Mycket bra om man drar mycket släp t ex. Den axlen sitter på de flesta turbobilar, har för mig att den även satt standard på 940 GL -91. Den märkningen hittar du på en papperslapp på bakaxeln som sitter till vänster om du tittar bakifrån, ca 20 cm in från hjulet, man brukar få skrapa bort lite skit så ser man.
Observera att det inte skiljer nåt på infästningar eller så, ALLA axlar från 740/940 passar rakt på, kan vara bra att kontrollera så donatorbilen har ABS om din oxå har det. Givaren sitter ju i samma som hastighetsmätare, det är det som skiljer tidigare årsmodeller. Kombi eller sedan spelar ingen roll, 76o-axel passar dock inte då de har en helt annan konstruktion.
Jag Gasar Tills Det Rasar!!!