2835
Sök

Lastbilsregga?

Tävlingskör
49 Inlägg
23 maj 2006
Trådstartare
#1
Hej!
ja har en liten fundering: jag frågade  min farbror vad som krävdes för att lb-regga min merca, han sa att man behöver en uträkning på att infästningarna klarar av en viss belastning. är det något mer man bör tänka på?
eller någon som kan hjälpa till lite med uträkningen. MvH Christoffer!

Snabb =)
247 Inlägg
23 maj 2006
#2
om man inte vill vara alltför seriös är det bara skaffa ett galler smälla upp det och sen ta bort baksätet och där bälterna sitter är det bara stoppa lastögla

Just real power no turbo shit =)

6 Inlägg
29 maj 2006
#3
bara att sätta upp lastgaller, dit med  lastöglor där bältena satt förut och eventuellt även lite längre bak, finns regler för avstånd mellan öglorna och sånt men de har jag inte i huvudet.
Reglerna säger även att du inte får ha större en ett visst mått på maskorna i gallret.
Du intygar själv att allt håller enligt gällande regler, men du behöver inte räkna på det alls, inte heller provtrycka för att bevisa att det håller.
Allt som krävs är alltså ett egenhändigt skrivet papper där du intygar att det håller och en signatur.

6 Inlägg
29 maj 2006
#5
9-5 AERO M-06 skrev:
Är snart inte lönt längre.... Läs varför: http://www.vv.se/templates/page3____14491.aspx

den höjningen skedde ju i årskiftet som var. Är det ytterligare höjningar planerade? jag kör lb-reggad och än så länge lönar det sig fortfarande ganska rejält.

231 Inlägg
29 maj 2006
#6
Berke skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
Är snart inte lönt längre.... Läs varför: http://www.vv.se/templates/page3____14491.aspx

den höjningen skedde ju i årskiftet som var. Är det ytterligare höjningar planerade? jag kör lb-reggad och än så länge lönar det sig fortfarande ganska rejält.

Ja, det är fler höjningar på gång om man läser VV:s sida ovan med deras motivering. Lär väl ta nåt år till....

Anledningen till höjningen är att skillnaden mellan fordonsskatt för personbilar och för lätta lastbilar/lätta bussar på sikt ska utjämnas. Detta på grund av två saker:

-Dagens skillnad mellan skatten för en personbil och en lätt lastbil/lätt buss kan inte miljömässigt motiveras.

-Det finns en önskan om att begränsa antalet omregistreringar från personbil till lätt lastbil.


8 156 Inlägg
29 maj 2006
#7
Berke skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
Är snart inte lönt längre.... Läs varför: http://www.vv.se/templates/page3____14491.aspx

den höjningen skedde ju i årskiftet som var. Är det ytterligare höjningar planerade? jag kör lb-reggad och än så länge lönar det sig fortfarande ganska rejält.

Ja, ytterligare höjningar är planerade. Målet är att det inte ska löna sig att regga om en personbil, utan att beskattningen ska vara harmoniserad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

6 Inlägg
29 maj 2006
#8
ajfan, då får man snart sluta köra diesel då...

Old School Ford
600 Inlägg
29 maj 2006
#9
snart får man köpa sig en fin cykel och ska man köra någon får man köpa tandemcykel

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

8 156 Inlägg
30 maj 2006
#10
Berke skrev:
ajfan, då får man snart sluta köra diesel då...

Nja, dom har ju börjat experimentera med att ta fram miljödiesel från biobränslen (träflis). Det skulle tydligen inte kosta mer än 5-6kr litern. Så det är nog ett bättre alternativ än bensin och troligen ett ungefär lika bra alternativ som etanol/biogas.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök