ambulansstag?

_471-David_
28 oktober 2007 · 111 Inlägg

Jag har hört att många sätter på ambulansstag på bl a vovlo 740. Min fråga är bara vad det är för nått och vad det gör förnått?  / David

// David Jonsson
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Ptja.. det är ett stag som sitter mellan bakre länkarmsstagsinfästningarna och styvar upp framvagnen, typ som ett fjäderbensstag men där nere wink
Sitter inte ens på ambulanser.. brukar vara vanligast på italienimporteradebilar.

Kan nog kalla det för 'undre stag', kostar väl 1200 spänn nu på Volvo efter chockhöjningen
från ~300.

Artikelnummer & monteringstips
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/How_to_montera_ambulansstag.JPG

Länk för rätt upplösning:
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Senast redigerat av steifan (28 oktober 2007)

_471-David_
29 januari 2008 · 111 Inlägg

steifan skrev:
Ptja.. det är ett stag som sitter mellan bakre länkarmsstagsinfästningarna och styvar upp framvagnen, typ som ett fjäderbensstag men där nere wink
Sitter inte ens på ambulanser.. brukar vara vanligast på italienimporteradebilar.

Kan nog kalla det för 'undre stag', kostar väl 1200 spänn nu på Volvo efter chockhöjningen
från ~300.

Artikelnummer & monteringstips
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Länk för rätt upplösning:
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Okej tack så väldigt mycket för svar och bilder och tips!!! big_smile

// David Jonsson
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 januari 2008 · 10 427 Inlägg

_471-David_ skrev:

steifan skrev:
Ptja.. det är ett stag som sitter mellan bakre länkarmsstagsinfästningarna och styvar upp framvagnen, typ som ett fjäderbensstag men där nere wink
Sitter inte ens på ambulanser.. brukar vara vanligast på italienimporteradebilar.

Kan nog kalla det för 'undre stag', kostar väl 1200 spänn nu på Volvo efter chockhöjningen
från ~300.

Artikelnummer & monteringstips
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Länk för rätt upplösning:
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Okej tack så väldigt mycket för svar och bilder och tips!!! big_smile

Varsågod! Men bilder & info kommer från JKB på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
Tacka honom wink

_471-David_
29 januari 2008 · 111 Inlägg

steifan skrev:

_471-David_ skrev:

steifan skrev:
Ptja.. det är ett stag som sitter mellan bakre länkarmsstagsinfästningarna och styvar upp framvagnen, typ som ett fjäderbensstag men där nere wink
Sitter inte ens på ambulanser.. brukar vara vanligast på italienimporteradebilar.

Kan nog kalla det för 'undre stag', kostar väl 1200 spänn nu på Volvo efter chockhöjningen
från ~300.

Artikelnummer & monteringstips
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Länk för rätt upplösning:
http://upload.hacked.free-bsd.org/JKB/H … nsstag.JPG

Okej tack så väldigt mycket för svar och bilder och tips!!! big_smile

Varsågod! Men bilder & info kommer från JKB på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
Tacka honom wink

Okej hehe big_smile

// David Jonsson
Klaesson
29 januari 2008 · 399 Inlägg

Där sewr man big_smile Ja nåt nytt ska man lära sig varje dag big_smile

VOLVO for life
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

liten nybörjar fråga, vad vinner man på ett styvare chassi igentligen? väghålning blir bättre de vet ja jag kommer få som svar, men tar man svängarna snabber eller vad? sladdar man bättre? har bara hört "väghållningen blir bättre" men aldrig fått de förklarat hur de blir bättre. kan ingen ta sig tid och svara åt mig snälla

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
MattiasH
3 januari 2009 · 1 291 Inlägg

med ett syvare chassi blir det betydligt lättare att ställa in dämpare och fjädrar om du har justerbart. Förändringarna kommer blir mer konsekventa då du bara har dämparna som dämpare och inte hela karossen. samma sak med typ krängningshämmare
på en i övrigt standard bil så får du lite bättre respons från bilen, kommer kännas mer som en gokart enkelt förklarat.

te_wik Forummoderator
3 januari 2009 · 12 813 Inlägg

corsa_m skrev:
med ett syvare chassi blir det betydligt lättare att ställa in dämpare och fjädrar om du har justerbart. Förändringarna kommer blir mer konsekventa då du bara har dämparna som dämpare och inte hela karossen. samma sak med typ krängningshämmare
på en i övrigt standard bil så får du lite bättre respons från bilen, kommer kännas mer som en gokart enkelt förklarat.

Här har du de rätt hyffsat förklarat i inlägget ovan...

Med ett styvare chassie så kränger bilen mindre, vilket gör det bekvämare att ta kurvorna.
Med andra ord, har du bra däck och en styv upphängning så kan du ta kurvorna snabbare och säkrare.

MEN, att ha ett styvt chassie, har du ingen användning för om du inte har bra däck!!
Att ha bra bromsar gör saken inte sämre precis.

Sen om du bara kör på landsväg utan skarpa kurvor osv så har du ingen anledning att ha ett styvare chassie + däck då det bara blir stötigt. 

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

ok, tack för ett väldigt tydligt svar.

så om man vill drifta lite så ska man inte ha så styvt chassi då da? eller ska man styvt men inte så bra däck?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
MattiasH
3 januari 2009 · 1 291 Inlägg

Andy_88 skrev:
ok, tack för ett väldigt tydligt svar.

så om man vill drifta lite så ska man inte ha så styvt chassi då da? eller ska man styvt men inte så bra däck?

Att försöka ha en styv kaross ska du alltid ha, ska du drifta så ska du även ha hyffsat hårt satt chassi (hårda fjädrar) samt ordentliga krängningshämmare. Detta för att du vill antagligen att bilen ska gå på ett långt jämt ställ utan ryck, har du däremot mjukare fjädrar och krängare så kommer bilen vilja "gunga" i sidled när du har sladd vilket gör att du får ojämt grepp och då även en "ryckigare" sladd.

kolla in länken nedan det kommer vara det bästa du läst på länge
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

corsa_m skrev:
Att försöka ha en styv kaross ska du alltid ha, ska du drifta så ska du även ha hyffsat hårt satt chassi (hårda fjädrar) samt ordentliga krängningshämmare. Detta för att du vill antagligen att bilen ska gå på ett långt jämt ställ utan ryck, har du däremot mjukare fjädrar och krängare så kommer bilen vilja "gunga" i sidled när du har sladd vilket gör att du får ojämt grepp och då även en "ryckigare" sladd.

kolla in länken nedan det kommer vara det bästa du läst på länge
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

tack så mycket, de var intressant läsning

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

skulle ni förresten rekomendera krängnings hämmare och ambulansstag på en annars orginal bil? jag kommer sänka iof, blir biltema fjäder - 1.5varv typ, men iaf, kan ni rekomendera stag och krängningshämmare på en annars helt orginal (chassi messigt)

ska inte köra bana bara ha lite bus med bilen och sladda och så

Senast redigerat av Andy_88 (3 januari 2009)

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Andy_88 skrev:
skulle ni förresten rekomendera krängnings hämmare och ambulansstag på en annars orginal bil? jag kommer sänka iof, blir biltema fjäder - 1.5varv typ, men iaf, kan ni rekomendera stag och krängningshämmare på en annars helt orginal (chassi messigt)

Du har minst 21mm krängningshämmare fram och 19mm bak på din sedan.
Det du kan göra där är att byta till en större krängningshämmare fram (tex 23mm eller 24 från 960).
Bak kan du sätta dubbla om det är kul med överstyrning.

24mm krängningshämmare (eftermarknad) fram kan man köpa från KG Trimning för 1800:-

25mm/1" krängningshämmare fram/bak kan man köpa från IPD i USA för strax under 4000:-

'ambulansstaget':
Stag VO 3526694

Sen finns det två andra roliga stag som egentligen sitter till framvagns balken på 960 1995<
som man kan använda till gamla rödblocks-bilar!
Stag VO 917 8665 & VO 917 8666, kostar runt 300kr på Volvo. Schysst uppgradering.

Annars är Superflex-bussningar en trevlig uppgradering.

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

främrehämmarna, de e bara att skruva fast va? eller måste man borra och krongla?
om jag vill sätta övre hämmare med alltså, den nedre så att säga(ambulans) sätter jag som på bilderna ovan

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
3 januari 2009 · 218 Inlägg

24mm från kg är till 740, passar den på 940?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Du har redan två krängningshämmare på din bil om du inte visste det wink

Det enda man behöver göra är i princip att lossa på två muttrar (respektive sida)
ovanpå stabilisatorstagen så att krängningshämmaren lossnar från själva framvagnen.
Sen är det fyra skruvar som skall lossas som håller hållarna för krängningshämmarna
under dom två 'balkarna' som går längs med motorn. Lär ta bort plastskyddet först.

Behöver inte ens ta bort hjulen om man vill byta k-hämmare fram wink


Bak är det enkelt om inte skruven och muttern till stötdämparnas nedre
fäste har rostat fast, krävs lite våld eller kapning.

Edit:
Volvo 740 och 940 krängningshämmare är mer eller mindre likadana.
760 kan se lite annorlunda ut men passar ändå.

Senast redigerat av steifan (3 januari 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Ett tips är ju annars att läsa igenom 'Väghållningstråden' på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum
( http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=29994 ) och sedan ställa
eventuella frågor under delen '      Fälgar, Väghållning, Bromsar osv '.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang