Larm och C-lås Supra MK3

Tommy_Enk Toyota-Frälst
3 februari 2009 · 310 Inlägg

Vet att jag haft en tråd uppe tidigare om detta men den har varit mer övergripande. Har hållt på med det här ***** larmet i snart ett halvår hmm

Är dock inte så många kablar kvar men det som ger mig mest huvudvärk är c-lås kablarna från larmet.
Jag vet inte vart jag ska koppla in dessa för att c-låset ska fungera normalt.

De sladdar jag har från larmenheten är:

Orange: Har konstant +12V när bilen är larmad samt avlarmad. Vid pålarmning sjunker dock värdet från 12 -> 0 -> 12V. Vid avlarmning händer inte detta (+12V)

Orange/svart: Ingen spänning

Gul: Ingen spänning men går 0 -> 12 -> 0 vid pålarmning. Annars ingen spänning.

Gul/svart: Ingen spänning


Någon som vet vart man ska koppla dessa och hur? Jag är verkligen inte hemma på elektronik så undrar ni varför jag ens gav mig in på det här så fråga inte tongue


Har även en fråga ang startspärrsrelät jag ska koppla in. Ganska simpelt, har ett relä som har genomföring när bilen är avlarmad. Men vart ska jag koppla denna genomföring?


Nästa problem är sladdarna som ger signal till blinkerserna, det lamaste vore och dra denna ut till varje blinkers men det måste ju finnas nåt enklare sätt!? Har grotat runt i varningsblinkersen och till min fasa upptäckte att det går ca 10 kablar in där roll

Sen är det det här med dörrbrytaren, har fått höra att toyotan har negativt matade dörrbrytare, sladden från larmet har konstant +10,8V på sig och likaså har sladden fram till dörrbrytaren. Är det bara o smälla på den på den då?


Så finns det nån el-guru eller någon som gjort det här tidigare där ute? Ju fortare jag blir klar med detta desto snabbare kommer bilen ut smile

Mvh TommyToo

Tommy_Enk Toyota-Frälst
4 februari 2009 · 310 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Hur pass lika är elen i en Supra som i en Celica? Är det samma lika?

Celican har lite mindre "prylar" men jag tror att själva c-lås funktionen osv är rätt lika!

Tommy_Enk Toyota-Frälst
5 februari 2009 · 310 Inlägg

På vänster kickpanel så ska det finnas en 20-polig blå kontakt.
Stift 17 (blå kabel) är upplås och
stift 18 (blå/svart kabel) är lås.
C-låset är minusstyrt vilket innebär att ditt larms kablar ska kopplas in enligt följande:
Open Com till stift 17 i bilen
Lock  Com till stift 18 i bilen
Open NO och Lock NO kopplar du mot jord.


Vilka kablar är open com/lock com/open NO och Lock NO? Det är väl en brytare som skiftar? Jag är inte så haj på det här roll

http://img230.imageshack.us/img230/9443/larmzo7.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang