B230FK i en 760 -89

BARRET
9 februari 2009 · 561 Inlägg

Min polare håller på å byter sin PRV V6a mot en FK. Frågan är hur han ska göra med kabelhärvan? Någon som har nåt tips? En del går ju in på högersidan (innifrån bilen sett) och en annan del går in på förarsidan. Är Motorhärvan helt separerad från resten av bilen?

Hjälp! smile

Sharky
9 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Nej. Elen för motorn är tyvärr integrerad i samma härvor som elen för bilen. I princip har man tre härvor i motorutrymmet. En mitt-del som innehåller all el till själva motorn. Denna mitt-del kopplas sedan in vänster- höger mot två härvor som sitter på vänster respektive höger sida och som termineras i passagerarutrymmet. Dessa två härvor innehåller blandat motorstyr-el och allt annat såsom lysen etc.
I motorutrymmet krävs dessutom flera härvor för att koppla ihop vissa signaler mellan bränsle och tändboxen samt för att bla styra bränslepumpsreläet.

Endera så byter man hela skiten till härvor från en 760 Turbo 89/90 eller så låter man orginal elsystem sitta kvar i 760:an och kompletterar med en motorstyrhärva från en 240 (typ 91/92) för där sitter all motorel inklusive boxar i en enda smidig härva.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
945TurboMS
9 februari 2009 · 261 Inlägg

Finns ett tredje alternativ också....
Har man tid och lust ( och inte att glömma, KUNSKAP) Så klipper man hela hela skiten
och drar ett helt nytt elsystem!
Inte att rekomendera till varken nybörjare eller någon överhuvudtaget faktiskt..

Oavsett vilket, så är ett kopplingsschema bra att ha!

Sharky
9 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Där är haken....

Det krävs en hel del för att få till det så att fungerar bra. Man bör ha både tämligen
mycket praktisk och teoretisk kunskap samt bra verktyg, material och rätta kontaktdon
för att få till det.
Jag har hjälpt flera som har gått bet på sådant. I ett par fall tillochmed yrkesverksamma
elektriker.

/Göran

945TurboMS skrev:
och inte att glömma, KUNSKAP

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
945TurboMS
9 februari 2009 · 261 Inlägg

Därför jag skrev så här också..

945TurboMS skrev:
Inte att rekomendera till varken nybörjare eller någon överhuvudtaget faktiskt..

Klippte hela kabelhärvan på min 945 och drog om den delen som går till lysen o dyl.
Ansåg vid det tillfället att det var det enklaste sättet å få dit ett megasquirt!

Ett bra elschema är inte haynes i detta fallet smile 
Använde volvos egna, Där man har chemat över alla kopplingspunkter istället.... 
mycke enklare än haynes!
Vad gäller kontakter, har du rätt i att det är rätt svårt med sånt...  bara dom där jäkla spridarkontakterna har varit ett helvete å fixa fram.  I övrigt så lyckades Jag iallafall, att återanvända dom flesta kontakterna.. Resten hittades på skroten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang