4845
Sök

Problem med växellådan..igen :/

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Hallå ! förut hade jag ju problem med växellådan, att packningen till slavcylindern  flög ut varje gång jag tryckte ner kopplingen helt, men så fixade en kille det genom att förlänga en metallpinne så det inte gick å trycka ner kopplingen så långt ! allting funkar fortfarande bra förutom att kopplingen är så jääävla tung/seg.. känns som att man trycker på en broms på kopplingspedalen ? kan det vara så att den måste luftas ? den dagen han förlängde pinnen så funka den bra möjligen liiiiiite seg, vad är felet ? måste den renoveras kanske ? isf är det ju lika bra att hämta en växellåda på skroten.... tror det är en m46 med od

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

2 164 Inlägg
24 juli 2007
Hur är de med huvudcylindern?
Bytt all bromsvätska och låtit behållaren bli tom innan du fyller på igen?
Detta är viktigt om de är gammal bromsvätska i behållaren.

MVH

F

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Hur är de med huvudcylindern?
Bytt all bromsvätska och låtit behållaren bli tom innan du fyller på igen?
Detta är viktigt om de är gammal bromsvätska i behållaren.

MVH

F

bromsvätskan böt vi ut ! växlarna går i fint fint ! skit lätt och få i dom, men som sagt kopplingen är så trög sad

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
24 juli 2007
Byt kopplings cylindern och ta bort pinnen, det är den som spökar. Annars bygger du om den till mekanisk.

Lev livet, det kan ta slut fort

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
darkwizard skrev:
Byt kopplings cylindern och ta bort pinnen, det är den som spökar. Annars bygger du om den till mekanisk.

äsh, jag köper en ny växellåda ist smile

Mr White
1 072 Inlägg
24 juli 2007
Varför ska du köpa ny låda om du nu säjer att den växlar fint? hmm

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juli 2007
Byt kopplingen istället om nu den är så trög!! Hela kopplingen!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

5 198 Inlägg
24 juli 2007
nog lite bökigare å byta låda istället för att fixa kopplingen,,

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:

därför jag kan inte meka med en växellåda, därimot....sätta dit en ny växellåda är ju inga problem !

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
haxer skrev:
Byt kopplingen istället om nu den är så trög!! Hela kopplingen!!

? vart fan ligger kopplingen då tongue

Mr White
1 072 Inlägg
24 juli 2007
TheFinnishFlash skrev:
Robban 245 skrev:

därför jag kan inte meka med en växellåda, därimot....sätta dit en ny växellåda är ju inga problem !

Varför ska du meka me lådan om den går fint å få i växlarna som du säjer..Då säjer de ju sej själv att de inte är nå fel på den!...Förmodligen så är de antingen luft kvar i cyl.

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Robban 245 skrev:

Varför ska du meka me lådan om den går fint å få i växlarna som du säjer..Då säjer de ju sej själv att de inte är nå fel på den!...Förmodligen så är de antingen luft kvar i cyl.

ok inte vet jag, man kanske måste byta lammeller och tryckplatta ? och sånt skit..har inte lust att lämna in bilen till en verkstad, när en ny låda kostar ca 3000:-

är det luft kvar ? okej, hur luftar jag den dårå ? smile
Senast redigerat av TheFinnishFlash (24 juli 2007)

Mr White
1 072 Inlägg
24 juli 2007
TheFinnishFlash skrev:
Robban 245 skrev:
TheFinnishFlash skrev:

ok inte vet jag, man kanske måste byta lammeller och tryckplatta ? och sånt skit..har inte lust att lämna in bilen till en verkstad, när en ny låda kostar ca 3000:-

Köp dej me mek bok över 740/940...Där står de punkt för punkt hur du byter koppling mm...Både billit å lärorikt på en gång smile Då kommer du billit undan oxå när du kan skruva själv.

Avstängd
1 266 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Robban 245 skrev:

Köp dej me mek bok över 740/940...Där står de punkt för punkt hur du byter koppling mm...Både billit å lärorikt på en gång smile Då kommer du billit undan oxå när du kan skruva själv.

hehe jo men det vorde bra att få veta exakt vad som är fel tongue alla säger ju olika sad

MulleRacing
499 Inlägg
9 februari 2009
TheFinnishFlash skrev:
Robban 245 skrev:
TheFinnishFlash skrev:

hehe jo men det vorde bra att få veta exakt vad som är fel tongue alla säger ju olika sad

Enligt det jag har läst på denna tråd så skulle jag byta kopplingen! inte lådan! eftersom du inte har problem med växellådan utan med kopplingen!tongue och lätttast är att byta hela kopplingen antar jag!

Sök