udda xenon fel (hjälp någon?)

Miramithe
1 februari 2009 · 573 Inlägg

Har stött på ett litet problem när jag satte in xenon ida. ljudet som varnar för att man har lamporna på när man öppnar dörren ljuder. altså den ska ju bara låta när man har lamporna på när man står still och går ur bilen men nej den här varnar lite när man slår på helljuset. eller ja när man slår på extraljusen, vanliga helljuset så låter den inte alls.

sen är det problem nummer 2:
har 3 extraljus som har "effektbelysning" i alltså en 5w lampa som lyser. men den i mitten fungerar bara ibland dom är kopplade i serie, då borde ju dom som kommer efter den inte lysa om den e trasig right? nu blir jag bara arg på att det inte fungerar riktigt...

bilen är min golf

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Miramithe
8 februari 2009 · 573 Inlägg

xenon i extraljusen får jag montera, och i helljuset. helt lagligt. effektbelysningen är dock en annan femma...


(såg även att den här tråden ligger lite fel)

Senast redigerat av Miramithe (8 februari 2009)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Bi0HaZZarD Speed FMK
8 februari 2009 · 849 Inlägg

,,

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (4 mars 2009)

Lindberg88
8 februari 2009 · 1 418 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

Miramithe skrev:
xenon i extraljusen får jag montera, och i helljuset. helt lagligt. effektbelysningen är dock en annan femma...


(såg även att den här tråden ligger lite fel)

Ett rätt och ett fel. Du får montera i extraljusen men du får inte montera i helljuset. smile

Mvh Ludvig

du får visst montera i helljus.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
FireTraXX DFFL
8 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

Miramithe skrev:
xenon i extraljusen får jag montera, och i helljuset. helt lagligt. effektbelysningen är dock en annan femma...


(såg även att den här tråden ligger lite fel)

Ett rätt och ett fel. Du får montera i extraljusen men du får inte montera i helljuset. smile

Mvh Ludvig

Endast halvljuset man inte får konvertera.
Helljus, extraljus och dimljus får du montera xenon i.

EDIT:
Förresten så passar denna tråden nog bättre i Fordonsel-delen.

Senast redigerat av FireTraXX (8 februari 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Bi0HaZZarD Speed FMK
8 februari 2009 · 849 Inlägg

.

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (4 mars 2009)

Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Borde inte jag veta som jobbar med att besikta bilar?

Att montera xenon i helljuset gör att du tappar e-märkningen på lyktan, vilket då gör det olagligt. Så nej, du har fel. Det är inte lagligt eller tillåtet att montera i helljuset.

Du kommer troligen klara dig undan polis och oss med montering i helljuset, men tillåtet är det egentligen inte.

mvh Ludvig

Du gör väl inga fysiska ingrepp i själva lyktan, så den tappar ju inte E-märkningen.
Själva xenonkitet i sig är också oftast e-märkt, likaså xenonlampan, så där tror jag att du har fel.
Det finns ingen paragraf som säger att det är lagligt, men inte heller någon som säger att det är olagligt.
Däremot så finns det ju en regel om helfordonsgodkännande som kan göra det hela olagligt.
Men som jag ser det så finns det inget som hindrar att man xenonkonverterar helljusen på äldre bilar.

Dessutom är det ju konstigt att man tillåter xenonkonvertering av halvljus som kan blända, medan konvertering av helljus som man helst bara ska använda när ingen kan bli bländad, inte är tillåten?
Låter lite konstigt.

Det är väl pga bländningsrisken som man inte tillåter xenonkonvertering av dimljus? Däremot finns det inte heller där ett klart besked om det är lagligt eller inte. Men man ska väl utgå från att det som inte finns inskrivet i föreskrifter och lagar inte är olagligt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Kolla in denna sida:
UNECE Vehicle Regulations
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs1-20.html

På sidan ovan hittar man ECE-reglementena som man hänvisar till i
Vägverkets författningssamling (VVFS 2007:307)
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472589

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Miramithe
8 februari 2009 · 573 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:

Lindberg88 skrev:

Bi0HaZZarD skrev:

Ett rätt och ett fel. Du får montera i extraljusen men du får inte montera i helljuset. smile

Mvh Ludvig

du får visst montera i helljus.

Borde inte jag veta som jobbar med att besikta bilar?

Att montera xenon i helljuset gör att du tappar e-märkningen på lyktan, vilket då gör det olagligt. Så nej, du har fel. Det är inte lagligt eller tillåtet att montera i helljuset.

Du kommer troligen klara dig undan polis och oss med montering i helljuset, men tillåtet är det egentligen inte.

mvh Ludvig

konvertera förra helgen inte ett ljud på besiktningen i torsdags. polisen har inte sagt något än....

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Miramithe skrev:
Har stött på ett litet problem när jag satte in xenon ida. ljudet som varnar för att man har lamporna på när man öppnar dörren ljuder. altså den ska ju bara låta när man har lamporna på när man står still och går ur bilen men nej den här varnar lite när man slår på helljuset. eller ja när man slår på extraljusen, vanliga helljuset så låter den inte alls.

sen är det problem nummer 2:
har 3 extraljus som har "effektbelysning" i alltså en 5w lampa som lyser. men den i mitten fungerar bara ibland dom är kopplade i serie, då borde ju dom som kommer efter den inte lysa om den e trasig right? nu blir jag bara arg på att det inte fungerar riktigt...

bilen är min golf

Du har alltså konverterat helljuset till xenon? Eller har du konverterat halvljuset?
Kolla kablaget och skarvarna noggrant. Kolla även om du har korrosion någonstans. Kolla och rengör säkringsboxen.

Är du säker på att det är en 5w lampa som lyser, så att det inte är en led? Kan vara så att den inte får tillräckligt med ström för att tända isåfall.
Om det är en 5w glödlampa så är det ju möjligt att den är trasig, men att innehållet i lampan (glödtråden) ramlat ner och leder ström. Den kan även tändas ibland.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Bi0HaZZarD Speed FMK
8 februari 2009 · 849 Inlägg

..

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (4 mars 2009)

Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Bi0HaZZarD skrev:
Strålkastaren på bilen är gjord för glödtrådslampa och inte en gasurladdningslampa och det är ganska stor skillnad i ljusstyrka på dessa, därför måste automatisk nivåreglering och strålkastar spolare finnas på xenonstrålkastare.  Detta är vad jag fattat det som efter all fakta jag läste när jag utbildade mig till besiktningstekniker. Det jag vet till 100% säkerhet är att du inte får eftermontera xenon i någon lampa som från början är monterad på bilen. Det enda du får konvertera är extraljus.

Det du säger om att man ska få konvertera halvljus är ju helt fel. Det är det som är allra känsligast och också det man åker dit på oftast hos oss.

Konvertering av dimljus är inte tillåtet eftersom de får ersätta halvljus vid dagsljus ute och konverteringen av halvljus är olaglig.

Mvh Ludvig

Den automatiska nivåregleringen beror helt klart på ljusstyrkan. Högtrycksspolarna krävs på grund av att xenon genererar mer ljus och mindre värme än motsvarande halogenlampa. Xenon är helt enkelt effektivare. Det kan leda till att is fryser fast på lyktorna.

HID (eller xenon) konvertering av halvljuset blev lagligt den 1 januari 2002 och gäller även för helfordonsgodkända bilar. Man får alltså göra det. Men det krävs en reg. besiktning.
Dessutom är det ett krav på automatiskt nivåreglering, något som inte ingår i xenon-konverterings-kit idag. Hella har sensorer och motorer som man kan köpa, men det är inte billiga saker.
Du behöver en sensor på varje axel, plus en snabb motor till varje lykta. Dessa är inte bolt-on.
Så rent teoretiskt så får man konvertera till xenon på halvljuset, men jag tror inte att någon här i Sverige någonsin har gjort en laglig xenonkonvertering av halvljuset.

Rent teoretiskt sett så borde man relativt enkelt och lagligen, kunna uppgradera halvljuset på bilmodeller där man kan få xenonhalvljus som tillval. Säkert mot en kostnad på 10-15k, men ändå.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

En annan sak som kan ställa till svårighet är själva ljusbilden. Svårt att få till en bra ljusbild i en bil där lyktan förlitar sig på reflektorn för att få till en bra ljusbild. Lins-försedda halvljuslyktor är bättre.
Men det brukar finnas anordningar på själva xenonlamporna för att kompensera för försämrad ljusbild i dessa fall.

Förlåt för att vi gått från trådens ursprungliga ämne.

Som mycket annat så berörs dom svenska reglerna av ett EU-direktiv.
Dock tycker jag att man borde varit hårdare från svensk sida och skrivit in
i de svenska föreskrifterna att bara tillåta kompletta xenonkonvertingar
utförda av auktoriserad person.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
te_wik Forummoderator
8 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Inte för att hacka på SBP, men jag tycker man får olika svar beroende på vilken station man besöker/ringer till.

Det verkar alltså finnas lika många skilda åsikter (regler/föreskrifter) som det finns besiktningstekniker.

Säger det igen, jag hackar inte på någon.. Detta är bara min åsikt.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Miramithe
8 februari 2009 · 573 Inlägg

löst båda problemen idag, var en av ballasterna som var skadad, så den skicka tillbaka en laddning på 23000v i jordkabeln, skapade ett jord fel och därför uppstod problemen, ballasten är bytt och problemen försvann.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Bi0HaZZarD Speed FMK
10 februari 2009 · 849 Inlägg

..

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (4 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang