3816
Sök

Nytt svänghjul, Alu eller Järn?

653 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Hej!

Ska köpa nytt svänghjul då det sprack, men undrar vilken som är lämpligast mellan svänghjul i aluminium eller järn (original), Nått negativt respektivt positivt mellan dessa?

Mvh

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 februari 2009
alu är ju lättare men formodligen dyrare.. o ju bättre kvalitet man behöver på alun desto dyrare blir de juh.. så de beror väl lite på vad du har för ambitionsnivå?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

653 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
alu är ju lättare men formodligen dyrare.. o ju bättre kvalitet man behöver på alun desto dyrare blir de juh.. så de beror väl lite på vad du har för ambitionsnivå?

Jo det är klart, men skulle va skönt med ett lättare än original men dessa alu svänghjul kostar lite dock...

Fullständigt galen
319 Inlägg
9 februari 2009
Alu så får du bättre respons i bilen än original
Senast redigerat av Chevrolet_racing (9 februari 2009)

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

653 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Chevrolet_racing skrev:
Alu så får du bättre respons i bilen än original

Jo så långt vet jag, eftersom den är lättare varvar den upp och ner snabbare, men rester har jag ingen aning om...

196 Inlägg
10 februari 2009
Du får mera gassvar fast inte lika bra drag på låga varv , du har ju mindre massa som hjälper till ..
Köp original

1 291 Inlägg
10 februari 2009
Med ett lättare svänghjul kommer bilen bli lite mer svårkörd och kärringstopp kan det bli.
mycke varv och sedan huckra iväg är ett vanligt fenomen med lättare svähjul tillsammans med styckare koppling.
Däremot kommer du inte vinna någon effekt i motorn. om du tex lättar svänghjulet 4kg blir det exakt samma sakt som att varje fälg vore 1kg lättare, inga fler hk men bilen kommer gå lättare och kännas piggare.

653 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
corsa_m skrev:
Med ett lättare svänghjul kommer bilen bli lite mer svårkörd och kärringstopp kan det bli.
mycke varv och sedan huckra iväg är ett vanligt fenomen med lättare svähjul tillsammans med styckare koppling.
Däremot kommer du inte vinna någon effekt i motorn. om du tex lättar svänghjulet 4kg blir det exakt samma sakt som att varje fälg vore 1kg lättare, inga fler hk men bilen kommer gå lättare och kännas piggare.

Bra svar smile då får det bli original, tack för hjälpen!

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 februari 2009
corsa_m skrev:
Med ett lättare svänghjul kommer bilen bli lite mer svårkörd och kärringstopp. om du tex lättar svänghjulet 4kg blir det exakt samma sakt som att varje fälg vore 1kg lättare.

Nja, så där kan man väl inte räkna tongue Du menar att det blir samma sak åt andra hållet oxå, att om varje fälg väger 1kg mer så blir det inte motorstopp lika lätt? Låter lite luddigt..

4 670 Inlägg
10 februari 2009
Casy skrev:
corsa_m skrev:
Med ett lättare svänghjul kommer bilen bli lite mer svårkörd och kärringstopp. om du tex lättar svänghjulet 4kg blir det exakt samma sakt som att varje fälg vore 1kg lättare.

Nja, så där kan man väl inte räkna tongue Du menar att det blir samma sak åt andra hållet oxå, att om varje fälg väger 1kg mer så blir det inte motorstopp lika lätt? Låter lite luddigt..

Lättat svänghjul så blir bilen "Jobbigare" o köra på Tomgång rent helvete i stan då du måste varva en massa för o komma iväg annars för bilen!

Svänghjulet är ju till för o hjälpa motorn o komma iväg samma sak vikterna på vevaxeln lättar man dom får man svårt o köra iväg!

Men bilden blir mer lättvarvig på högre varv!

1 291 Inlägg
10 februari 2009
Casy skrev:
corsa_m skrev:

det jag menar är att om du kör i tex 40km/h och stämplar fullt så spelar det ingen roll om den roterande vikten sitter i hjulen eller svänghjulet så länge den totala massan är den samma.
såg nu att det jag skrev tidigare var lite luddigt då det stod efter varandra på det sättet

653 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
Om jag frågar såhär då, man varken vinner eller förlorar nått på det egentligen, vad är det till för? slänga ut 5k för mer gas respons vid torrgas? tongue njaa tror jag skippar de wink

1 291 Inlägg
10 februari 2009
Aronsson_Kil skrev:
Om jag frågar såhär då, man varken vinner eller förlorar nått på det egentligen, vad är det till för? slänga ut 5k för mer gas respons vid torrgas? tongue njaa tror jag skippar de wink

Bilen kommer kännas piggare då du får en mindre roterande massa, ville bara säga att du inte vinner någon effekt men kan uppnå samma sak med tex lättare hjul, kardan, drivaxlar mm dvs roterande massa.

653 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
corsa_m skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Bilen kommer kännas piggare då du får en mindre roterande massa, ville bara säga att du inte vinner någon effekt men kan uppnå samma sak med tex lättare hjul, kardan, drivaxlar mm dvs roterande massa.

Vilken onödig kostnad enligt mig tongue Jaja tack för hjälpen allihop!
Senast redigerat av Aronsson_Kil (10 februari 2009)

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 februari 2009
Onödig kostnad vet jag inte. Bilen kommer troligtvis accelerera lite snabbare, speciellt om du har trimkammar eller ett chip anpassat för höga varv. Men att börja "trimma" med svänghjul är fel ställe att börja på, om man säger så wink

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 februari 2009
corsa_m skrev:
det jag menar är att om du kör i tex 40km/h och stämplar fullt så spelar det ingen roll om den roterande vikten sitter i hjulen eller svänghjulet så länge den totala massan är den samma.
såg nu att det jag skrev tidigare var lite luddigt då det stod efter varandra på det sättet

Men 4kg på vevaxeln är väl ändå mer massa än om jag äter 4kg kött, för att sedan sätta mig i bilen o köra? Jag vill inte verka dryg, bara förstå hur det fungerar..neutral

1 291 Inlägg
10 februari 2009
Casy skrev:
corsa_m skrev:

Men 4kg på vevaxeln är väl ändå mer massa än om jag äter 4kg kött, för att sedan sätta mig i bilen o köra? Jag vill inte verka dryg, bara förstå hur det fungerar..neutral

Precis som du säger, 4kg roterande massa känns mer än 4kg "fast" massa tex en baslåda.
Det jag menade var att det spelar ingen roll om du tar bort 4kg på svänghjulet eller om du tar bort det ute vid hjulen eller någon annan stans i drivlinan, dvs massa som roterar för att driva bilen framåt.

1 741 Inlägg
10 februari 2009
Nä roterande massa är värre att ha i bilen än död massa.

Centrifugalkraft, tröghet osv...

Sen är det skillnad om man tar 1kg närmast vevaxeln eller om man tar det i ytterkant på svänghjulet. samma med fälgar... närmare centrum eller ute vid däcket.
Närmare centrum mindre vists
Längre ut vinner man mer på.

Så har iaf jag förstått saken..
Senast redigerat av tecman (10 februari 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

653 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Jaha okej då fattar jag smile

Sök