Kompressor konvertera en volvo 960 maskin? frågor angående smida delar

falken
10 februari 2009 ·

Håller på att kolla runt lite har en volvo 740 med 960 drivlina. nu har jag skaffat en kompressor som är tänkt att montera dit.
motorn är just nu en B6304F men vad är det bästa blocket att använda 3,0 eller 2,5 litern?
Sen kommer ju frågan vad ska man ha för innehåll i motorn? behövs smidda kolvar stakar?
om man ska få ut 300hp+
Och behövs det kompsänkas med kompressor? eller kompsänker man bara för att kunna ladda mera?
Det ska införskaffas ett Nira motorstyrning.
Eller finns det något annat som man kanske ska använda?

tänkte även på det här med kompsänkta kolvar.. hur mycket man man säga att den kompsänkt kolv är ner svarvad hjämtemot en vanlig.
hur mycket komp minskar pär nersvarvad millimeter?

tack på förhand

Senast redigerat av falken (10 februari 2009)

PureLuck Mental retard :D
10 februari 2009 · 98 Inlägg

ring till grabbarna på www.kgtrimning.com dom har nog alla svar du kan tänkas ha ang volvo trim wink

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???
Marlboroman
11 februari 2009 · 8 233 Inlägg

Smidda stakar är aldrig fel på vitblock, då dem är ganska lätta att böja. Kompsänkningen beror ju lite på laddtrycket och om du ska köra bensin eller E85. Men vill du va på den säkra sidan så går det ju att stoppa i turbokolvar från 850 om du bygger på 2,5L eller LTT / 00R kolvar om du bygger på en 3,0L.

Va som är bäst att bygga på är svårt att säga, men rent generellt så verkar maskinerna med 81mm hålla bättre, men å andra sidan finns det dem som tar ut bra mycket med 83mm borr.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
falken
12 februari 2009 ·

Marlboroman skrev:
Smidda stakar är aldrig fel på vitblock, då dem är ganska lätta att böja. Kompsänkningen beror ju lite på laddtrycket och om du ska köra bensin eller E85. Men vill du va på den säkra sidan så går det ju att stoppa i turbokolvar från 850 om du bygger på 2,5L eller LTT / 00R kolvar om du bygger på en 3,0L.

Va som är bäst att bygga på är svårt att säga, men rent generellt så verkar maskinerna med 81mm hålla bättre, men å andra sidan finns det dem som tar ut bra mycket med 83mm borr.

tack för dom svaren:P

jo smida stakar bör man kanske ha. och jag har ju tänkt att köra på bensin. tror jag änsålänge.

ok för man hör ju så mycket rykten att 3,0 blocket med 83mm är helt värdelöst att trimma på.
men blir nog ett med 81mm borr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang