B20 med turbo:)

volvofucker
6 februari 2009 · 290 Inlägg

hittade nämligen en b20 i morfars värkstad i förrgår, den första tanken som slog mig var att slänga på en turbo tongue vad är de som behövs för att få allt till att lira bra tillsammans?
eftersom jag aldrig skruvat på bilmotorer så tyckte jag att detta kanske va en bra början+ att jag endast är 15 bast:)

Senast redigerat av volvofucker (6 februari 2009)

Spiike
6 februari 2009 · 1 196 Inlägg

om du aldrig har skruvat förut kanske du ska börja med att bara renovera den?

volvofucker
6 februari 2009 · 290 Inlägg

ja de e ju de första jag skall göra med den. tips på någon kam man kan använda?

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
6 februari 2009 · 444 Inlägg

vanliga a-kammen som sitter i fungerar, k-kammen är lite bättre.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
volvofucker
6 februari 2009 · 290 Inlägg

vad finns de för mer godis man kan slänga ner i en b20?

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
6 februari 2009 · 272 Inlägg

volvofucker skrev:
vad finns de för mer godis man kan slänga ner i en b20?

Skumbananer , Gelehallon ! lol Smidda kolvar kanske ? Bofors vev från B18 ska efter vad jag hört tåla 700hk . Ståldrev till kamdrivningen .

Schipperke rules !
volvofucker
6 februari 2009 · 290 Inlägg

i de här läget är de inga extrem hästar jag är ute efter. om jag får runt 200hk så är jag mer än nöjd:)
skriv gärna var delarna finns:)

VOLVO142TIC
6 februari 2009 · 240 Inlägg

börja med att renovera motorn.

Sen tycker jag du ska köra K eller F kam å börja med en enkel förgasarturbo installation, å köra med en stummad fördelare på det så du får en rak tändkurva.

Lycka till !

Senast redigerat av VOLVO142TIC (6 februari 2009)

Phaetoon
7 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Som sagt, börja med att renovera den.
Kanske så ska du utgå från en förgasare som är trycktätad och möjliggör turbokonvertering senare?
Klart att man kan trycktäta en "vanlig" otätad förgasare också, men det ger ju lite extra jobb.
Hade du tänkt använda dig av någon speciellt förgasare?
Hur är motorn bestyckad i dagsläget?

Börja med "vanlig" trimning.
Steg 2 eller 3 topp portad och planad, dubbla Weber alternativt dubbla Dellorto, värre kam och extraktorgrenrör. En Weber 36/36 är också ett ganska så bra alternativ om man bara vill ta steget upp från dubbla SU. (Har för mig att den är trycktätad också, till skillnad från original dubbla SU.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
volvofucker
8 februari 2009 · 290 Inlägg

motorn står utan förgasare,grenrör och all el. har inte hittat någon speciell förgasare till bygget men.

jimmytic
11 februari 2009 · 116 Inlägg

borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

TTMotorsport
11 februari 2009 · 196 Inlägg

bänkade 200hk eller "känna på accet" 200 hk?

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Phaetoon
11 februari 2009 · 8 156 Inlägg

jimmytic skrev:
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

Volvo har en helt annan utväxling och dessutom ger sugisen ganska så bra drag på bottenvarv i jämförelse.
Moderna bilar är ju skapta för motorvägsfart, inte för rallykörning på grusväg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ante.B
13 februari 2009 · 80 Inlägg

Gå in på savarturbo.se, där finns dom duktigaste volvo trimmarna i landet.

Second place is the first looser!!
Volvo V70 (2012)
Cadillac Deville "Skabbilack" (1970)
jimmytic
13 februari 2009 · 116 Inlägg

Phaetoon skrev:

jimmytic skrev:
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

Volvo har en helt annan utväxling och dessutom ger sugisen ganska så bra drag på bottenvarv i jämförelse.
Moderna bilar är ju skapta för motorvägsfart, inte för rallykörning på grusväg.

håller med dig, jag körde 402m, och har kört upp ca 210km/h så vr6 kommer senare förbi mig. för jag har lite hög utväxling 4.88, men volvo 240 låda turbo, minns inte hur utväxling den låda, det gick jättebra.

gamla volvo passar inte att köra max fart, utan race iaf

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
14 februari 2009 · 764 Inlägg

jimmytic skrev:

Phaetoon skrev:

jimmytic skrev:
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

Volvo har en helt annan utväxling och dessutom ger sugisen ganska så bra drag på bottenvarv i jämförelse.
Moderna bilar är ju skapta för motorvägsfart, inte för rallykörning på grusväg.

håller med dig, jag körde 402m, och har kört upp ca 210km/h så vr6 kommer senare förbi mig. för jag har lite hög utväxling 4.88, men volvo 240 låda turbo, minns inte hur utväxling den låda, det gick jättebra.

gamla volvo passar inte att köra max fart, utan race iaf

Lite OT men är bara tvungen.
En VR6 lär ju inte ha högre slutfart än 150-160 km/h på 402m, max.

Och att du med din gamla sugmotortrimmade 142 haft en slutfart på 210 km/h? Tjenare! Då ligger du i samma kategori som exempelvis Qvarnis gör med sin Porsche

Källa, för du lär väl inte tro mig..
http://www.timetree.se/resultat/2008/

Är så jävla trött på alla dessa mytomaner och drömtrimmare på detta forum :S

boffe_racing
14 februari 2009 · 66 Inlägg

jimmytic   det är ju samma utväxling på bakaxel (4.10) även om du byter låda du har ju bara en "överväxling" på 5 an eller överväxel på lådan och du sänker kanske varven med 1000 varv där( om nu inte lådan var preppad med andra drev)

BMW 523 (1997)
Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang