Drivaxel Saab 9-3 -00 Har Gått Av

ElvisAero86 Lastbilschaufför
13 februari 2009 · 196 Inlägg

Hallå garaget...nytt skit igen

denna gången gick min kära älskade Drivaxel av...började skrapa som fan i helvete o driver inte alls på nån växel så...nu e frågan VAR har den gått av?? I växellådan eller ute i hjulet...för när jag trycker ner kopplingen så skrapar de som fan igen...så de måste vara inne i växellådan?? eller har jag fel för mig???
E de svårt o byta sånt??

TACK för svar...

MVH

Senast redigerat av ElvisAero86 (13 februari 2009)

Memme I'am AWESOME..
13 februari 2009 · 2 783 Inlägg

Svårt att säga, men e det med lådan så kan du har otur å måste riva ner det. smile Har inte gjort sånt själv, men har en kompis som lämna in sin. då rev dom lådan å allt gick på 13-17k smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
ElvisAero86 Lastbilschaufför
13 februari 2009 · 196 Inlägg

mm jag fasar för de med...FAN jag har bara problem med den bilen tycker jag sad har redan lagat den för runt 26k

ElvisAero86 Lastbilschaufför
13 februari 2009 · 196 Inlägg
Epitaph
13 februari 2009 · 835 Inlägg

Är din bil sänkt med fjädrar? Har du höjt motorn ?

Senast redigerat av Epitaph (13 februari 2009)

ElvisAero86 Lastbilschaufför
13 februari 2009 · 196 Inlägg

den är sänkt av förra ägaren med fjädrar...men tror ente han har höjt motorn...de har ju funkat skit bra innan...detta hände när jag körde ut från korsning o skulle i med 2an...då small lde

ElvisAero86 Lastbilschaufför
13 februari 2009 · 196 Inlägg

ingen som har nån ide va de kan va?? wink

ElvisAero86 Lastbilschaufför
14 februari 2009 · 196 Inlägg

Va ute idag och kollade jag la i växel o släppte upp kopplingen sakta så kollade min kompis på drivaxeln och den snurrade...då måste lagerna vara borta va??

the_storm90
14 februari 2009 · 89 Inlägg

plocka ner det istället och kolla vad felet är? yikes är ju meningslöst att sitta o gissa bara?

Chevrolet Camaro "Weekend Warrior" (1975)
Memme I'am AWESOME..
14 februari 2009 · 2 783 Inlägg

Hur funkar det med växlarna, får du in alla växlarna?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
ElvisAero86 Lastbilschaufför
14 februari 2009 · 196 Inlägg

jag får i alla växlar även back...inget som bråkar alls. Men ska riva ner de nästa vecka nångång

Batta
14 februari 2009 · 1 353 Inlägg

ElvisAero86 skrev:
Va ute idag och kollade jag la i växel o släppte upp kopplingen sakta så kollade min kompis på drivaxeln och den snurrade...då måste lagerna vara borta va??

Njae, men den har förmodligen gått av ute vid hjulet isåfall, om den surrar hela vägen ut dit, men ändå inte driver.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
koka
14 februari 2009 · 629 Inlägg

Låter som att yttre knuten har gett sig!

Och som någon skrev i tråden... Har du höjt motorn?

För när man sänker en saab så blir vinkeln på drivaxlen "fel" så det kan uppstå viberationer och även belastning på knuten som leder till att den går i sönder! Dock är det en bagis att byta knuten smile

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
ElvisAero86 Lastbilschaufför
14 februari 2009 · 196 Inlägg

okay....för bilen e riktigt låg...så man ska fundera starkt på o höja motorn då??
Låter bra att de e en "baggis" att fixa wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2009 · 13 810 Inlägg

är det bara en drivaxel kan du skratta dig lycklig..
som för polaren när han trodde han rasat autlådan på sin merc c280 och en sån var inte gratis det var bara bakaxeln som gått
dock visade det sig att merca är totalt mupp så man fick jobba nästan 6månader innan han hittade en beg bakaxel som fungerade ihop med lådan 3axlar testade han innan han hittade rätt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hammarslag Inläggskritiker
14 februari 2009 · 990 Inlägg

Drivaxlarna på saabarna går inte av i första daget, måste vara en knut och även dessa håller ju riktigt bra om det dvs inte är en utsliten org knut som sitter på.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Fredrik-79
15 februari 2009 · 2 164 Inlägg

Yttre drivknut som har gått enligt din beskrivning.
Angående höjning av motorn görs bara om man får konstiga vibrationer vid gas pådrag. oftast händer detta om de är en lång milare som man sänker så om inre medbringaren är lite sliten. Oftast ingen fara med de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang