Bygga responssystem?

sjovold Wolfman Cruisers
16 februari 2009 · 1 258 Inlägg

Tjena! smile

Nån som vet hur man kan bygga ett eget responssystem av något slag ?

hur effektivt e de?

dom enda nackdelarna ja vet om är att turbon oftast tar mycke stryk

Mhv Markus

----->Strippen S2<-----

VCRACING
tecman
16 februari 2009 · 1 741 Inlägg

Köp ett vettigt sprut så har du det inbyggt. Enklaste sättet jag kommer på.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
sjovold Wolfman Cruisers
16 februari 2009 · 1 258 Inlägg

tecman skrev:
Köp ett vettigt sprut så har du det inbyggt. Enklaste sättet jag kommer på.

förstog att de skulle komma nå sånt;) men om man int vill köpa ett sprut då? tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING
tecman
16 februari 2009 · 1 741 Inlägg

hmm... jaa du... kan du ställa om din tändning på något sätt så kanske du kan bygga nåt sånt smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
262turbo
16 februari 2009 · 1 004 Inlägg

vad är det som gör att du känner att du behöver ha respons?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Dumpa tändningen och kicka upp spjället med tex en ställmotor eller en solenoid.

Och det sliter duktigt på grejorna.

Alternativ är att spruta in tex väteperoxid direkt i grenrören genom silverbelagde munstycken. Då behövs ingen tändlägesdumpning. Men det sliter om möjligt ännu värre.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sjovold Wolfman Cruisers
16 februari 2009 · 1 258 Inlägg

262turbo skrev:
vad är det som gör att du känner att du behöver ha respons?

Bara nyfiken big_smile

Sharky skrev:
Dumpa tändningen och kicka upp spjället med tex en ställmotor eller en solenoid.

Och det sliter duktigt på grejorna.

Alternativ är att spruta in tex väteperoxid direkt i grenrören genom silverbelagde munstycken. Då behövs ingen tändlägesdumpning. Men det sliter om möjligt ännu värre.....

/Göran

de låter krångligt:P

----->Strippen S2<-----

VCRACING
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
17 februari 2009 · 397 Inlägg

Borde funka fint om man tar denna och monterar en extra spridare i insuget som skickar soppa när "launchen" är aktiverad big_smile

Kanske funkar?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Men det var ju ett responssystem han frågade efter...

Hur får du ut förbränningen i grenröret med en launch?

/Göran

DanielFredriksson skrev:
Borde funka fint om man tar denna och monterar en extra spridare i insuget som skickar soppa när "launchen" är aktiverad big_smile

Kanske funkar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

OK:

Launch:

Varvtalsbegränsning i starten för att få lämplig varvtal med plattan i mattan. Inte för lågt varv så att motorn skall dö - inte för högt för att spinna bort sig. Denna vill man ha enkelt justerbar beroende på förhållanden på bana och vilka däck man har etc.


Respons (även känt som Älgjakt):

Ett system för att få snurr på turbon när motorn är obelastad så att man kan bygga laddtryck - i starten och/eller i växlingarna. För att få detta måste man:
- delvis öppna spjället (-en)
- sänka tändläget mot noll eller tom minuständning för att flytta förbränningen ut i grenröret
- tillföra mera bränsle

Det är ofta en väldigt tunn linje mellan att få respons respektive att endera dränka motorn i bensin eller skjuta axel i turbon i omloppsbana. Jag har flera gånger på Tullinge hört "pang, pang, ....pling....."
Ett alternativ är att skapa förbränning direkt i grenröret på mer eller mindre finurliga (läs "livsfarliga") sätt.


Flatshift:

Ett system för att kunna tillåta (upp)växling med plattan i mattan. Här bryter man tändningen i ett visst antal millisekunder för att man skall kunna få i nästa växel.


Dessa tre system går att kombinera. Det blir dock mycket att hålla reda på inklusive hur mycket pengar man har i lädret.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sjovold Wolfman Cruisers
17 februari 2009 · 1 258 Inlägg

DanielFredriksson skrev:
Borde funka fint om man tar denna och monterar en extra spridare i insuget som skickar soppa när "launchen" är aktiverad big_smile

Kanske funkar?

en snabb fråga bara om ja använder den i länken ovan ock ställer stoppet på typ 2000 och håller fullt, ger inte spridarna på mer bränsle då?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
sjovold Wolfman Cruisers
17 februari 2009 · 1 258 Inlägg

Sharky skrev:
OK:

Launch:

Varvtalsbegränsning i starten för att få lämplig varvtal med plattan i mattan. Inte för lågt varv så att motorn skall dö - inte för högt för att spinna bort sig. Denna vill man ha enkelt justerbar beroende på förhållanden på bana och vilka däck man har etc.


Respons (även känt som Älgjakt):

Ett system för att få snurr på turbon när motorn är obelastad så att man kan bygga laddtryck - i starten och/eller i växlingarna. För att få detta måste man:
- delvis öppna spjället (-en)
- sänka tändläget mot noll eller tom minuständning för att flytta förbränningen ut i grenröret
- tillföra mera bränsle

Det är ofta en väldigt tunn linje mellan att få respons respektive att endera dränka motorn i bensin eller skjuta axel i turbon i omloppsbana. Jag har flera gånger på Tullinge hört "pang, pang, ....pling....."
Ett alternativ är att skapa förbränning direkt i grenröret på mer eller mindre finurliga (läs "livsfarliga") sätt.


Flatshift:

Ett system för att kunna tillåta (upp)växling med plattan i mattan. Här bryter man tändningen i ett visst antal millisekunder för att man skall kunna få i nästa växel.


Dessa tre system går att kombinera. Det blir dock mycket att hålla reda på inklusive hur mycket pengar man har i lädret.

/Göran

Respons system låter som att de inte är så bra på en gat bil utan herrejösses turbo som behövvs hålla igång...

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Jodå. Dom ger soppa för 2000rpm.

/Göran

sjovold skrev:
en snabb fråga bara om ja använder den i länken ovan ock ställer stoppet på typ 2000 och håller fullt, ger inte spridarna på mer bränsle då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sjovold Wolfman Cruisers
17 februari 2009 · 1 258 Inlägg

Sharky skrev:
Jodå. Dom ger soppa för 2000rpm.

/Göran

sjovold skrev:
en snabb fråga bara om ja använder den i länken ovan ock ställer stoppet på typ 2000 och håller fullt, ger inte spridarna på mer bränsle då?

joo de tror ja, men om ja håller fult ger inte spridarna på för fulla muggar då?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Öhhhh...näää. Du har ju just begränsat till 2000 rpm. Läs lite om hur otto-motorer fungerar.
Det finns en hel del här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Motorn fungerar mer eller mindre som en luftpump, och vid 2000 rpm så suger den i sig luft för just 2000rpm och anrikar soppa för dessa 2000 rpm.
Det finns liksom inget länkage mellan pedalen och spridarna.

/Göran

P.S Ursäkta Sjovold, jag vill inte låta snorkig eller så men man måste bygga kunskap från grunden annars blir det bara pannkaka. Jag menar inget illa.

sjovold skrev:
joo de tror ja, men om ja håller fult ger inte spridarna på för fulla muggar då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sjovold Wolfman Cruisers
17 februari 2009 · 1 258 Inlägg

Sharky skrev:
Öhhhh...näää. Du har ju just begränsat till 2000 rpm. Läs lite om hur otto-motorer fungerar.
Det finns en hel del här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Motorn fungerar mer eller mindre som en luftpump, och vid 200 rpm så suger den i sig luft för just 2000rpm och anrikar soppa för dessa 2000 rpm.
Det finns liksom inget länkage mellan pedalen och spridarna.

/Göran

P.S Ursäkta Sjovold, jag vill inte låta snorkig eller så men man måste bygga kunskap från grunden annars blir det bara pannkaka. Jag menar inget illa.

sjovold skrev:
joo de tror ja, men om ja håller fult ger inte spridarna på för fulla muggar då?

joo men de va bara en tanke har VG i ottomotor å drivlina men inte i trimmning av ottor motor wink

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang