Flytta batteriet??

mr_stacy medlem i GBrt
17 mars 2009 · 43 Inlägg

e de bara att förlänga kabeln till plus och dra bak till bagaget å jorda i karossen där bak eller nåt annat man bör tänka på å vilka kablar ska man använda nån som vet eller har gjort de själv som kan ge bra tips ????? skicka pm tack för svar

riktiga män bränner gummi
AndreasPlars
18 mars 2009 · 1 062 Inlägg

mr_stacy skrev:
e de bara att förlänga kabeln till plus och dra bak till bagaget å jorda i karossen där bak eller nåt annat man bör tänka på å vilka kablar ska man använda nån som vet eller har gjort de själv som kan ge bra tips ????? skicka pm tack för svar

Jag gjorde så på min bil iaf! Finns bilder du kan kika på (min röda bil) Fungerar perfekt men glöm inte att avsäkra pluskabeln där bak så nära batteriet som möjligt!! Kan ju sluta i en brand annars och 150A har fungerat för mig i tre år.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
18 mars 2009 · 233 Inlägg

Finns olika sätt att göra det på, vad ska du använda batteriet till?

Barne Drifter
18 mars 2009 · 283 Inlägg

Du måste ha en säkring innan torpeden oxå!

Annars e det bara att förlänga kablen!

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=
Nissan 200sx "Nissan 570sx" (1992)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
18 mars 2009 · 233 Inlägg

Varför ska pluskabeln avsäkras för att batteriet flyttas?

jonTe
18 mars 2009 · 5 710 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Varför ska pluskabeln avsäkras för att batteriet flyttas?

Det vanliga är ju att man flyttar det bakåt för viktfördelningen.
Att ha en batterikabel osäkrad som går från ena till andra  sidan  av bilen är inge bra idé.
Kortis någonstans på vägen och en tjockiskabel som brinner up......

Av samma anledning som man bör säkra sin strömkabel till slutsteget.

Kan ju sluta i en brand annars och 150A har fungerat för mig

Eldade upp min 150A i vintras när bilen skulle startas i kyla och då batteriet var dåligt laddat.
Nu kör jag en 200A istället.

MVH Jonas
..............
Startmotorpunktse Följ strömmen..
18 mars 2009 · 233 Inlägg

Det är stor skillnad på att avsäkra ett slutsteg mot att avsäkra ett batteri. Om man ser till de bilar med batteriet orginal monterat i bakluckan så har de inte någon säkring mellan batteri och startmotor. Anledning är precis som du skrev att säkringen eldas upp när det krävs lite extra ström likaså är det klart vanligare att säkringen är problemet när man har ett spänningsfall på vägen.

En säkring bör ha ett syfte, att t ex skydda ett slutsteg. Dock anser inte jag att syftet skall vara att skydda mot kabelbrand eftersom en kabelbrand endast sker vid dåligt utförd montering. Kan man inte dra en kabel på ett säkert sätt bör man inte heller flytta ett batteri.

kolvas
18 mars 2009 · 4 001 Inlägg

när man ska göra sådant här så får man kolla med sitt försäkringsbolag också, du får inte flytta batteriet på en bil nyare än 1976 men OM du nu gör det så kolla vad ditt försäkringsbolag säger om detta viden eventuell brand eller trafikolycka

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Drönirettab
18 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Om man ser till de bilar med batteriet orginal monterat i bakluckan så har de inte någon säkring mellan batteri och startmotor.

Men de har väl någon typ av "metallbit" vid batterikabeln som har samma funktion som en säkring, eller är jag helt ute och cyklar nu? smile

Startmotorpunktse skrev:
En säkring bör ha ett syfte, att t ex skydda ett slutsteg. Dock anser inte jag att syftet skall vara att skydda mot kabelbrand eftersom en kabelbrand endast sker vid dåligt utförd montering. Kan man inte dra en kabel på ett säkert sätt bör man inte heller flytta ett batteri.

Sant. Men ska man vara krass så behövs ingen säkring på slutstegskabeln heller, OM man vet hur en kabel ska monteras utan risk för kortslutning och kabelbrand.

Fast eftersom det är vanliga medelsvenssons som monterar dessa saker (och ofta inte vet tillräckligt mycket angående tex risk för kabelbrand) så gör det mer skada än nytta att rekommendera såna saker, därför SKA man rekommendera att sätta säkring på slutstegskabeln.

Jag antar att man av ungefär samma orsak rekommenderar att sätta säkring, så kraftig som möjligt i förhållande till kabelarea, på batterikabeln också. smile

Jag förstår dock din fundering eftersom du jobbar med bla generatorer+startmotorer och har god kunskap.

AndreasPlars
18 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Eftersom jag inte ha krockprovat bilen med batteriet flyttad bak så föredrar jag att ha batteriet avsäkrat.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
19 mars 2009 · 233 Inlägg

Det stora felet de flesta gör när man avsäkrar pluskabeln är storleken på säkringen, de allra flesta väljer en för liten säkring, detta leder på sikt till problem både med laddning och startmotor. Fel nummer två är avsaknaden av riktiga pressverktyg, en dåligt pressad koppling leder klart oftare till brand än att en kabel skavs av. Sedan monterar de flesta en säkring innan de tagit reda på om bilen har säkringar för detta ändamål originalmonterat.

Jag försöker dela med mig av den erfarenhet jag samlat på mig genom åren och det kanske kan få en del att tänka till en extra gång istället för att göra som polaren gör utan att veta varför. Om du vill ha en säkring ska du självklart montera den, det leder trots allt till mer jobb i min bransch.. wink

AndreasPlars skrev:
Eftersom jag inte ha krockprovat bilen med batteriet flyttad bak så föredrar jag att ha batteriet avsäkrat.

M.V.H.

Jag tror inte att kabelbrand är det första som händer om du krockar utan det viktiga bör vara hur väl du satt fast batteriet.. smile

AndreasPlars
19 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Ja, jag kan ju inte svara för alla som inte klarar av att koppla kablar och skruva fast batterier på ett bra sätt. -Självklart är det mycket få äldre bilar som har batteriet avsäkrat om batteriet sitter i motorummet även om det blir vanligare och vanligare på nyare bilar.
Gör man det "rätt" så finns det ingen anledning till att inte ha batteriet avsäkrat.
Just brand är det man minst av allt vill ha vid en krock, ta och fråga vilken bärgare, brandkår eller polis som helst. Börjar det brinna så är du rökt.
Drar man kabeln inne i bilen finns det massor som kan börja brinna om kabeln förvandlas till en röksprutandelysmask (vilket den gör om det blir kortis). Är den dragen under bilen så har du ofta en bensintank som du inte vill antända läckande vätskor ifrån.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Sharky
19 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Jag håller med dig. Jag har termomätt dåliga skarvar så jag vet hur o-bra det är med höga strömmar och dåliga (felaktigt) pressade skarvar.

/Göran

Startmotorpunktse skrev:
Det stora felet de flesta gör när man avsäkrar pluskabeln är storleken på säkringen, de allra flesta väljer en för liten säkring, detta leder på sikt till problem både med laddning och startmotor. Fel nummer två är avsaknaden av riktiga pressverktyg, en dåligt pressad koppling leder klart oftare till brand än att en kabel skavs av. Sedan monterar de flesta en säkring innan de tagit reda på om bilen har säkringar för detta ändamål originalmonterat.

Jag försöker dela med mig av den erfarenhet jag samlat på mig genom åren och det kanske kan få en del att tänka till en extra gång istället för att göra som polaren gör utan att veta varför. Om du vill ha en säkring ska du självklart montera den, det leder trots allt till mer jobb i min bransch.. wink

Jag tror inte att kabelbrand är det första som händer om du krockar utan det viktiga bör vara hur väl du satt fast batteriet.. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sjoblom
20 mars 2009 · 1 Inlägg

finns det några regler om att man ska ha skydd över polerna eller en låda till batteriet eller liknande om man har flyttat det till skuffen?

Senast redigerat av sjoblom (20 mars 2009)

AndreasPlars
20 mars 2009 · 1 062 Inlägg

sjoblom skrev:
finns det några regler om att man ska ha skydd över polerna eller en låda till batteriet eller liknande om man har flyttat det till skuffen?

Det har jag också hört. Iaf om bagagerummet ansluter till kupén som i en kombi osv men jag är också osäker på hur det ligger till. Skydd över polerna bör man ju alltid ha.
På SBP har de aldrig vad jag vet ens reflekterat över vart batteriet har tagit vägen när de har öppnat motorhuven. Sist stod killen på SBP och kikade i flera minuter utan att säga ngt, man blev ju lite nervös...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
volvo_245_racing
20 mars 2009 · 667 Inlägg

AndreasPlars skrev:

sjoblom skrev:
finns det några regler om att man ska ha skydd över polerna eller en låda till batteriet eller liknande om man har flyttat det till skuffen?

Det har jag också hört. Iaf om bagagerummet ansluter till kupén som i en kombi osv men jag är också osäker på hur det ligger till. Skydd över polerna bör man ju alltid ha.
På SBP har de aldrig vad jag vet ens reflekterat över vart batteriet har tagit vägen när de har öppnat motorhuven. Sist stod killen på SBP och kikade i flera minuter utan att säga ngt, man blev ju lite nervös...

M.V.H.

öppnar de motorhuven på bes? dem öppna inte min i alla fall:/ aja skiljer väl från vem man får också..

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
AndreasPlars
20 mars 2009 · 1 062 Inlägg

volvo_245_racing skrev:
öppnar de motorhuven på bes? dem öppna inte min i alla fall:/ aja skiljer väl från vem man får också..

På mina bilar har de sedan 10år tillbaka alltid öppnat motorhuven, det hör till proceduren under en bilprovning att kontrollera så att allt står rätt till. Bla kan man få underkänt för att batteriet inte sitter fast.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
volvo_245_racing
20 mars 2009 · 667 Inlägg

AndreasPlars skrev:

volvo_245_racing skrev:
öppnar de motorhuven på bes? dem öppna inte min i alla fall:/ aja skiljer väl från vem man får också..

På mina bilar har de sedan 10år tillbaka alltid öppnat motorhuven, det hör till proceduren under en bilprovning att kontrollera så att allt står rätt till. Bla kan man få underkänt för att batteriet inte sitter fast.

M.V.H.

har bara besiktad en gång.. men men man lär sig alltid något nytt.. tänkte ju sätta in 5 kompressor horn under motorhuven vad säger bes om det?

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
volvo_1987
20 mars 2009 · 1 675 Inlägg

volvo_245_racing skrev:

AndreasPlars skrev:

volvo_245_racing skrev:
öppnar de motorhuven på bes? dem öppna inte min i alla fall:/ aja skiljer väl från vem man får också..

På mina bilar har de sedan 10år tillbaka alltid öppnat motorhuven, det hör till proceduren under en bilprovning att kontrollera så att allt står rätt till. Bla kan man få underkänt för att batteriet inte sitter fast.

M.V.H.

har bara besiktad en gång.. men men man lär sig alltid något nytt.. tänkte ju sätta in 5 kompressor horn under motorhuven vad säger bes om det?

lite of topic va? lägg in en ny tråd.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Tjulin
24 mars 2009 · 242 Inlägg

har inte läst igenom alla andra svar men jag skulle sätta en säkring vid batteriet, bytte batterkabel på en BMW 520(e60) för nån vecka sen där det började brinna i bagageluckan/under bilen när kabeln pajja, och se till att du jordar ordentligt och inte i nån punktad plåt bara

BMW 535I (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang