12v Batteri ligger på 11 volt

Jimpiz
28 mars 2009 · 845 Inlägg

När jag startar bilen på morgonen ligger batteriet på 11,29 volt innan jag startat, När bilen laddar så ger generatorn 14.24 volt, så den fungerar, sen när jag har stängt av motorn efter kanske 3 timmars körning å kollar vad batteriet har för volt så ligger den på 11,89. Vad beror det på.

Är batteriet dåligt?

Saab 9-3SS (2008)
Drönirettab
28 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Det är alldeles för låg batterispänning, du måste försöka ladda upp det med en batteriladdare så snart som möjligt. Orsaken till att spänningen är så pass låg kan tex vara att någonting drar tjuvström, men det kan även vara batteriet som håller på att ge upp.

Innan du gör någon felsökning så ska batteriet laddas upp helt fullt (om det ens tar emot laddning på ett bra sätt), annars är det svårt att få en pålitlig felsökning. smile

Jimpiz
28 mars 2009 · 845 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är alldeles för låg batterispänning, du måste försöka ladda upp det med en batteriladdare så snart som möjligt. Orsaken till att spänningen är så pass låg kan tex vara att någonting drar tjuvström, men det kan även vara batteriet som håller på att ge upp.

Innan du gör någon felsökning så ska batteriet laddas upp helt fullt (om det ens tar emot laddning på ett bra sätt), annars är det svårt att få en pålitlig felsökning. smile

Det spelar ingen roll om bilen stått 1 dygn eller 1 vecka, batteriet har samma batterispänning iallfall. Den kommer aldrig upp i +12v efter att den har laddats, utan stannar vid 11 volt. Kan det vara så att en cell i batteriet kanske är dålig? Men ska göra så att jag ska köpa en batteriladdare och ladda batteriet fullt.

Saab 9-3SS (2008)
Xuri One Man Clan
28 mars 2009 · 4 287 Inlägg

Jimpiz skrev:

Drönirettab skrev:
Det är alldeles för låg batterispänning, du måste försöka ladda upp det med en batteriladdare så snart som möjligt. Orsaken till att spänningen är så pass låg kan tex vara att någonting drar tjuvström, men det kan även vara batteriet som håller på att ge upp.

Innan du gör någon felsökning så ska batteriet laddas upp helt fullt (om det ens tar emot laddning på ett bra sätt), annars är det svårt att få en pålitlig felsökning. smile

Det spelar ingen roll om bilen stått 1 dygn eller 1 vecka, batteriet har samma batterispänning iallfall. Den kommer aldrig upp i +12v efter att den har laddats, utan stannar vid 11 volt. Kan det vara så att en cell i batteriet kanske är dålig? Men ska göra så att jag ska köpa en batteriladdare och ladda batteriet fullt.

kan vara en cell som e riktigt dålig..laddar du batteriet ska du la upp i runt 12.8-13.2 volt... om du öppnar pluggarna är de väldigt mycke beläggning på ytan av batterivattnet ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Jimpiz
28 mars 2009 · 845 Inlägg

Xuri skrev:

Jimpiz skrev:

Drönirettab skrev:
Det är alldeles för låg batterispänning, du måste försöka ladda upp det med en batteriladdare så snart som möjligt. Orsaken till att spänningen är så pass låg kan tex vara att någonting drar tjuvström, men det kan även vara batteriet som håller på att ge upp.

Innan du gör någon felsökning så ska batteriet laddas upp helt fullt (om det ens tar emot laddning på ett bra sätt), annars är det svårt att få en pålitlig felsökning. smile

Det spelar ingen roll om bilen stått 1 dygn eller 1 vecka, batteriet har samma batterispänning iallfall. Den kommer aldrig upp i +12v efter att den har laddats, utan stannar vid 11 volt. Kan det vara så att en cell i batteriet kanske är dålig? Men ska göra så att jag ska köpa en batteriladdare och ladda batteriet fullt.

kan vara en cell som e riktigt dålig..laddar du batteriet ska du la upp i runt 12.8-13.2 volt... om du öppnar pluggarna är de väldigt mycke beläggning på ytan av batterivattnet ?

Ska kolla på det imorgon

Saab 9-3SS (2008)
Eberlund VW Ägare
29 mars 2009 · 1 011 Inlägg

Har du provat att ladda med en Ctek laddare? Dessa ska vara bättre än vanliga laddare och kunna rädda batterier som håller på att säga upp sig.

Henrik Eberlund
weian Concordia res parvae crescent
29 mars 2009 · 924 Inlägg

som nån skrev så kan de ju var nån utav cellerna men om du ska kolla så hoppas ja att du inte glömmer att kolla vatten nivån i varje cell mä.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang