nitro87 skrev:
Till ovanstående inlägg, du har säkert rätt i det du skriver. Men, jag fick EXAKT på pricken samma fel som trådskaparen när jag ägde en 9000 turbo. Felet som orsakade allt detta: Generatorn hade gett upp, INTE Kolen.
Men då borde generatorn ha gett upp ett tag innan, inte bara helt plötsligt. Ett annat alternativ är att batteriet i princip var totalt slut pga ålder, urladdningar, etc.
nitro87 skrev:
ett halvgammalt/gammalt batteri tar slut på bara någon minut upptäckte jag med min 9000 iallafall. Saab 9000 verkar kräva väldigt mycket ström.. En ihopsäckad generator laddar INTE ett batteri fullt, utan det laddar så mycket det orkar tills det inte orkar längre.
Ja, fast då är batteriet verkligen i dåligt skick. Det ska märkas direkt på startmotorns varvtal när man startar bilen. Det är möjligt att bilen tar mycket ström, men så hemskt mycket borde den inte dra tycker jag.
En ihopsäckad generatorn orkar inte hålla laddspänningen på rätt nivå om den är i dåligt skick, så länge som laddspänningen ligger på minst 14V så kommer även strömmen att räcka till för att underhållsladda batteriet. Under förutsättning att alla kablar har bra kontakt naturligtvis.
nitro87 skrev:
En NY eller bättre generator orkar ladda ett batteri fullt under körning.
Annars så förbrukas lika mycket batteri när du kör som generatorn precis orkar skicka in i batteriet så du går +-0
Som jag skrev ovan, om laddspänningen är rätt så underhållsladdar generatorn batteriet också, om generatorn inte klarar av att försörja bilens strömförbrukare så sjunker laddspänningen. Det ska man märka ifall det sitter en voltmätare i bilen.
Vad jag fortfarande menar är ett batteri inte sjunker ner till 8V på bara någon minut när generatorn slutar att ladda, i så fall har detta pågått en tid utan att man har märkt det. Alternativet är att batteriet är så pass dåligt att det kan rasa ihop när som helst, men då bör man byta ut det direkt.
När jag skrev det förra inlägget så förutsatte jag hela tiden att spänningen "helt plötsligt" rasade ner från 14V till 8V inom loppet av bara någon minut, därför att det är så jag tolkade trådskaparens inlägg från början

.
Men det spelar ingen roll, nu verkar bilen fungera och det är ju bra

.