Kostnadsförslag för att byta belägg och skivor runtom på Saab 9-3 2.0t -01

CloakedAlien
7 juli 2009 · 16 Inlägg

Fick precis ett kostnadsförslag från verkstan, över telefon, på 9800 för runt en timmes arbete och materialkostnad för originaldelar. Jag tycker det låter ruggigt dyrt då jag via speedparts räknar ut att materialet kostar ungefär 3000.

Han pratade om att jag antagligen har dyrare, ventilerade, skivor på just min modell och bör byta till motsvarande. Men jag fick ingen överdriven klarhet i vad som exakt kan innebära att det blir SÅPASS mycket dyrare.

Är det någon här som har någon uppfattning rent spontant? Jag har absolut inte skills nog att byta skivor och belägg helt själv, bromsar är en säkerhetsaspekt så jag blir betydligt hellre blåst på pengar än att jag riskerar liv och lem.

einherjer
7 juli 2009 · 587 Inlägg

byta bromsar klarar du själv, ta det bara lugnt å titta noga hur grejerna satt innan så klarar du det galant. Om inte , så finns det nog nån mindre verkstad som kan sätta dit dom åt dej för mkt mindre summa .

kwansa Hmm, vet inte?
7 juli 2009 · 1 775 Inlägg

min mor lämnade in sin 9-5 -00 för några årsen och bytte belägg, skivor runt om...det gick på något på 5000 hos saab. så det där lät lite dyrt hmm kollat på mekonomen tex?

om jag va du, skulle jag köpa heynes verkstadshandbok och försöka göra det själv...tar inte mer 2-3 timmar.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
OphanWitehall
7 juli 2009 · 1 335 Inlägg

CA 5'300kr skulle det kosta på verkastaden där jag jobbar (arbete och material)

CloakedAlien
7 juli 2009 · 16 Inlägg

Jag kollar runt på mekonomen nu och det är betydligt dyrare grejjer där.
Jag har någon vagt minne av att han pratade om ATE/Mintex som respektive original/pirat, kan det stämma?

Bromsbeläggsats fram ATE: 626:-
Bromsbeläggsats bak ATE: 397:-
Bromsskiva fram ATE Power Disc: 1711:- (är det här verkligen för EN skiva? speedparts tar 1700 PARET för viggenskivor)
Bromsskiva bak: 657:-

Då blir det helt plötsligt nästan 5800 för material, sen vill de säkert ha för monteringssatser och fjädringar och dyl.

Jag håller på att dubbelkolla med lite andra ställen också, redan fått ett muntligt förslag på ~7000, men jag måste kolla upp varför det skiljer så mycket i pris smile

CloakedAlien
7 juli 2009 · 16 Inlägg

Nu ringde de upp igen och sa att de räknat fel, de hade råkat räkna på satser så det blev för mycket för skivorna. I vart fall skulle det nu landa på, allt som allt, 7400. Betydligt billigare än 9800, men rent spontant så känns det som att det ska gå att få ner ytterligare utan att tumma på kvalitén smile

Internet säger mig att det är ATE som gäller och Mintex är lite rock 'n' roll, jag vill inte ha bromsar som skriker och trots att det är en relativt trött Saab jag har så kör jag som en biltjuv så bromsarna måste tåla lite.

Socca Bussmekaniker
7 juli 2009 · 81 Inlägg

jag gör det åt dig för en betydlig billigare summa, så länge du betalar materialet big_smile

kwansa Hmm, vet inte?
7 juli 2009 · 1 775 Inlägg

CloakedAlien skrev:
Nu ringde de upp igen och sa att de räknat fel, de hade råkat räkna på satser så det blev för mycket för skivorna. I vart fall skulle det nu landa på, allt som allt, 7400. Betydligt billigare än 9800, men rent spontant så känns det som att det ska gå att få ner ytterligare utan att tumma på kvalitén smile

Internet säger mig att det är ATE som gäller och Mintex är lite rock 'n' roll, jag vill inte ha bromsar som skriker och trots att det är en relativt trött Saab jag har så kör jag som en biltjuv så bromsarna måste tåla lite.

ring någon annan tex "all-bilverkstad", jag kan nästan garantera på att det lönar sig att ringa runt smile

~2800:- går matriealet på från speedparts. så billigare måste man komma undan, du känner ingen som är lite hajj på bilar? roll

Senast redigerat av kwansa (7 juli 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
OphanWitehall
7 juli 2009 · 1 335 Inlägg

OphanWitehall skrev:
CA 5'300kr skulle det kosta på verkastaden där jag jobbar (arbete och material)

matrealet jag har räknat på då är det Brembo bromsskivor och Remsa bromsbelägg.

CloakedAlien
7 juli 2009 · 16 Inlägg

Sweeeet smile

Någon som har koll på hur Speedparts prylar står sig jämfört med de man köper på Mekonomen? (ATE/Mintex), samt då såklart Brembo och Remsa?

CloakedAlien
8 juli 2009 · 16 Inlägg

Med hjälp av mina fullständigt obefintliga ockulärbesiktningsskills konstaterade jag iaf idag, när jag tog bilen hem från jobbet, att skivan i höger bak är väldigt rostig medans de andra tre är relativt rena. Det är inget som försvinner med några inbromsningar heller. Är det belägget där som är helt slut då? Jag har jämn bromsverkan på bileländet hur som haver smile

De sa på ursprungliga verkstaden att delarna från speedparts inte nödvändigtvis passar min modell (!?) inte för att jag skulle förstå varför men han trodde det skulle vara ventilerade i fram. Jag vet dock inte vad jag har nu, kan jag lätt se det själv? Det finns ingen synlig mönstring på utsidan av skivorna iaf.

zshoe Kokar ris
8 juli 2009 · 923 Inlägg

ventilerad skiva: http://www.ssindustries.in/img/VENTILATED_BRAKE_DISC.gif

oventilerad skiva: http://www.kwik-fit.com/assets/jpg/graphics/disc-brakes_large.jpg

dom flesta nyare bilar har ventilerade skivor fram.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang