4427
Sök

Varm broms på mercedes 230E

15 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Hej.
Jag  har bytt bromsskivor och belägg bak, både höger och vänster. Besiktade sedan bilen utan anmärkning. Några dagar senare så upptäcker jag att fälgen höger bak är stekhet.

Kan det vara bromsbeläggen som ligger emot skivan? eller handbromsbacken som ligger emot? Eller kan det bero på att bromsvätskenivån har höjts en aning efter bytet av beläggen? Är det något som är mer troligt än det andra? Något man kan uesluta?

Tacksam för svar.

4 682 Inlägg
10 juli 2009
antingen handbromsen eller belägget ligger på, bara att ta upp å titta. att bromsvätskenivån har höjts är inte problemet.

15 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
tack för svaret

Om det är beläggen som ligger på, är bromsoket paj isånafall?

Ifall handbromsbackarna liger mot, hur skjusterar man det?

4 682 Inlägg
10 juli 2009
antingen har du felaktiga belägg(för tjocka) eller så e de kolvarna som kärvar i oken ,kan antingen bero en svällda packingar eller att cylindrarna behöver renoveras(honas).
ifall handbromsbackarna ligger på så justerar du antingen på vajern nånstans(sitter under bilen strax framför bakaxelklumpen.) eller på kugghjul som finns bakom skivorna( du kommer åt genom att sticka en skruvmejsel genom ett hål som finns i skivorna).

15 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
tack än en gång.

Eftersom det bara blir varm på höger sida och jag bytt belägg både på vänster och höger sida så borde det inte bero på att beläggen är för tjocka.
Jag testar att dra åt kugghjulet på vajern. Hjälper inte det så finns det ett begagnat bromsok på skroten för 300:-

Sök