3369
Sök

Vart får jag tag på godkända(SFRO) bussningar till framvagnen på Volvo 740?

906 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Tjena tjena, en fråga här, har inte hunnit läsa igenom SFRO:S nya bygghandbok helt, men om jag förstår den riktigt så tycker dem inte om att man har stenhårda bussningar, därför undrar jag vart man får tag på vanliga, godkända, men ändå med bättre stabilitét än original? Om det nu ens finns på marknaden? Menas alltså till länkarmen, krängningshämmaren osv. Tacksam för svar:)

=)

1 867 Inlägg
21 juli 2009
Polyuretanbussningar ger nog det önskade flexet samtidigt som det ger bättre kontroll än standard. Kolla Powerflex och liknande.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

906 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Polyuretanbussningar ger nog det önskade flexet samtidigt som det ger bättre kontroll än standard. Kolla Powerflex och liknande.

Är dessa godkända? Vart finner jag dem? Känns som de bara finns till 850, s70 osv, söker på google med men finner ej några riktiga sidor.

=)

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
21 juli 2009
kg-trimning wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Trafikledare
563 Inlägg
21 juli 2009
KG-trimning har det mesta till Volvo, tror nog att dom är godkända. Men kolla med ditt närmaste SFRO ombud om du inte hittar svaret i boken..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

906 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Så här står det :

Om du ersätter gummibussningar med fasta lagringar typ teflon,delrin, brons med mera, så måste vi varna för felaktig montering. I de flesta fall finns det rörelser i en lagring/gummibussning i två plan. Dels rotationen kring skruven, men ofta även en pendelrörelse, eller vridning. Att byta gummit mot exempelvis nylon kan innebära att det uppstår flex i stag och bärarmar som utmattas och går av.

Så de bussningar ni nämnde skall då funka egentligen? Vill ej störa SFRO i onödan om svaret finns här.

Sen står det något om "uniballs" men de har jag ingen aning om vad det är:P

=)

1 291 Inlägg
21 juli 2009
Det där blir en bedömningsfråga för den som ska besikta bilen.
Så om du frågar den SFRO-kille som ska besikta ditt bygge så får du rätt svar för ditt fall.
SFRO är till för att svara på frågor, bättre fråga för mycket än för lite

906 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Ja du har nog rätt där, är nog lika bra, får ta och ringa imorgon och höra efter. Men tackar för era svar. Mvh

=)

huh?
10 427 Inlägg
21 juli 2009
740Fors skrev:
Koop skrev:

Är dessa godkända? Vart finner jag dem? Känns som de bara finns till 850, s70 osv, söker på google med men finner ej några riktiga sidor.

KG Trimning sålde tidigare brittiska Superflex, men verkar numera ha bytt till australensiska (?) Superpro som är i princip samma sak (men utan rostfria hylsor?). 

Annars finns det bussningar hos http://www.ipdusa.com/ (Europeisk distributör är http://www.europeantuning.nl/ , slipp tull osv osv).

Det är alternativen för 'färdiga' poly-bussningar vad jag sett hittills smile

Sök