Behöver lite hjälp med vilken turbo man ska införskaffa. Volvo 740, b230fk

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
20 juli 2009 · 1 163 Inlägg

tjenare, har lite funderingar på vilken turbo man ska införskaffa..

Kommer köra med detta

b230fk
turbokam från kg
H-profilstakar
Smidda kolvar
531 topp (vet ej komp förhållande osv än)
Ms Sprut

Ska ändå hända något när man får ladd men dock ska man få ladd samma kväll.

Mvh

~Andy~
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 juli 2009 · 3 180 Inlägg

Turbon väljer du utifrån den effekt du tänkt dej, dumt att köra med en 600+ snurra på en 200 hk motor.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

NITROUS skrev:
Turbon väljer du utifrån den effekt du tänkt dej, dumt att köra med en 600+ snurra på en 200 hk motor.

hade tänkt runt 400hk men vet dock inte om det är möjligt.. smile

~Andy~
torpis Forummoderator
21 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Välj minsta möjliga turbo som kan leverera 400hk utan att bygga för mycket mottryck...  exempelvis en GT2871R

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

torpis skrev:
Välj minsta möjliga turbo som kan leverera 400hk utan att bygga för mycket mottryck...  exempelvis en GT2871R

okej, ville gärna ha så man kan fortsätta bygga lite efteråt utan att behöva köpa ny turbo också, hur många hk pallar den och hur mkt orkar den ladda?

~Andy~
Juuka
21 juli 2009 · 166 Inlägg

volvoandy90 skrev:

torpis skrev:
Välj minsta möjliga turbo som kan leverera 400hk utan att bygga för mycket mottryck...  exempelvis en GT2871R

okej, ville gärna ha så man kan fortsätta bygga lite efteråt utan att behöva köpa ny turbo också, hur många hk pallar den och hur mkt orkar den ladda?

Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85.
Han kör på "stora" huset 0.86.

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

Juuka skrev:

volvoandy90 skrev:

torpis skrev:
Välj minsta möjliga turbo som kan leverera 400hk utan att bygga för mycket mottryck...  exempelvis en GT2871R

okej, ville gärna ha så man kan fortsätta bygga lite efteråt utan att behöva köpa ny turbo också, hur många hk pallar den och hur mkt orkar den ladda?

Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85.
Han kör på "stora" huset 0.86.

okej, läste lite om den och då ståre att den är speccad för 400hk och om man drar ur 500 så överlever den väl 1 vecka lr ngt.. men en turbo som går runt 500hk? hur skulle spooluppen osv kanske vara?

~Andy~
Marlboroman
21 juli 2009 · 8 233 Inlägg

volvoandy90 skrev:

Juuka skrev:

volvoandy90 skrev:

okej, ville gärna ha så man kan fortsätta bygga lite efteråt utan att behöva köpa ny turbo också, hur många hk pallar den och hur mkt orkar den ladda?

Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85.
Han kör på "stora" huset 0.86.

okej, läste lite om den och då ståre att den är speccad för 400hk och om man drar ur 500 så överlever den väl 1 vecka lr ngt.. men en turbo som går runt 500hk? hur skulle spooluppen osv kanske vara?

Mja, kikar man på garrett's sida så finns det nån variant som är specad till 460, och dessutom finns det ju "gratiseffekt" att hämta på E85 iom att du kan mosa ur det sista lilla ur turbon. Alternativet är ju att du lägger på 1500 och köper storebror 3071 som klarar en 100hk ytterligare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

Marlboroman skrev:

volvoandy90 skrev:

Juuka skrev:

Anders på Maptun krämar ur 485hk på E85.
Han kör på "stora" huset 0.86.

okej, läste lite om den och då ståre att den är speccad för 400hk och om man drar ur 500 så överlever den väl 1 vecka lr ngt.. men en turbo som går runt 500hk? hur skulle spooluppen osv kanske vara?

Mja, kikar man på garrett's sida så finns det nån variant som är specad till 460, och dessutom finns det ju "gratiseffekt" att hämta på E85 iom att du kan mosa ur det sista lilla ur turbon. Alternativet är ju att du lägger på 1500 och köper storebror 3071 som klarar en 100hk ytterligare.

okej, satt o kolla lite nu
hittade bla denna
http://www.airtune.se/product_info.php? … -1-06.html

~Andy~
Juuka
21 juli 2009 · 166 Inlägg

Han åker med sin varje dag och den är absolut inte "söndertrimmad"
http://www.garaget.org/?car=29392

Riktigt fina aggregat iaf!

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Marlboroman
21 juli 2009 · 8 233 Inlägg

volvoandy90 skrev:
okej, satt o kolla lite nu
hittade bla denna
http://www.airtune.se/product_info.php? … -1-06.html

Tänk på att det är viktig skillnad mellan 3071 och 3076. Separat wastegate krävs till 3076, samma sak med 2871 / 2876.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

okej, men man kanske ska satsa på en GT2871R-0.86 då alltså?

~Andy~
Marlboroman
21 juli 2009 · 8 233 Inlägg

Ska du köra E85 så hade jag om jag varit du satsat på en 2871, men på bensin så är det ett 3071 som gäller. Speciellt om du vill ha potential för utveckling ifall du skulle tycka att 400hk inte är tillräckligt. Saab-motorn som det hänvisades till längre upp är ju effektivare än vad ett 8V rödblock är så det går inte riktigt att få ut lika mycket effekt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ska du köra E85 så hade jag om jag varit du satsat på en 2871, men på bensin så är det ett 3071 som gäller. Speciellt om du vill ha potential för utveckling ifall du skulle tycka att 400hk inte är tillräckligt. Saab-motorn som det hänvisades till längre upp är ju effektivare än vad ett 8V rödblock är så det går inte riktigt att få ut lika mycket effekt.

kommer köra på bensin
man kanske ska köra på en 3071 så slipper man kanske köpa ny turbo ifall man ångrar sig och satsar på lite mera så tänkte denna:
GT3071R-0.82
ska man köra på denna wastegaten då alltså?
Turbosmart Wastegate Ultragate38.
är inte så hemma på ämnet turbodelar osv smile tack för all hjälp och så smile

Senast redigerat av volvoandy90 (21 juli 2009)

~Andy~
Marlboroman
21 juli 2009 · 8 233 Inlägg

volvoandy90 skrev:
man kanske ska köra på en 3071 så slipper man kanske köpa ny turbo ifall man ångrar sig och satsar på lite mera så tänkte denna:
GT3071R-0.82
ska man köra på denna wastegaten då alltså?
Turbosmart Wastegate Ultragate38.

Hade missat att det fanns 3071or utan intern wastegate hos airtune. Om du ska köra med en 3071 utan wg som du pratar om där så lär du ha en separat wastegate. Men det innebär också att du antingen lär ha ett grenrör för att kunna köra separat wg på eller svetsa wg'n i avgashuset.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

Marlboroman skrev:

volvoandy90 skrev:
man kanske ska köra på en 3071 så slipper man kanske köpa ny turbo ifall man ångrar sig och satsar på lite mera så tänkte denna:
GT3071R-0.82
ska man köra på denna wastegaten då alltså?
Turbosmart Wastegate Ultragate38.

Hade missat att det fanns 3071or utan intern wastegate hos airtune. Om du ska köra med en 3071 utan wg som du pratar om där så lär du ha en separat wastegate. Men det innebär också att du antingen lär ha ett grenrör för att kunna köra separat wg på eller svetsa wg'n i avgashuset.

jo, jag vet men är det svårt att svetsa dit eller bättre med separat?

~Andy~
dundersmurfen smurfidunder
21 juli 2009 · 327 Inlägg

helt klart smidigare med intern wg, sparar en del krångel och fungerar direkt. är ju utprovat redan på fabrik. köp hellre en stor en än liten snurra, du kommer alltid ångra dig och vilja ha en större sen. najs med fullt laddtryck runt 5000rpm.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 juli 2009 · 1 163 Inlägg

dundersmurfen skrev:
helt klart smidigare med intern wg, sparar en del krångel och fungerar direkt. är ju utprovat redan på fabrik. köp hellre en stor en än liten snurra, du kommer alltid ångra dig och vilja ha en större sen. najs med fullt laddtryck runt 5000rpm.

mjo jag förstog med att de va smidigare men ska vara lagom, ska kunna köra me bilfan med smile

~Andy~
torpis Forummoderator
21 juli 2009 · 10 572 Inlägg

2871 på 485hk är lite som 19T och 400hk... det är säkert möjligt att få fram de siffrorna men inget jag hade valt.  vi har kört ca 440hk i S40 med 2871 och det lirar bra men MAT stiger fort då :p  Saabarna laddar förvisso mindreiom större motor men men...

jag tror en 3076R med .63 avgashus skulle funka kanon upp till 500hk.  Den borde finnas med intern WG också...  finessen med intern WG är att du rullar genom besiktningen utan problem smile

köper du med intern WG så glöm inte porta WG-hålet det är i minsta laget från fabrik...  du får grundladd på 0.8bar som stiger till 1.2bar vid fullt varv = skenladd. porta hålet och du har 0.8bar till varvstopp = okej smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 juli 2009 · 1 163 Inlägg

torpis skrev:
2871 på 485hk är lite som 19T och 400hk... det är säkert möjligt att få fram de siffrorna men inget jag hade valt.  vi har kört ca 440hk i S40 med 2871 och det lirar bra men MAT stiger fort då :p  Saabarna laddar förvisso mindreiom större motor men men...

jag tror en 3076R med .63 avgashus skulle funka kanon upp till 500hk.  Den borde finnas med intern WG också...  finessen med intern WG är att du rullar genom besiktningen utan problem smile

köper du med intern WG så glöm inte porta WG-hålet det är i minsta laget från fabrik...  du får grundladd på 0.8bar som stiger till 1.2bar vid fullt varv = skenladd. porta hålet och du har 0.8bar till varvstopp = okej smile

Jo jag hörde talas om detta med = jävelskap så tänkte hitta en turbo som hade intern direkt.. kommer nog försöka hitta en lastbilsturbo nu i början dock smile

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang