Volvo 745 GLT 16 V-88 klonkar från vänster bak över ojämnheter i vägen

opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

Jo har skaffat oss en bra kombi lagom tills ungen kommer så hittade en jättefin GLT för 7500: - vilket var ett kap måste jag säga men har ett problem med den. När man åker över lite ojämnheter som gör att hjulet studsar lite så klonkar o det o levar vänster bak. Vet inte varifrän det kan komma o har varit under lite snabbt o känt men inte hittat något. Behöver lite tips på vad det kan vara ifall fler har eller har haft det. Ska tilläggas att det låter inget om man gungar på bilen utan bara när hjulen studsar till lite då klonkar det till

Lev livet nu innan det är för sent
rossboss
21 juli 2009 · 265 Inlägg

stödlagret uti kardan ?

opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

Kommer från vänster hjul av vad jag hört

Lev livet nu innan det är för sent
henke_99 Offroad Racing
21 juli 2009 · 3 122 Inlägg

stötdämpare

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
suiit
21 juli 2009 · 83 Inlägg

opeldrifter skrev:
Jo har skaffat oss en bra kombi lagom tills ungen kommer så hittade en jättefin GLT för 7500: - vilket var ett kap måste jag säga men har ett problem med den. När man åker över lite ojämnheter som gör att hjulet studsar lite så klonkar o det o levar vänster bak. Vet inte varifrän det kan komma o har varit under lite snabbt o känt men inte hittat något. Behöver lite tips på vad det kan vara ifall fler har eller har haft det. Ska tilläggas att det låter inget om man gungar på bilen utan bara när hjulen studsar till lite då klonkar det till

Har liknade problem med min bil, har nya dämpare och fjädrar bak.
Fast brukar bara klonka ibland, och ljudet är bak ifrån.

mvh danne

Volvo vad annars ?
opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

någon bussning då??

Lev livet nu innan det är för sent
Ramneborg Allt i allo
21 juli 2009 · 358 Inlägg

skruven som håller fast dämparen bak kan ha skruvat upp sig lite, hade det problemet på min 940 idag, bara å dra åt sen slutar det:) annars kan det vara gummit i stötdämparen som är slut..

De é nice !
opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

okej den nedersta eller o var sitter den? hehe har inte haft volvo kombi förut så... om det är gummit i stötdämparen kan man byta det separat eller blir det ny dämpare då?

Senast redigerat av opeldrifter (21 juli 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
Ramneborg Allt i allo
21 juli 2009 · 358 Inlägg

om det är gummit så får du byta hela dämparen, skruven sitter i länkarmen bak, det är skruven som dämparen sitter fast i, du ser den utan att behöva ta dän däcket eller dylikt..

De é nice !
opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

Kanon:) ska kolla det o återkommer om det inte hjälpte, men tänkte om man hissar upp den sidan som klonkar o har hjulet fritt i luften borde man väl kunna framkalla det där klonkdet genom att rucka hjule upp o ner? Kan den ha lossnat upptill med och i så fall hur kommer jag åt denna för att se om den är lös?

Senast redigerat av opeldrifter (21 juli 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
Ramneborg Allt i allo
21 juli 2009 · 358 Inlägg

tvivlar på att det har lossnat där uppe, men det hittar du en lucka på insidan av bagagen i "utbuktningarna där" om det va en kombi..

De é nice !
Portal Filkörning?
21 juli 2009 · 852 Inlägg

lyft upp den på pallbockar där bak och rucka lite med hjälp av en kofot vid bussningarna i bakvagnen skulle tippa på att det är där någonstans problemet sitter

opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

ja det var en kombi, ska ta o lyfta upp den o rucka lite o även kolla nedre fäste stötdämparen om skruven har lossnat. Har ett svagt minne att jag haft samma problem med en gammal 240 en gång i tiden o då hade skruven mycket riktigt skruvat ut sig

Senast redigerat av opeldrifter (21 juli 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
Ramneborg Allt i allo
21 juli 2009 · 358 Inlägg

mjo som jag sa tidigare, dendär skruven är överjävlig, har haft det problemet på 3 bilar nu, varav en svetsade jag muttern på teslut..

De é nice !
opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

Hehe jasså men borde ju nästan vara den då för allt annat känns ju fräscht smile Men då borde du veta vilken nyckelstorlek som går åt tilll den då? har ju 3 mil hem till föräldrarna o mitt garage där jag har alla mina verktyg så hade varit bra om man bara kunde svänga förbi biltema eller svärfar o låna dessa nycklar

Senast redigerat av opeldrifter (21 juli 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
Ramneborg Allt i allo
21 juli 2009 · 358 Inlägg

det var en bättre fråga tongue har för mig att det är 17 eller 19mm

De é nice !
opeldrifter
21 juli 2009 · 1 253 Inlägg

Hehe okej då får jag testa dessa smile återkommer imorgon ifall det var det felet eller ej, annars får ni ösa på med mer ifall jag inte lyckas hitta det

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
23 juli 2009 · 1 253 Inlägg

Jahopp då hade man upp bilen idag o jag ruckade o slet i allt som kunde tänkas klonka. Hittade att ena bakfjädern saknade ett halvt varv ca så tog o bytte den. Gick rätt snabbt att byta men när vi åker hemmåt klonkar likt förbannat, stannar till o börja rucka på bilen o råkar stötta mot stötfångaren o den är lite lös antagligen ena fästet som släppt, kilar mellan en träkloss o ljudet försvinner. Ja ibland är det inte det felet man tror roll

Senast redigerat av opeldrifter (23 juli 2009)

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang