6442
Sök

Problem med bromskolv

6 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Kan inte får bromskolven att gå tillbaka, ut går den fint men inte åter!
Vad kan det bero på, det är detta problemet på ena sidan.
Har provat att pressa den inåt men den rör sig INTE.
Bilen (BMW 518i) har stått oanvänd i 2 år, men tänkte sätta snurr på den.

Hur gör jag för att få tillbaka kolven ????????

1 043 Inlägg
26 juli 2009
Prova att lossa luftningsnipplen, om det går då har du troligen stopp i bromsslangen.

2 914 Inlägg
26 juli 2009
jag har alltid gjort så att jag våldar till den går in och använder krypolja (5-56, omegas 636 osv) pilla på gummidamasken så den aktar sig och spruta rikligt in där kolven möter oket. använd brytjärn eller liknande då skruvmejslar är så korta och klena.
en gång (bilen hade stått i 12 år....) så skruvade jag loss bromsoket och använde en större tving för att få lös den kolven då handkraften inte var stark nog tongue.
brukar stoppa in en bromskloss som sätter spjärn mot andra sidan av bromsoket så inte bromsskivan blir skev.
kolvarna brukar rosta fast...
obs. bara gjort det på volvo 140 och 240, aldrig brutit i en bmw...

EDIT:
2 år så är jag ganska säker på att det är det att den rostat fast...
motionera (pressa ut och in ofta och använd rikligt med krypolja) under en 30 min då du fått loss dem och bara sitt och dra dom fram och tillbaka. tongue
efter 1-2 dagar brukar belägget komma igen och då kan du motionera en gång till (nu är den inte lika seg och jävlig) och då är det bara tuta och köra wink
Senast redigerat av kalle_kalle (26 juli 2009)

blacken
26 juli 2009
Det är med stor sannolikhet packningen till kolven som har gett upp, den har en liten"läpp" som har till funktion att dra tillbaka bromskolven ca; 0,5 mm. när man släpper bromstrycket. Bara att antingen renovera bägge oken eller byta båda..

2 914 Inlägg
27 juli 2009
blacken skrev:
Det är med stor sannolikhet packningen till kolven som har gett upp, den har en liten"läpp" som har till funktion att dra tillbaka bromskolven ca; 0,5 mm. när man släpper bromstrycket. Bara att antingen renovera bägge oken eller byta båda..

eller så prövar man motionera bromsarna före man börjar renovera då det går utan att betala några större summor. smile
största sannolikhet är det rostbelägg på kolvarna som man bara behöver lite moionering så försvinner rosten och bromsarna funkar felfritt igen tongue

6 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Har provat att lossa på nippeln för att släppa på trycket, men inget resultat, den rör sig inte iallafall.
Har provat med tving att försöka pressa, inget resultat.
ytorna ser fina och rostfria ut under gummidamasken, har ändå sprejat rikligt med 5-56 som fått stå över natten, inget resultat.

Är nästa alternativ att byta oket? (måste man byta på båda sidor)?

832 Inlägg
27 juli 2009
Andelo skrev:
Har provat att lossa på nippeln för att släppa på trycket, men inget resultat, den rör sig inte iallafall.
Har provat med tving att försöka pressa, inget resultat.
ytorna ser fina och rostfria ut under gummidamasken, har ändå sprejat rikligt med 5-56 som fått stå över natten, inget resultat.

Är nästa alternativ att byta oket? (måste man byta på båda sidor)?

Om man inte gör som Blacken skrev och renoverar så är det bara att byta. Du behöver bara byta dom som inte funkar. Vet inte om du menar att det är både fram och bak på ena sidan.
Senast redigerat av Lurken_85 (27 juli 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

blacken
27 juli 2009
kalle_kalle skrev:
blacken skrev:

eller så prövar man motionera bromsarna före man börjar renovera då det går utan att betala några större summor. smile
största sannolikhet är det rostbelägg på kolvarna som man bara behöver lite moionering så försvinner rosten och bromsarna funkar felfritt igen tongue

Om det har blivit rost på kolvarna så är till 99% säkert att läppen på kolvpackningen är tvärrökt. och då så är det bara att aningen renovera eller att byta, så tillvida man inte har gott om stålar och kan byta belägg och skivor stup i kvarten..smile. För man får anliggande broms snabbare än man hinner att säga "anliggande broms".
Men det är enkelt att kolla. be någon att trycka på bromspedalen och sedan släpper den, om kolven går ut och sedan  tillbaka ca: 0,5 mm så är den frisk. Om den går ut och stannar kvar, byt!..

6 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Det är endast höger fram som krånglar.
Jag byter, orkar inte krångla med nån renovering.

Tack för hjälpen.

Sök