9-3 Aero års 01 Det rasslar från vänter sida framifrån vid luftfiltret Hjälp!

_carsound_
2 augusti 2009 · 38 Inlägg

Hej

helt plötsligt börja de rassla när jag körde lungt hem kan säga att kamkedjan är bytt vid 8000 mil och bilen har gått 11.800mil

Nån som vet något om detta så SKriv gärna.

Mvh

Erik

Saab 9-3 "aero" (2001)
Opel Astra (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Aggregatremmen då ??

Måste ju nästan vara ett av hjulen som remmen löper på som jävlas.


Fast iofs kan det vara balansaxelkedjan också, är det gjort något med den ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
_carsound_
2 augusti 2009 · 38 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Aggregatremmen då ??

Måste ju nästan vara ett av hjulen som remmen löper på som jävlas.


Fast iofs kan det vara balansaxelkedjan också, är det gjort något med den ?

aa kan ju vara så. Balansaxelkedjan/kamkedjan är bytt vid 8000 mil .

EN kompis jag prata med nu gissa på att de kan vara turbon oxå.

MEn vad kan de vara?sad

Saab 9-3 "aero" (2001)
Opel Astra (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Är både kamkedjan OCH balansaxelkedjan bytt vid 8K mil ??

För vad jag kommer ihåg så är det en kedja för kammarna och en för balansaxlarna.


Och om det var turbon så skulle det ju låta från framsidan av motorn och inte från vänstersidan, är du säker på varifrån det låter ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
_carsound_
3 augusti 2009 · 38 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Är både kamkedjan OCH balansaxelkedjan bytt vid 8K mil ??

För vad jag kommer ihåg så är det en kedja för kammarna och en för balansaxlarna.


Och om det var turbon så skulle det ju låta från framsidan av motorn och inte från vänstersidan, är du
säker på varifrån det låter ?

kamkedjan är bytt då iaf ska kolla de. är de dyrt att byta balansaxelkedjan annars?

de låter från framsidan av motorn fast vid vänster sida. tror de kan vara turbon faktiskt för oljenivån har gått ner lite med.


Mvh

ERik

Opel Astra (1995)
Saab 9-3 "aero" (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Hur går växlarna förresten ??

För växellådan sitter väl ihop med motorn på vänstersidan sett innifrån bilen.


Mycket gissningar nu men det är ju alltid värt att kolla upp.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
baumes
3 augusti 2009 · 36 Inlägg

låter likadant på min har inte en aning om vad det kan vara:P år också intresserad av svar på detta fenomen

micke-opel
3 augusti 2009 · 562 Inlägg

_carsound_ skrev:

TBOC_Razor skrev:
Är både kamkedjan OCH balansaxelkedjan bytt vid 8K mil ??

För vad jag kommer ihåg så är det en kedja för kammarna och en för balansaxlarna.


Och om det var turbon så skulle det ju låta från framsidan av motorn och inte från vänstersidan, är du
säker på varifrån det låter ?

kamkedjan är bytt då iaf ska kolla de. är de dyrt att byta balansaxelkedjan annars?

de låter från framsidan av motorn fast vid vänster sida. tror de kan vara turbon faktiskt för oljenivån har gått ner lite med.


Mvh

ERik

Är ju lika bra att byta balansaxelkedjan när man ändå ska byta kamkedja, men kolla upp det om det är gjort.

Vid vilket/vilka varvtal rasslar det då?

9-5 Aero Sedan -05
Fredrik-79
3 augusti 2009 · 2 164 Inlägg

Hur mycket byttes vid kamkedje bytet?
Du kan lossa på downpipen på avgasröret ner från turbon och känna på axeln i turbon och se om den glappar axialt och radialt.
Väldigt lite radialt spel är okej men annars ska de vara fast.
Försök annars lyssna var ifrån de kommer.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
megastreetracer
3 augusti 2009 · 283 Inlägg

min saab rasslar me vänster fram/framför motorn:O

...
The_Bunny
3 augusti 2009 · 246 Inlägg

Samma på min började i lördags, det låter vad vänster framdäck. Det kom i samband med 210 meter fullgas. Ljudet uppkommer vid inbromsning och axeleration. Dvs när viktfördelning ändras. Vad kan det va?

//Mvh The Bunny

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3
Audi A4 (2007)
discokapten Kapten på disco!
3 augusti 2009 · 1 729 Inlägg

_carsound_ skrev:

TBOC_Razor skrev:
Aggregatremmen då ??

Måste ju nästan vara ett av hjulen som remmen löper på som jävlas.


Fast iofs kan det vara balansaxelkedjan också, är det gjort något med den ?

aa kan ju vara så. Balansaxelkedjan/kamkedjan är bytt vid 8000 mil .

EN kompis jag prata med nu gissa på att de kan vara turbon oxå.

MEn vad kan de vara?sad

Är spännare/kugg/glidskenor bytta eller är det bara någon tjomme som vevat runt en ny kedja? Är det du som har bytt eller är det någon annan/Saab som har gjort det? Har du kvitto på att det är gjort? Om allting är gjort som det ska så ska det inte vara någon av kedjorna.

Löphjul, drivhjul, vattenpump, servo, generator. alltså det som driver/snurrar med multiremmen skulle jag satsa på om allting med kedjan stämmer, plocka av remmen och kör en kortare stunde (glöm inte att vattenpumpen drivs av remmen) för att utesluta att det är något av det jag nämnt.

Edit:

Är det någon skillnad på ljudet när du trampar ner kopplingen? (urtrampningslager)

Senast redigerat av discokapten (3 augusti 2009)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
_carsound_
4 augusti 2009 · 38 Inlägg

hmmm alla har olika funderingar Ni som har samma fenomen som mig kan de vara Kamkedjan och de är dyrt jag har bara kamkedjan på min 2 liters turbo balansaxel finns ej.

när jag beskrivit mitt problem för verkstäderna idag tror dom att de kan vara Ac-kompressorn som också är dyrt eller nån koppling . sen nått spännhjul men de får jag se imorn vad de är för problem.

Ac kompressorn skulle kosta 7-9000 att byta sad

Opel Astra (1995)
Saab 9-3 "aero" (2001)
discokapten Kapten på disco!
4 augusti 2009 · 1 729 Inlägg

Om du absolut inte vill lägga ut 7-9k (vem vill det?) köp remmen som är till för bilar utan AC och häv på, så har du kopplat förbi AC´n, visserligen får du då ingen kylning, men va fan, sommaren är över iaf.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Aerocombi Xenoholic
4 augusti 2009 · 2 559 Inlägg

Om det låter från vänster sida när du står framför bilen ( som igentligen är bilens högra sida) så kanske det är nåt spännhjul till multiremmen som håller på att ge upp. Det sitter ju strax under luftfilterboxen.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
The_Bunny
8 augusti 2009 · 246 Inlägg

Jag har lokaliserat felet på min, det är en bussning. Måste bara lyfta upp skiten och kolla vilken det är. Kan ju vara värt att kolla om ni andra itne redan gjort det big_smile

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3
Audi A4 (2007)
_carsound_
21 augusti 2009 · 38 Inlägg

Det var Ac-kompressorn kosta mig 7000>sad

Saab 9-3 "aero" (2001)
Opel Astra (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang