Tjuvkoppla äldre audi 80 pga borttappade nycklar :(

881Q
27 augusti 2009 · 2 Inlägg

Tjenare!

En kanske lite dum fråga bara, men för mig som aldrig har provat detta förut . . .
hur gör man för med kablarna till tändningslåset för att tjuvkoppla en äldre bil?
Har en audi 80 (2:a gen) årsmodell 1983 som har stått i ett par år, som jag nämligen inte får igång p.ga.
borttappade nycklar. En kompis hade samma problem med en honda civic, men den va
rätt ny då (95a) där det bara var att skruva bort bakre delen av tändningslåset och
vrida om med en vanlig platt skruvmejsel. Riktigt så lätt var det inte på min bil,
där det var 4 kablar (en tunn gul/svart, en tjock svart, en tjock orange och en
tunnare orange/svart) som är kopplade till ett "stift" som sitter fast bakom tändningslåset.
Vad ska jag göra för att få igång bilen?
Grymt tacksam för svar, vill ha igång vinterbilen snart då jag har köpt en cab som
sommarbil . . .

Batta
27 augusti 2009 · 1 353 Inlägg

jag har inte en aning egentligen, men det låter som att det är dom 2 st tjocka man ska koppla ihop på nåot sätt för att få igång den?

sen, hur kul är det att köra bil med rattlås utan nycklar?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
twin_cam Smålänning
27 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Nu låter jag säkert dum i huvudet och jävligt taskig, men Garaget är en stor sida, och därför drar sig jag, och säkert flera med mig, för att förklara hur man tjuvkopplar...

Tänk på det... Är inte så dumt som det låter... Stort forum som alla kan se... Inte så lämpligt att skriva sånt öppet.

Men jag kan tänja på reglerna lite... Kolla på Google... Där lär du hitta hur man gör...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 augusti 2009 · 5 042 Inlägg

Testa dig fram vilka kablar som är tändningsläge.
Koppla ihop dom o kortslut startmotorn med en mejsel eller dyl.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (27 augusti 2009)

C H E V R O L E T <3
881Q
28 augusti 2009 · 2 Inlägg

twin_cam skrev:
Nu låter jag säkert dum i huvudet och jävligt taskig, men Garaget är en stor sida, och därför drar sig jag, och säkert flera med mig, för att förklara hur man tjuvkopplar...

Tänk på det... Är inte så dumt som det låter... Stort forum som alla kan se... Inte så lämpligt att skriva sånt öppet.

Men jag kan tänja på reglerna lite... Kolla på Google... Där lär du hitta hur man gör...

Jag har redan lyckats få det att fungera. Var inte så svårt . . . big_smile

_karlsson_90
28 augusti 2009 · 45 Inlägg

Lägg direkt + på tändspolens 15 anslutning och sen skruvmejsel lr liknande mellan manövern och + på startmotorn.. mvh jonas

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
bandit666
30 augusti 2009 · 83 Inlägg

lyssna inte på folk som inte kan tjuvkoppla,

köp en svinpitt (glidhammare)och dra i en stor träskruv och pitta låset till tändningen,
sedan kan du starta bilen som vanligt med vad som helst som är platt, tex en hemmanyckel eller mejsel direkt i låset och du slipper risk som tex bränna säkringar, kablar eller värre

_karlsson_90
3 september 2009 · 45 Inlägg

bandit666 skrev:
lyssna inte på folk som inte kan tjuvkoppla,

köp en svinpitt (glidhammare)och dra i en stor träskruv och pitta låset till tändningen,
sedan kan du starta bilen som vanligt med vad som helst som är platt, tex en hemmanyckel eller mejsel direkt i låset och du slipper risk som tex bränna säkringar, kablar eller värre

Haha a för det låt ju verkligen bra?

Volvo 240 "Mint Condition" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang