Pimpa 9-5:an till civilbil

caromania Forummoderator
9 december 2009 · 9 296 Inlägg

Haha, kul läsning. Gud vad jag är gammal.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Martin 9-3 Fisketokig
9 december 2009 · 2 997 Inlägg

Ni som varnar att man kan råka illa ut om man leker med fel personer, hur tänker ni då?

Med tonade rutor, en extra antenn och en reklamdekal kan man väl knappast råka illa ut.

Skillnad om man kör med blåljus och hela paketet och jävlas med folk.

Med diskret civiltema på bilen så lär ju ingen veta helt, skulle vilja se den som blir så förbannad av att ligga bakom en "civilbil" och vilja jävlas tillbaka för att den kanske körs av en svensson. haha

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Rallyhalle
9 december 2009 · 4 299 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Rallyhalle skrev:
Men vad jag vet får man inte ha polisen.se-dekal då du på så sätt uppger dig för o va polis vilket i sin tur e olagligt.

Mailade tidigare till informationsansvariga på polisen här i Gävleborg och fick ett personligt och trevligt svar tillbaka att det är lugnt att använda de dekalerna. De kumde inte se något problem i detta. Även om POLISEN är i polisblått och www. .se är i bilens färg så var det inte olagligt.

De avrådde från att använda riksvapnet eller vad det heter.

Han på mailen frågade intresserad varför jag skulle vilja ha dekalen på min bil och jag svarade att det var för att få bort idiotomkörningar och lugna ner trafiken, att få dem att tänka till och bli osäker.

Han tyckte det var intressant och ett bra initiativ.

Har båda mailkopiorna i handsfacket i bilen om det skulle bli konstigheter om det.

Har dock inte satt på nån dekal än lol

Jaha, va en här på forumet som mailade polisen o fråga o han fick ett helt annat svar. Men då skiljer åsikten inom polisen alltså. O de känns ju bra roll

Men men, du har ju det på papper tongue

Martin 9-3 Fisketokig
9 december 2009 · 2 997 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Martin 9-3 skrev:

Rallyhalle skrev:
Men vad jag vet får man inte ha polisen.se-dekal då du på så sätt uppger dig för o va polis vilket i sin tur e olagligt.

Mailade tidigare till informationsansvariga på polisen här i Gävleborg och fick ett personligt och trevligt svar tillbaka att det är lugnt att använda de dekalerna. De kumde inte se något problem i detta. Även om POLISEN är i polisblått och www. .se är i bilens färg så var det inte olagligt.

De avrådde från att använda riksvapnet eller vad det heter.

Han på mailen frågade intresserad varför jag skulle vilja ha dekalen på min bil och jag svarade att det var för att få bort idiotomkörningar och lugna ner trafiken, att få dem att tänka till och bli osäker.

Han tyckte det var intressant och ett bra initiativ.

Har båda mailkopiorna i handsfacket i bilen om det skulle bli konstigheter om det.

Har dock inte satt på nån dekal än lol

Jaha, va en här på forumet som mailade polisen o fråga o han fick ett helt annat svar. Men då skiljer åsikten inom polisen alltså. O de känns ju bra roll

Men men, du har ju det på papper tongue

Har man fått svart på vitt av informationsansvarige på lokala polisen bör det vara lite värt iaf. Men som sagt så sitter inte ens nån dekal på bilen än. Undrar om det syns om man tar tip-ex och skriver xenonkonverterat istället för dekal big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
TheMPG
10 december 2009 · 141 Inlägg

Det var en nolla som skulle leka polis en kväll för nåt år sen, han hade monterat blåa dioder innanför vindrutan som han slog på för att jag körde lite för fort, då höjde jag hastigheten för han låg så när att man inte såg vad det var för bil, lessnar till slut och bromsar, lite för hårt, så han kör in i arslet på mig, jag springer ur bilen och ska läxa upp honom men han drar och jag efter, dock fick han lite för stort förspårng tack vare att jag var ute ur bilen.

Tog regnr och åkte till adressen där ägaren var skriven, det visade sig att det var förarens morsa som stor på bilen, hon bodde inte på adressen utan hade hyrt ut lägenheten till några andra kulturberikare som blev livrädda när jag stod och skrek genom brevlådan.

Forskade lite i ett par dar innan jag hittade egenliga ägaren, åkte dit och stod utanför hans lägenhet och fotade bilen när han tittade ut genom fönstret, fick honom att betala mig 3000 kr för att han inte skulle få pisk, skadorna på min bil åtgärdades med en självborrande skruv i sidan av kofångaren, han däremot hade plåtskador på både huv och skärm + pippad kofångare och ena halvljuslyktan. Jag tror inte att han lekte polis med efter det.

Jag fixar din A/C, skicka PM
Aerocombi Xenoholic
10 december 2009 · 2 559 Inlägg

Här har du en början om du vill leka polis:

http://www.polisen.se/Om-polisen/Polise … hogskolan/

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
gamlingen
10 december 2009 · 5 198 Inlägg

Föregivande av allmän ställning är dyrt och allvarligt det...

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 december 2009 · 1 594 Inlägg

Hmmm... vilka känslor den här tråden verkar röra upp. Jag kan ärligen erkänna det var ruskit kul att notera mina medtrafikanters betende när jag nyss köpt en 9-5´a som var helt neutral utan extraljus och annat "svenssonaktigt". Om man bara var två i bilen så höll man hastighetsgränsen och när man blev omkörd så hakade man på och la sej på laglig avstånd i samma hastighet som den omkörande bilen. I princip varenda gång så tog det inte speciellt många minuter så körde den framförvarande bilen under gällande hastighet *ler elakt*

Senast redigerat av hotrodder (10 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Mortalis VW-nörd?
10 december 2009 · 4 332 Inlägg

hotrodder skrev:
Hmmm... vilka känslor den här tråden verkar röra upp. Jag kan ärligen erkänna det var ruskit kul att notera mina medtrafikanters betende när jag nyss köpt en 9-5´a som var helt neutral utan extraljus och annat "svenssonaktigt". Om man bara var två i bilen så höll man hastighetsgränsen och när man blev omkörd så hakade man på och la sej på laglig avstånd i samma hastighet som den omkörande bilen. I princip varenda gång så tog det inte speciellt många minuter så körde den framförvarande bilen under gällande hastighet *ler elakt*

Gäller oftast oavsett vilken bil du har, har fan lyckats upprepade gånger i en rostig golf från 87...utan att provocera eller blinka o skit...så nog går de i allt...

Förresten, va de bara moralkärringar kvar nu eller va de några fler som faktiskt hade tips hur vad han skulle montera för att efterlikna en civilförklädd snutbil?
TS har inte sagt att han ska åka runt o blinka blåljus på alla eller köpa stopp skyltar o skit..han vill bara sabba sin bil så han ska slippa bli omkörd

Senast redigerat av Mortalis (10 december 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang