2611
Sök

Hur hållbar är en b230?

Team740
211 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Hej. undrar om det är nån som har haft en 740 under vintertid (kallt som fan) utan glykol i. och om den har klarat sig, eller måste man byta motor till våren ?
Kan man ha tur att häll i glykol nu och hoppas på det bästa ?

Tacksam för svar // Robiin

Burn Rubber Not Your Soul

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2010
ta in den i varmgarage och hoppas inte blocket spruckit, men varför inte ha glykol i kylvattnet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

664 Inlägg
17 februari 2010
Tjejens sprack då inte i alla fall smile.

Tog bort toppen och bytte några packningar och la en 10kw byggvärme på motorn en stund och vipps så var det inte is längre tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 februari 2010
Har samma problem ^^

Kom på en dag när det var som kallast att jag har en 240 med b230F står med rent vatten i.... Insnöad dessutom så ja får inte in den i nåt garage...

Ska bli spännande å se hur motorn kommer se ut tongue Ska renovera motorn och använda den så får väl se...

761 Inlägg
17 februari 2010
Kylaren går ju först alla gånger, jag har provat, men det var en 142:a med B20 så det gick lika bra att köra ändå, när vattnet har kokat ut så slutar det ju koka, smidigt som fan smile
en B20 klarar ju sig ända till oljan har kokat ut, då börjar den slitas.... marginellt smile

Smålänning
7 887 Inlägg
17 februari 2010
Om itne motorn läcker vatten, eller tar mer än inna vintern efter att ha frusit är det lungt...

Kylaren spricker som sagt först, och den kostar inte så mycket på skroten smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 259 Inlägg
17 februari 2010
dannnej skrev:
Kylaren går ju först alla gånger, jag har provat, men det var en 142:a med B20 så det gick lika bra att köra ändå, när vattnet har kokat ut så slutar det ju koka, smidigt som fan smile
en B20 klarar ju sig ända till oljan har kokat ut, då börjar den slitas.... marginellt smile

Haha ja hade man inte några volvos på samvetet så hade man ju nästan kunnat tro att du överdrivit där!tongue

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

664 Inlägg
17 februari 2010
dannnej skrev:

Haha, klockrent alltså tongue...

Team740
211 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
hehe tack för alla svar smile
Fick bilen av morsan för hon köpte ny. så kom jag på när det var ca 30 minus ute att det var rent vatten i tongue och sen kom det massa snö och då kom jag inte fram till bilen tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 februari 2010
När de väl har frusit så är de ju ganska svårt att få ut vattnet om bilen inte kan flyttas lol

Team740
211 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Funderar på att byta motor vilket fall tongue

45 Inlägg
21 februari 2010
Fan vad dumma svar! har ni någon gång skruvat med en bil? Sitter frost plugg på blocket som hoppar ur om motorn fryser! sitter under grenrøret/"børjan av avgassystemet" bara att tina upp motorn och slå i frostpluggarna igen och fylla på glykol och se så de inte læcker..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 februari 2010
_karlsson_90 skrev:
Fan vad dumma svar! har ni någon gång skruvat med en bil? Sitter frost plugg på blocket som hoppar ur om motorn fryser! sitter under grenrøret/"børjan av avgassystemet" bara att tina upp motorn och slå i frostpluggarna igen och fylla på glykol och se så de inte læcker..

inte säkert att den klarar sig bara för att pluggarna åker ut... inte ens säkert att pluggarna åker ut...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 februari 2010
mycket sämre än e b202 smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 februari 2010
NITROUS skrev:
_karlsson_90 skrev:

inte säkert att den klarar sig bara för att pluggarna åker ut... inte ens säkert att pluggarna åker ut...

Nej precis, och isen är inte direkt dynamisk när den väl har frusit, så även om frostpluggarna nere på blocket ploppar ut så finns de andra ställen i motorn där isen ligger och trycker.

Men de ska ganska mycket till innan de börjar gå sönder saker... Men ja är bra fundersam om min b230 klarade -35 grader :D

Sök