Polisen vill scanna din nummerskylt automatiskt

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Varför hetsa upp sej,, de kommer iaf att göra som dom vill oavsett vad vi sitter här å skriver. Varför ska alla  övervakning ses så jäkla negativt..se det positiva i saken istället med 1 kamera utanför krogen kanske dom haffar 2 av 10 våldsmän istället för 0 av 10

EDIT: fast nu va det regskylt scanning det va frågan om,, så nu skiter vi i övrig övervakning.

Senast redigerat av gamlingen (25 februari 2010)

koleforsfreak
25 februari 2010 · 59 Inlägg

verkar vettigt tycker jag.

En man med hjärna kör bil med stjärna.
[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]
Mortalis VW-nörd?
25 februari 2010 · 4 332 Inlägg

discokapten skrev:

gamlingen skrev:
Senario 1 nån snor bilen.polis ligger bakom och scannar skylten. Man får tillbaka bilen INNAN den är slaktad

2 Nån misshandlar dej utanför krogen. en övervakningskamera filmar.. Den skyldige får sitt straff

3 Nån snor din plånbok i köpcentret. tjyven filmas och du får tillbaks din plånbok,,,

SÅ vad är att föredra.. ingen övervakning alls eller övervakning på utsatta ställen (poliskontrollstat)

OBS EJ RIKTAD TILL NÅGON SPEC PERSON...

Scenario ett: Du blir nekad jobb konstant för att någon tjänsteman har haft koll på dig via kamerorna och bestämt sig för att du är kommunist. (Det här låter lite löjligt, det roliga är att det faktiskt har hänt, utan kameror.)

Scenario två: Du är otrogen, av "misstag..." får din fru se bilderna ifrån kamerorna.

Scenario tre: Din granne, som alltid har hatat dig har tillgång till dessa bilder och sitter hemma och lägger rörelsemönster och skriver ut en vägg av ditt kontaktnät.

Ge dig...vilka patetiska scenarion du målar upp. Är det de värsta som kan hända med denna övervakningen så väljer jag då fan hellre gamlingens scenarion som sääääkerligen inträffar i princip varje gång.
Skyll dig själv om du är otrogen o frugan får reda på de. Är de verkligen värt att låta grova våldsmän gå fria från att fastna på kameror för du inte kan sluta hångla upp sekreteraren i Femmanhuset?
Sån jäkla paranoia bland folk härinne ibland va, sett för mkt konspirationsteorivideos på youtube? tongue

Hur som helst så handlar väl tråden fortfarande om att polisen ska kunna scanna av regnummer snabbare så de kan ägna sig åt viktigare brottslighet än att ligga bakom bilar, ringa in/knappa in en och en för att kanske få en träff...ett jävla gnäll på att polisen är så ineffektiva, och när de väl hittar en bra metod för att verkligen effektivisera, då är det skit för de kränker din reg. plåts integritet eller nåt.

Senast redigerat av Mortalis (25 februari 2010)

blacken
25 februari 2010 ·

som sagt bara tjyvar och oärligt folk som gnäller.

Det där med tanke på ämnets och tråden karaktär, kan nog bara tolkas på ett sätt, eller hur?..

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

blacken skrev:

som sagt bara tjyvar och oärligt folk som gnäller.

Det där med tanke på ämnets och tråden karaktär, kan nog bara tolkas på ett sätt, eller hur?..

Som sagt tar man åt sej så...

blacken
25 februari 2010 ·

gamlingen skrev:

blacken skrev:

som sagt bara tjyvar och oärligt folk som gnäller.

Det där med tanke på ämnets och tråden karaktär, kan nog bara tolkas på ett sätt, eller hur?..

Som sagt tar man åt sej så...

vadå "tar åt sig" det du hävde ur dej var riktat, försök inte med något annat.
Visst kan det vara bra med ett dylikt övervakningssystem, men försök inte att ducka för det faktumet att det kan mycket väl även användas "fel" eller hur?..

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

blacken skrev:

gamlingen skrev:

blacken skrev:

Det där med tanke på ämnets och tråden karaktär, kan nog bara tolkas på ett sätt, eller hur?..

Som sagt tar man åt sej så...

vadå "tar åt sig" det du hävde ur dej var riktat, försök inte med något annat.
Visst kan det vara bra med ett dylikt övervakningssystem, men försök inte att ducka för det faktumet att det kan mycket väl även användas "fel" eller hur?..

Var ser du att det är riktat ? ser inte inget citat från dej.. inget namn nämnt.. så helt oriktat, vem som helst får ta åt sej. .och det va inte många som gjorde... men visst kan det användas fel det har jag heller inte sagt nåt mot, så är det med allt... kameror finns redan på många platser.. säkert fler än dom man ser. I luften finns flera satelliter som kan hitta det minsta dammkorn här nere. Vill nån hitta dej eller veta vad du gör. så gör dom det redan. våra liv är säkertkontrollerade till 75% om inte 100%.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
25 februari 2010 · 2 456 Inlägg

tongue Vem bryr sig har man rentmjöl i påsen e det ok å det e ju bara till för att underlätta
plitens jobb då skatte ugglan e borta som gav en finger visning att bilen e ok för skatte
ugglan fick man ju först efter man fått bilen genom besikningen.

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
blacken
25 februari 2010 ·

gamlingen skrev:

blacken skrev:

gamlingen skrev:

Som sagt tar man åt sej så...

vadå "tar åt sig" det du hävde ur dej var riktat, försök inte med något annat.
Visst kan det vara bra med ett dylikt övervakningssystem, men försök inte att ducka för det faktumet att det kan mycket väl även användas "fel" eller hur?..

Var ser du att det är riktat ? ser inte inget citat från dej.. inget namn nämnt.. så helt oriktat, vem som helst får ta åt sej. .och det va inte många som gjorde... men visst kan det användas fel det har jag heller inte sagt nåt mot, så är det med allt... kameror finns redan på många platser.. säkert fler än dom man ser. I luften finns flera satelliter som kan hitta det minsta dammkorn här nere. Vill nån hitta dej eller veta vad du gör. så gör dom det redan. våra liv är säkertkontrollerade till 75% om inte 100%.

Vad du inte ser och förstår är "att många bäckar små, blir en stor å". Att gradvis av en massa initialt obetydliga åtgärder och insatser på området mer och mer tenderar att bli mer och mer övervakande kontrollerande, liasom det behövs bara ett par extra rader programkod i ett  totalt samkört övervakningssystem så har dom styrande ett perfekt "vapen/verktyg för att kunna bli en total kontrollstat. Och lägg därtill en attityd hos folket att " det gör ingenting att jag hela tiden är övervakad vart jag mig än vänder mig".

Visst det är en rätt stor övervakning i samhället idag, inte så stor som du tror för dom flesta systemen är inte samkörda, samt att en hel del av dom är privata typ företagsövervakning osv.
Och om man ser till hur svårt dom (länsman,kronofogden mm,mm) har att få tag i en del så kan dom för närvarande inte ha så mycket pejl som du vill göra gällande. Men vi ska fasene mig inte heller ge dom det instrumentet helt "okontrollerat".
Och satelliterna har inte den kapaciteten ännu,  du ska inte tro på allt som visas på film och TV, satellit tid kostar multum med flis tro inget annat..

Holiace
25 februari 2010 · 1 754 Inlägg

Jag tycker att detta är helt OK.

Jag kan inget om allt.
mulleina
26 februari 2010 · 715 Inlägg

ja det är väl inte så konstigt med tanke av borttagning av skattelapp? Eller hade ni tänkt att polisen skulle stanna var bil och fråga om de har betalt skatten? jag tycker det är bra. Men sen har jag inget att dölja hade jag haft det så hade det ju varit dåligt

Senast redigerat av mulleina (26 februari 2010)

TFkarlsson Varningar. 36
26 februari 2010 · 1 200 Inlägg

Då kanske man ska börja överväga att betala skatten.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
OphanWitehall
26 februari 2010 · 1 335 Inlägg

Undra om Photoblocker fungerar lika bra på dessa scanners som på fartkamerorna? big_smile

Hallon1911
26 februari 2010 · 122 Inlägg

Sett detta system i drift på den brittiska tv-serien "Road Wars".. Verkade mycket smidigt!

Madhouse
26 februari 2010 · 1 079 Inlägg

Förstår tanken med det, men jag vill tro på ett fritt samhälle utan kartläggning/övervakning av folk, ska vi gå och ursäkta storebrorsamhället med "de som inte har något att dölja", tycker det är åt helvete även om tanken är god så är jag emot all typ av övervakning, kartläggning av den stora "oskyldiga" massan. Får man laglig rätt att använda övervakning så kommer det resultera i andra saker än det från början var tänkt till (inte bara av myndigheter)

Senast redigerat av Madhouse (26 februari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 februari 2010 · 6 017 Inlägg

All form av automatiserad övervakning är att ta ett steg mot en totalkontroll stat. Något som jag är mycket skeptisk till.

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang