4092
Sök

Vad kan det vara om ratten vibrerar?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Någon som vet va det kan vara för fel när ratten vibrerar i vissa hastigheter? Mest mellan 60-110 km/h.
Jag har alldeles nyligen gjort en hjulinställning runt om och idag så balanserade jag hjulen utan resultat. Bilen e en Volvo S60.
Senast redigerat av Tega (21 augusti 2006)

2 652 Inlägg
21 augusti 2006
skeva bromsskivor .

Kör i 100km\h på lämpligt ställe och bromsa hårt men inte så att abs börjar jobba . så håller du samtidigt lite koll på hastigheten .
säg att det slutar vibrera i 60km\h . åk då i 60 och bromsa hårt . blir det inga vibratinoer då är det oftast skivorna .

Rörpulare
1 453 Inlägg
21 augusti 2006
Tjenare såg att du hade schyssta fälgar och ganska låga 225/40-18" du har möjligen inte råkat åka på ett brunslock och eller dylikt i ganska hög hagstighet...kan mycket väl vara att du har gett fälgarna en redig kyss lycka till..

Mvh Tommy

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Yrkesförare
1 073 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Tack för svaren grabbar. Jag ska testa de där me o bromsa så får vi se. Jag tror inte jag har kört ner i nått, såvida inte tjejen lyckats me nått:)

2 652 Inlägg
21 augusti 2006
tjejer lyckas med de mesta hehe smile ja prova o skiv vad som hände sen smile

12 086 Inlägg
21 augusti 2006
Bromsskivor, balansering, bussningar det är oftast något ov dessa som är fel. är bromsskivorna skeva borde man höra det om man rullar hjulet i luften att det lixom tar emot mer på vissa ställen än andra. Är bussningarna dåliga? Byt isf.. balansera däcket är ju de som är lättast, är de dåligt balancerade lr rättare sagt inte alls kan vässentliga vibrationer uppstå i högre hastigheter 80kmh+

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
1 oktober 2006
som sagt  stora fäljar mycket alu ..... alu = mjukt matrial om man kört ner i grop eller dylikt så e det sundaste att balansera först .... sen e det bara mekaniskt problem kvar känner flera som åker stora alu fäljar som gör balansering flera gånger om året ....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

151 Inlägg
1 oktober 2006
Låter för mig som ren hjulobalans ändå. Balanserades hjulen lösa eller satt dom på bilen? Att dom sitter på ger bäst resultat. Är du säker på att fälgarna är 100%centrerade på naven? Tillbehörsfälgar ute på fältet kan ha större centrumhål än dina nav kräver och därför måste man använda centreringsringar. Det räcker oftast inte att hjulbultarna centrerar fälgen.
Mvh Mats S

Sök