S40 -04 väldigt mycket blyvikter i hjulen

Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

Hej.

Jag har precis fått tillbaks mina fälgar ifrån leverantören. reklamerade de förra för att dem släppte klarlack. Nu har jag fått de nya som sagt och det är mycket obalans i dem, ratten börjar skaka vid 70 km/h. nu när jag kollar noga så ser jag att det sitter extremt många blytyngder i fälgbanan på insidan. Är detta normalt med så här mycket tyngder? hjulen jag har tagit kort på är 80g & 120g. Ganska mycket för att vara på ungefär samma ställe väl? och det är inte speciellt snyggt när man kollar noga. är fälgarna skeva eller vad är galet?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/114019/897087_7pjacf.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/114019/897088_elc5l3.jpg

Bagarn
6 april 2010 · 689 Inlägg

Vad har du för däck? Billiga däck är helt värdelösa att balansera och blir oftast mycket vikter på tyvärr

Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

Nej det är inga billiga däck. Goodyear eagle F1. inte de dyraste men inte heller billiga

darkwizard Fordonstekniker
6 april 2010 · 1 740 Inlägg

Dina fälgar kan vara skeva, därav vikterna. Ta kantakt med en annan firma, och var med vid balanseringen, så du kan se hur mycket det slår åt sidorna.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

Är det inte dåligt om fälgarna är skeva då? Reklamera igen är ju inte kul nu när man väl fått på sommarsulorna.

Bagarn
6 april 2010 · 689 Inlägg

Okej! Vad är det för märke på fälgarna då?

Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

"Darwin racing". Men jag körde ju på likadana fälgar förar året och det funka hur bra som helst. satt 0-2 bly klumpar på hjulen. hur kan det va så pass mycket obalans om dem har kompenserat detta med vikter då? Har dem gjort det helt åt helvete?

Senast redigerat av Tobias_M (6 april 2010)

Cupra_
6 april 2010 ·

Tobias_M skrev:
"Darwin racing". Men jag körde ju på likadana fälgar förar året och det funka hur bra som helst. satt 0-2 bly klumpar på hjulen. hur kan det va så pass mycket obalans om dem har kompenserat detta med vikter då? Har dem gjort det helt åt helvete?

Det MÅSTE vara något fel.. Antingen är fälgarna skeva eller så har montören läst av maskinen knepigt.. Jag har själv jobbat som däckmontör och det mesta som jag behövde sätta på en fälg var 60g (Biltema-fälgar).. Alla normaldyra fälgar brukar klara sig med MAX 40-50g om det är fälgar av någorlunda kvalitet.

Senast redigerat av Quadrablast (6 april 2010)

Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

okej, är fälgarna skeva så är de helt kass o kan inte användas elleR?

Cupra_
6 april 2010 ·

Du kan ju alltid åka in på någon annan däckfirma och be dem kolla så de är korrekt balanserade. Jag skulle börja där, för som sagt, har du tur är de bara grymt felbalanserade. Du har inte dundrat ned i nåt hål eller så på sista tiden?

Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

Quadrablast skrev:
Du kan ju alltid åka in på någon annan däckfirma och be dem kolla så de är korrekt balanserade. Jag skulle börja där, för som sagt, har du tur är de bara grymt felbalanserade. Du har inte dundrat ned i nåt hål eller så på sista tiden?

Jo jag ska boka tid för balansering hos någon större däckfirma. Nej inte rullat i något hål. fälgarna va som sagt helt nya. började direkt efter jag hade satt på dem.

Cupra_
6 april 2010 ·

Ok.. Är de korrekt balanserade och det inte går att få bättre tycker jag absolut att du ska reklamera dem och köpa några andra. Får se vad andra firman säger då.

Thiger_84
6 april 2010 · 509 Inlägg

Bort med vikterna å balansera dom igen. Kanske är någon tomte som inte har ställt maskinen rätt.

technics
6 april 2010 · 36 Inlägg

Jag jobbar på däckfirma (autopoolen) i Götebörg, vi är med om detta dagligen och det är ingen seriös firma som sätter på så mycket vikter det man skall göra är att såkallat optimera däcket (vrida det 180grader och sen se igen och blir det inte bätter vrid 45 grader till osv osv) men kom ut till oss imorgon vi kan nog klämma in dig efter kl 2!

Tobias_M
6 april 2010 · 77 Inlägg

technics skrev:
Jag jobbar på däckfirma (autopoolen) i Götebörg, vi är med om detta dagligen och det är ingen seriös firma som sätter på så mycket vikter det man skall göra är att såkallat optimera däcket (vrida det 180grader och sen se igen och blir det inte bätter vrid 45 grader till osv osv) men kom ut till oss imorgon vi kan nog klämma in dig efter kl 2!

Ja jag hoppas att det bara är balanseringen som är åt helvete! Hört talas om Firman Teletyre någon gång? Oseriösa? Återförsäljaren hade fixat kontakt med Am-ring på ringön. Tack för erbjudandet smile

Senast redigerat av Tobias_M (6 april 2010)

technics
6 april 2010 · 36 Inlägg

Okejokej men du är alltid välkommen hos oss! smile

Senast redigerat av technics (6 april 2010)

technics
9 april 2010 · 36 Inlägg

Hur gick det för dig med däcken ?

Tobias_M
10 april 2010 · 77 Inlägg

Det gick fint till slut. inget fel på balanseringen tydligen. Centrumringarna som hade gått i sönder yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang