2454
Sök

100A säkring på 21mm^2 kabel med slutsteg på 50A?1

113 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
Tjenare.
Fick idag höra att min säkring som ligger på 100A är "för mycket", jag har den 30cm från batteriet på en kabel som är 21mm^2, stegets säkringar ligger på 2x25, ett mds gp3 steg.
Ska jag verkligen ha mindre säkring eller är detta bra så?
Är det säkert nu?
Har ni råd?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Piratpartiet
339 Inlägg
16 oktober 2006
Här har du några ledvärden:
30A slutsteg: 10 kvadratmm kabel : 50A säkring vid batteriet
50A slutsteg: 16 kvadratmm kabel : 60A säkring vid batteriet
65A slutsteg: 21 kvadratmm kabel : 100A säkring vid batteriet

taget ur FAQ:n
finns mer info där

113 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
Alphasonic skrev:
Här har du några ledvärden:
30A slutsteg: 10 kvadratmm kabel : 50A säkring vid batteriet
50A slutsteg: 16 kvadratmm kabel : 60A säkring vid batteriet
65A slutsteg: 21 kvadratmm kabel : 100A säkring vid batteriet

taget ur FAQ:n
finns mer info där

Jo, men det är så att steget är 2x25(50A) och kabeln är 21 kvadratmm och 5 m lång, säkringen borde väl då vara 100A.

Är det farligare att ha det mindre?
På nårdik rekommenderar dem 100A säkring till 21kvadratmm om det är längre än 4.5m, vill jag komma ihåg

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

859 Inlägg
16 oktober 2006
100A är okej! Men du behöver troligen inte större än 50A.

MVH Theo

21 761 Inlägg
16 oktober 2006
VIvanCO skrev:
Jo, men det är så att steget är 2x25(50A) och kabeln är 21 kvadratmm och 5 m lång, säkringen borde väl då vara 100A.

På nårdik rekommenderar dem 100A säkring till 21kvadratmm om det är längre än 4.5m, vill jag komma ihåg

Det viktiga att komma ihåg är att den största rekommenderade säkringen till 21mm2 kabel är 100A, oavsett hur lång kabeln är. Nårdik rekommenderar inte 100A säkring för att kabeln är mer än 4,5m, de rekommendear 21mm2 kabel för att inte få för stort spänningsfall när kabeln är mer än 4,5m.

Man måste skilja på hur stor säkringen får vara och hur stor area kabeln bör ha för att få minimalt spänningsfall.
I Nårdiks tabell står först hur grov kabeln bör vara för att inte få för stort spänningsfall vid en viss ström. Sedan står det hur stor säkring en viss kabelarea får ha som högst för att inte riskera kabelbrand vid eventuell kortslutning. Det är två olika saker.

I ditt fall så är steget avsäkrat med 50A sammanlagt, strömkabeln är 21mm2 och får ha högst 100A säkring. Då är det inget problem att välja säkring, den bör ju vara lika hög eller lite högre som stegets säkringar tillsammans och då kan tex 50-60A vara lämpligt. Det blir då mycket marginal till den rekommenderade maxstorleken.

Man får alltså tänka på två saker vid val av strömkabel, dels hur grov den bör vara för att inte få för stort spänningsfall och dels om kabeln tål att avsäkras med så stor säkring som steget har eller lite högre. Om det visar sig att det egentligen skulle räcka med en viss kabelarea men stegets säkringar är högre än vad kabeln får avsäkras med, då får man helt enkelt välja en ännu grövre kabel som då får avsäkras högre.
Senast redigerat av Drönirettab (16 oktober 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 oktober 2006
Drönirettab skrev:
VIvanCO skrev:

Det viktiga att komma ihåg är att den största rekommenderade säkringen till 21mm2 kabel är 100A, oavsett hur lång kabeln är. Nårdik rekommenderar inte 100A säkring för att kabeln är mer än 4,5m, de rekommendear 21mm2 kabel för att inte få för stort spänningsfall när kabeln är mer än 4,5m.

Man måste skilja på hur stor säkringen får vara och hur stor area kabeln bör ha för att få minimalt spänningsfall.
I Nårdiks tabell står först hur grov kabeln bör vara för att inte få för stort spänningsfall vid en viss ström. Sedan står det hur stor säkring en viss kabelarea får ha som högst för att inte riskera kabelbrand vid eventuell kortslutning. Det är två olika saker.

I ditt fall så är steget avsäkrat med 50A sammanlagt, strömkabeln är 21mm2 och får ha högst 100A säkring. Då är det inget problem att välja säkring, den bör ju vara lika hög eller lite högre som stegets säkringar tillsammans och då kan tex 50-60A vara lämpligt. Det blir då mycket marginal till den rekommenderade maxstorleken.

Man får alltså tänka på två saker vid val av strömkabel, dels hur grov den bör vara för att inte få för stort spänningsfall och dels om kabeln tål att avsäkras med så stor säkring som steget har eller lite högre. Om det visar sig att det egentligen skulle räcka med en viss kabelarea men stegets säkringar är högre än vad kabeln får avsäkras med, då får man helt enkelt välja en ännu grövre kabel som då får avsäkras högre.

Tilläggas skall att man kan ALDRIG ha frö liten säkring egentligen. Det enda som häänder då är att den brinner om steget drar mer ström än vad den tål. Och då kan man gå upp en storlek. Jag hade börjat med en 40 eller 60A säkring. Sannolikt kommer det räcka.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök