Angående trimning och mera information om olika saker

volvov
24 maj 2010 · 127 Inlägg

Tjena.. ska börka plocka ihop 16v turbon snart så de jag vill ha hjälp med är vad som behövs eller mera vad allt betyder.. typ behöver man en bränsletrycks regulator?? vad är den bra för.. eller vad behöver man för typ av soppa pump som funkar??  vad är ett stälbart kamdrev bra till ?? finns det någon sida där allt står?? förklaringar på olika trim prylar så man får reda på vad dom har för funktion???  om ni förstår vad jag menar...

Volvo 240 DL "T5" (1975)
Volvo 960 "T5" (1992)
Marlboroman
24 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Bränsletrycksregulator lär du ha, och en sån reglerar helt enkelt bränsletrycket vilket är viktigt. En sån sitter i nån form på alla bilar med insprutning.

Soppapump som funkar och framförallt klara av att leverera det flöde av bränsle som motorn behöver är ett måste.

Ställbart kamdrev är bra dels för att få rätt inställning på kammen och dels för att kunna ändra kammens läge för att kunna hitta mera effekt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
24 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Detta är inte avancerad motorteknik. Du får börja läsa de klistrade trådarna och titta på liknande projekt. Tänk även på att vara tydlig, 16v turbo kan vara precis vad som helst. faktum är att en 16ventils turbomotor sitter i iprincip samtliga bilmodeller på marknaden idag utom Volvo 740 och några BMW:ar. *typ så*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang