3312
Sök

Byta hjullager? låter bara när jag ha mina 18 tummare på? hjälp!

92 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#1
När jag bytte till mina 18 tumms fälgar började de låter som hjullagret började bli dåligt så jag hissade upp den fram och racklade på hjulen och kom fram till att vänster hjul racklade bra mycket mer än höger som inte racklade nått typ. men iaf så bytte jag till mina 16" tumms plåtfälgar med dubbfria vinterdäck och då helt plötsligt lät de ingeting igen typ? man kunde höra lite ibland kanske men inget man la märke till? så nu e frågan om ja ska byta hjullager?    Kan de låta mer bara för man ha större fälgar med mindre profil?  eller är de bara nått fel på mina fälgar?

måste va några som ha ideer om detta som kanske ha varit med om liknande?

MVH sebbe

402 Inlägg
22 april 2009
#2
Lindqvist_ skrev:
När jag bytte till mina 18 tumms fälgar började de låter som hjullagret började bli dåligt så jag hissade upp den fram och racklade på hjulen och kom fram till att vänster hjul racklade bra mycket mer än höger som inte racklade nått typ. men iaf så bytte jag till mina 16" tumms plåtfälgar med dubbfria vinterdäck och då helt plötsligt lät de ingeting igen typ? man kunde höra lite ibland kanske men inget man la märke till? så nu e frågan om ja ska byta hjullager?    Kan de låta mer bara för man ha större fälgar med mindre profil?  eller är de bara nått fel på mina fälgar?

måste va några som ha ideer om detta som kanske ha varit med om liknande?

MVH sebbe

Nu vet jag inte va du har för bil, men det kan vara så att dina 18" breddar mer ex: utåt än
dom gör inåt, då får man en högre belastning på yttre hjullagret. En teori bara. Men har du
såpass glapp, så kanske de är dags att byta lager ändå?mvh:)


5 089 Inlägg
22 april 2009
#3
det är inte så att du har klackresning(stå-hett eller va det nu heter på finspråk) på sommardäcken? känn på sommardäcken ifall varannan klack är högre än den andre.

\Lindgren

92 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#4
men om jag nu skulle ha såkallad klackresning så är de bara att byta däck eller?

341 Inlägg
22 april 2009
#5
Om du kan känna glapp i hjullagret så är det bara byta med en gång, det är ganska vanligt att man får missljud från däck som legat över vintern då dom kan bli något deformerade, brukar försvinna så fort däcken blir varma och återtar sin ursprungsform.

92 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#6
men jag har kört med dom några dagar till jobbet och de ha inte hjälpt? de borde ju fått sin irsprungsform efter så många mil?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 april 2009
#7
sätter du på annan storlek på fälgar/däck än vad fabrikanten rekomenderar så kan belastningen på hjullagret bli fel därmed slits de fortfare

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

961 Inlägg
22 april 2009
#8
får man fråga vad de är för märket på däcken ?

Pure DieselPower

Fire And Silk
2 254 Inlägg
22 april 2009
#9
Lindqvist_ skrev:
När jag bytte till mina 18 tumms fälgar började de låter som hjullagret började bli dåligt så jag hissade upp den fram och racklade på hjulen och kom fram till att vänster hjul racklade bra mycket mer än höger som inte racklade nått typ. men iaf så bytte jag till mina 16" tumms plåtfälgar med dubbfria vinterdäck och då helt plötsligt lät de ingeting igen typ? man kunde höra lite ibland kanske men inget man la märke till? så nu e frågan om ja ska byta hjullager?    Kan de låta mer bara för man ha större fälgar med mindre profil?  eller är de bara nått fel på mina fälgar?

måste va några som ha ideer om detta som kanske ha varit med om liknande?

MVH sebbe

Vi vet ju inte ens vad det är för bil, på vissa bilar går det till och med att dra åt "lagret" så att glappet upphör.


/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 april 2009
#10
Skulle nog tro att det är däcken som låter.
Du får väl ta o lägga en rejäl burnis så att de svarvar till sig.

Nä allvarligt talat är det "pilmönstrade däck?
Oftast är det dessa som blir "klackade".
Vissa bilar gillar helt enkelt dessa däck.
Är väl oftast bakhjulen på framhjulsdrivna bilar det blir så på.
Skulle i så fall satsa på att köpa icke "pilmönstrade" däck när det är dags att byta. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

92 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#11
det är en volvo s70 och de sitter några marshal däck på???....... så de enda e å byta däck eller? tråkigt för dom e inte änns dåliga i mönstret!

92 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#12
va på em volvo verkstad som konstaterade att de va länkarmen som b ehövde byteas och de va där de glappade! dom trodde också att de va där ljudet kunde komma från?

716 Inlägg
3 juli 2010
#13
Lånar tråden.

Någon som vet va de ca kostar å byta hjul-lager på ena hörnet av bilen? Í verkstad. Är det svårt att byta själv?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 juli 2010
#14
iom med att du kallar ett hjullager " ena hörnet av bilen " så lämna det till en verkstad..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 juli 2010
#15
Fram eller bak? Fram eller bakhjulsdrivet? Bilmodell? hmm
Lär ju vara billigare att byta ett framhjulslager på en Volvo 740 än att byta ett bakhjulslager på en Bugatti Veiron t ex wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

716 Inlägg
3 juli 2010
#16
Jaah! En Evo 4 tex, iom att den e 4hjuls, höger bak hjul lager. Ca pris om verkstad gör allt jobb, köpa delar etc...


2 Inlägg
3 juli 2010
#17
Hjullager fel konstaterar man enklast om man hissar upp bilen, snurrar på hjulet och känner med ena handen på fjädern samt lyssnar efter oljud.
Är allt bra där skulle jag prova att dra handen över däcket åt båda hållen och hugger det fast åt ena hållet har man fått sk "fiskfjällsmönster" och det är nog bara att byta däck.

371 Inlägg
3 juli 2010
#18
Dr_Bil skrev:
Hjullager fel konstaterar man enklast om man hissar upp bilen, snurrar på hjulet och känner med ena handen på fjädern samt lyssnar efter oljud.
Är allt bra där skulle jag prova att dra handen över däcket åt båda hållen och hugger det fast åt ena hållet har man fått sk "fiskfjällsmönster" och det är nog bara att byta däck.

sk fiskfjällsmönster beror på att stötdamparna är kass och behöver bytas. hjälper inte bara att byta ett däck.


I got Dubs!
2 423 Inlägg
3 juli 2010
#19
Krist skrev:
Jaah! En Evo 4 tex, iom att den e 4hjuls, höger bak hjul lager. Ca pris om verkstad gör allt jobb, köpa delar etc...

Räkna med drygt 2 timmar betald tid på det jobbet, då får du räkna med 1200 till 1500 per timme på auktoriserad verkstad. Med material får man räkna med bort åt 4000 inklusive



Sök