2469
Sök

Kärringar osv i trafiken, erfarenhet ?

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
12 december 2008
tongue  I Kö vid Järva Krog Stockholm står en Tant stilla med sin 4X4 Japs å när kön börjar rulla så släpper hon brommsen så gasar å inget händer för hon lagt i neutralen å rullar in i mig med sin drag krok.

Inte för det händer något med min firma truck men jag hinner tuta på henne ett par korta tut men hon
fattar ej vad som händer endå tydligen.

cool
Senast redigerat av lonewolf-holm (12 december 2008)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

865 Inlägg
12 december 2008
Mortalis skrev:
garaget.org, hemmet för hela världens trafikskoleinstruktörer. Det är alltid alla andra som gör fel tongue eller hur? hehe

helt rätt:lol:

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 december 2008
no_fake skrev:
Mortalis skrev:
garaget.org, hemmet för hela världens trafikskoleinstruktörer. Det är alltid alla andra som gör fel tongue eller hur? hehe

helt rätt:lol:

bingo

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

67 Inlägg
12 december 2008
Cyklar en hel del i trafiken och det är inte lätt att följa trafikreglerna.
Tex om man ska ge företräde enligt högerregeln så tror bilisterna att man är bakom flötet.

En gubbe stoppade mig när jag cyklade på vänstersidan av cykelbanan och sa argt att i sverige är det höger trafik, ändå kom han själv från vänstersidan.

Det roligaste som finns är ju pensionärer som tokvarvar och slirar på kopplingen i låg hastighet, stannnar alltid och tittar i hopp om att de släpper kopplingen snabbt.smile

7 281 Inlägg
12 december 2008
Nyss var det en idiot tysk som låg 30!!! på E4an söderut mellan gävle och söderhamn.
Hade jag kommit i 110 och sett honom lite för sent hade det inte funnits en chans i helvete för mig att lyckas stanna.

Ska man ut i snön ska man nog fan ha vinterdäck, kör man ändå får man åtminstonde hålla sig borta ifrån större vägar....
Herregud!

Jag blir jävligt förvånad om han överlever hela resan.

Här är det en stor nackdel med 2-1 motorvägar, går inte att väja undan från idioten utan att förstöra bilen.

Trucker
30 Inlägg
12 december 2008
Zahak skrev:
"En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

Den där kan man ju använda rätt fri tolkning på.. Då är det okej om jag tar med mig ett dagis till motorvägen, så får ni minsann sakta ner och visa hänsyn eftersom vi uppehåller oss vid vägen!

ne, du kommer med ditt lilla ligist följe bli avhysade från vägen eftersom ni stör och hindrar annan trafik! smile

Prisjägare
238 Inlägg
13 december 2008
heltcp skrev:
Zahak skrev:
"En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

Den där kan man ju använda rätt fri tolkning på.. Då är det okej om jag tar med mig ett dagis till motorvägen, så får ni minsann sakta ner och visa hänsyn eftersom vi uppehåller oss vid vägen!

ne, du kommer med ditt lilla ligist följe bli avhysade från vägen eftersom ni stör och hindrar annan trafik! smile

lol

På tal om saker som är i vägen (på vägen alltså då). Körde en sen kväll på en 70 väg. Den är inte så stor, och ingen vägren. Det är lite kass väder också, så sikten var rätt dålig.
Det är en bil en liten bit framför mig, lagom så att jag inte kan ha på helljuset. Iaf så drar han ner i en svacka, och jag tänder helljuset. Sen kommer en mindre svacka för mig, och ljuset riktas ju ner osv osv. Iaf så ser jag något som jag tror är en traktor från höger, ser bara ljuset. Det såg lite underligt ut, och jag fattade inte vad traktorn gjorde på åkern vid den tiden (såg ut som en traktor med feteljus bakåt). Jag saktade ner lite iaf.

Nu har jag hunnit komma riktigt nära, och då ser jag att det står ett stort släp tvärs över hela vägen. Det visade sig vara en lastbil som backade från en mindre väg in på gården mitt emot. Den hade inte alltför mycket lyse på sidorna, och det som jag trodde var en traktor var själva lastbilen i sig, så det var alltså framljusena som jag såg.
Det var ju bara att stå på bromsen och be en snabb bön... Jag klarade mig med 5-10 meter tillgodo, så det var kanske inte "så farligt" egentligen, men snälla nån... Det visade sig vara folk som gick bredvid lastbilen också (utan reflexer).

Alltså allvarligt, om det är mörkt ute, ingen belysning på vägen plus att vädret sätter ner sikten... Inte ska det väl ens behöva så mycket för att man ska tänka efter och sätta på någon saftblandare eller nått om man nu får för sig att backa en lastbil så att den totalt blockerar hela vägen!?

Ps. För övrigt så börjar jag mer och mer anse att kunskapen om trafikregler och dylikt är obefintlig i Ängelholm och omnejd. Det gjordes någon undersökning där man hade frågat lite folk om en korsning som gjordes om för mer än 1 år sedan (ljus togs bort och ersattes med huvudled och lämna företräde skyltar). Det visade sig att ingen som de frågade hade koll på vad som gällde i korsningen.. Vissa trodde att högerregel gällde, andra bara chansade osv osv.
Men hallå, hur svårt är det att titta på skyltarna? Blundar de när de kör bil?

Det gällde ju då även en del yngre iofs... wink

Ah, så skönt det är att skriva av sig på förmiddagen.

61 Inlägg
6 september 2010
Haha, ja jag har ju en liten rolig historia om en snäll liten tant.

För några månader var jag och köpte en CLK55 och påväg hem måste man ju såklart testa lite så jag trycker ner pedalen lite o ser mätaren seglar ner mot 230 sträcket ungefär. Det är enkelfiligt och lång raksträcka.. Ser efter några hundra meter en "parkerad" bil som står på en avsticksficka som börjar svänga utåt, utan att blinka eller nånting, så jag lägger foten på bromsen och som anat börjar bilen sakta rulla ut mot vägen. När jag är uppskattningsvis 2-3 sekunder till bilen så börjar den gasa rakt ut, utan att varken kolla bakom axeln eller blinka, så ställer mig på bromsen och lyckas parera mellan bilen och vajer räcket med en hårsmån precis innan hon intagit hela körbanan. Bilen som nu är bakom blev nog ganska skärrad och stannade vid väggrenen.

Visst, jag borde inte kört 200+ på 100 väg, men kunde gått åt helvete även om jag kört 100 och inte varit lite alert.. Och tacka gud för BAS (A)

Fri fart för ett fritt folk!
14 628 Inlägg
6 september 2010
blir några mil varje dag i skolbussen och utan tvekan händer det att man gör misstag själv i trafiken
men ibland undrar man hur kassa en del är i trafiken

dagligen händer det saker som mycket väl skulle kunna sluta i en olycka om dom träffat på en liksinnad

härom dagen träffade jag på en medelålders snubbe talande i mobiltelfon samtidigt som han svängde ut från en mindre grusväg
och vinglar ut på motsatta körfält
där jag kommer åkande med min skolbuss men ser att han svänger in på sin sida av vägen igen
men direkt efter detta vinglar han över till min sida igen
när vi möttes tror jag att det var 1cm från backspegeln
hade jag smällt där med en massa kids i bussen

hade jag nog sänkt idioten på plats  tack och lov var jag själv och jag kunde flytta mig så pass mycket att det inte smällde i

ett problem dom mesta gamla och även av kvinnligakönet verkar ha problem med är påfartsramper till motorvägar
sväng för fan ut fortast möjligen och anpassa farten på påfarten inte på motorvägen
sånna person hatar jag och jag flyttar mig inte längre när personer inte använder blinkers när dom går ut på motorvägen då lossas jag om som jag inte ser dom alls sen får dom ligga på vägrenen och åka smile

Kör fort så hinner inget hända...

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2010
bl1nd skrev:

För några månader var jag och köpte en CLK55 och påväg hem måste man ju såklart testa lite så jag trycker ner pedalen lite o ser mätaren seglar ner mot 230 sträcket ungefär. Det är enkelfiligt och lång raksträcka.. Ser efter några hundra meter en "parkerad" bil som står på en avsticksficka som börjar svänga utåt, utan att blinka eller nånting, så jag lägger foten på bromsen och som anat börjar bilen sakta rulla ut mot vägen. När jag är uppskattningsvis 2-3 sekunder till bilen så börjar den gasa rakt ut, utan att varken kolla bakom axeln eller blinka, så ställer mig på bromsen och lyckas parera mellan bilen och vajer räcket med en hårsmån precis innan hon intagit hela körbanan. Bilen som nu är bakom blev nog ganska skärrad och stannade vid väggrenen.

Visst, jag borde inte kört 200+ på 100 väg, men kunde gått åt helvete även om jag kört 100 och inte varit lite alert.. Och tacka gud för BAS (A)

Föraren kanske (inte helt ologiskt) trodde att du kom i 100 km/h med moms på sin höjd, inte 200+, och att h*n skulle hinna ut med marginal. Nu räcker inte att "tro" för mig i trafiken, men det är ju som du vet ganska svårt att bedöma hastigheten på en bil som närmar sig. Står man bara och väntar kommer man aldrig ut, och många drar sig ju inte för att vara lite i vägen också. Hade ni krockat hade du åkt på det som fan om din hastighet på något sätt varit tydlig för utredarna.
Det var ju någon i en M3 som körde ihjäl sig för inte så länge sedan på ett liknande sätt. Han kom i 200+ och en bilist svängde ut framför. Antagligen såg inte den utsvängande honom ens. För mig är det solklart att du gjorde fel, så jag förstår inte varför du tar upp detta i en tråd som heter "kärringar osv i trafiken". Är du en kärring?

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2010
Growe skrev:
ett problem dom mesta gamla och även av kvinnligakönet verkar ha problem med är påfartsramper till motorvägar
sväng för fan ut fortast möjligen och anpassa farten på påfarten inte på motorvägen
sånna person hatar jag och jag flyttar mig inte längre när personer inte använder blinkers när dom går ut på motorvägen då lossas jag om som jag inte ser dom alls sen får dom ligga på vägrenen och åka smile

Påfartssniglar retar mig nog mest av allihop. Det är ganska få bilmodeller som inte kommer upp i marschfart på påfartssträckorna. Det finns väl någon här i Västerås där jag bara kom upp i 90 (100-väg) med en Peugeot 308 1,6, men ligger man bakom ett riktigt påfartssvin märker man ju att de inte nuddar gaspedalen, de håller bara farten och man ligger där bakom och får bromsa för att inte köra in i baken på dom. Upp i 60, och sedan hålla farten tills de kommer ut på motorvägen, och SEN gasa upp i 100 mad
Själv ligger man som bil nummer 3 bakom och ser de två lastbilarna komma i kolonn med bilar på utsidan så att de inte kan flytta på sig...
En gång hann snigeln precis ut framför en bromsande, tutande tradare, och vi andra i kön fick nästan stanna på påfarten.
Polisen borde ställa sig med lasern på påfarterna och bötfälla alla som inte kan uppnå åtminstone 75% av den lagliga hastigheten och beter sig allmänt farligt istället för att plocka folk för 52 på 50-väg.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2010
FireTraXX skrev:
Idioten i söndags.

Jag är den röda fyrkanten, idioten är den svarta och pensionären är den blå.

Kom körandes på avfarten från E6:an, skulle in mot Lödde.
Blå bilen stannar helt utan anledning där jag markerat (Kom ingen från vänster och man ska inte ens stanna där om det gör det).
Så jag tutade till för att få igång kärringjäveln.
Då åkte killen i den svarta bilens långfinger upp.
Jag gav fullt ute i gräset och förbi båda två och då kommer idioten i den svarta bilen upp bakom och räcker finger och tutar.
Men när jag stannar vid bussfickan så kör mesen bara förbi.

Så jävla irriterande när folk för det första inte vet hur vägarna fungerar och sen inte kan bete sig som normala människor.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/10265/519186_oqt4ym.jpg

Oj vilken gammal post, men...

Du körde om den svarta bilen på insidan. Det har jag också råkat ut för att bli (nej jag stod inte och sov, aset höll på att krocka sen). Gruset stänkte över hela min nytvättade bil, det kanske var därför han blev så förbannad. Han satt fast lika mycket som du, det var inte hans fel, och så blästrar du hans bil.

Fri fart för ett fritt folk!
14 628 Inlägg
6 september 2010
Andromeda skrev:
Growe skrev:
sånna person hatar jag och jag flyttar mig inte längre när personer inte använder blinkers när dom går ut på motorvägen då lossas jag om som jag inte ser dom alls sen får dom ligga på vägrenen och åka =)

Påfartssniglar retar mig nog mest av allihop. Det är ganska få bilmodeller som inte kommer upp i marschfart på påfartssträckorna. Det finns väl någon här i Västerås där jag bara kom upp i 90 (100-väg) med en Peugeot 308 1,6, men ligger man bakom ett riktigt påfartssvin märker man ju att de inte nuddar gaspedalen, de håller bara farten och man ligger där bakom och får bromsa för att inte köra in i baken på dom. Upp i 60, och sedan hålla farten tills de kommer ut på motorvägen, och SEN gasa upp i 100 :mad:
Själv ligger man som bil nummer 3 bakom och ser de två lastbilarna komma i kolonn med bilar på utsidan så att de inte kan flytta på sig...
En gång hann snigeln precis ut framför en bromsande, tutande tradare, och vi andra i kön fick nästan stanna på påfarten.
Polisen borde ställa sig med lasern på påfarterna och bötfälla alla som inte kan uppnå åtminstone 75% av den lagliga hastigheten och beter sig allmänt farligt istället för att plocka folk för 52 på 50-väg.

självklart är förutsättningen att man ens tar sig upp i fart men det händer ganska ofta att jag får släppa av med min skolbuss med hela 140hk och så slöa orginalbilar finns det inte

har oxå funderat varför inte polisen gör sånna kontroller
samma personer som kör väldigt långsamt på påfarten är oxå samma person som följer påfarten tills den tar slut och svänger då ut helt utan att titta det minsta åt sidan i nämnda fart

att man ska anpassa farten på påfarten och dessutom svänga ut på motorvägen så snabbt som möjligt och då anpassa sig så ingen mer eller mindre ens behöver flytta sig
av 100personer så är det minst 50st som kör så kasst tyvärr
så det handlar inte bara om gammla människor utan lite vilka som helst
själv får jag oftast bromsa när jag ska svänga ut på motorvägen för att jag tagit i lite för mycket =)

när jag var yngre höll jag på att cracha 3bilar pga min snygga axning på påfarten
man ska inte hållla 150 på en påfart och sikta mellan bilarna som åker i varsin fil på motorvägen och dessutom få sladd när man fegar ur =) men jag tog mig i mellan eftersom jag inte kunde bromsa mera och vi klarade oss alla med någon micromm tillgodo =/

Kör fort så hinner inget hända...

360 Inlägg
6 september 2010
Varför plockar alltid äldre upp sin telefon och börjar knappra(skriver dom ner reg nr eller? big_smile) och står och ser sura ut när man kommer på ställ i en rondell. Även fast det är fritt i rondellen och dom står 100 meter bort, alltid roligt att ge dom ett jävligt stort leende om man åker förbi dom sedan big_smile

61 Inlägg
7 september 2010
Andromeda skrev:
bl1nd skrev:

Föraren kanske (inte helt ologiskt) trodde att du kom i 100 km/h med moms på sin höjd, inte 200+, och att h*n skulle hinna ut med marginal. Nu räcker inte att "tro" för mig i trafiken, men det är ju som du vet ganska svårt att bedöma hastigheten på en bil som närmar sig. Står man bara och väntar kommer man aldrig ut, och många drar sig ju inte för att vara lite i vägen också. Hade ni krockat hade du åkt på det som fan om din hastighet på något sätt varit tydlig för utredarna.
Det var ju någon i en M3 som körde ihjäl sig för inte så länge sedan på ett liknande sätt. Han kom i 200+ och en bilist svängde ut framför. Antagligen såg inte den utsvängande honom ens. För mig är det solklart att du gjorde fel, så jag förstår inte varför du tar upp detta i en tråd som heter "kärringar osv i trafiken". Är du en kärring?

Ja, fast det var en raksträcka på 1km+ innan så hade hon sett mig hade hon inte väntat till sista sekund. hade precis blivit enkelfiligt dessutom, hade många bilar bakom som jag just passerat. Kan garantera att hon varken tittat över axeln eller blinkat innan hon körde rakt ut, för bilarna jag körde om fick också ställa sig på bromsen då de ej hann passera henne.

Jag påstod aldrig att jag inte gjort något fel, men de hade lika gärna kunna hänt om jag kom i laglig hastighet o inte uppmärksammade den parkerade bilen.

Och nej, jag är inte en äldre tant/kärring.

Sök