heltcp skrev:
Zahak skrev:
"En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."
Den där kan man ju använda rätt fri tolkning på.. Då är det okej om jag tar med mig ett dagis till motorvägen, så får ni minsann sakta ner och visa hänsyn eftersom vi uppehåller oss vid vägen!
ne, du kommer med ditt lilla ligist följe bli avhysade från vägen eftersom ni stör och hindrar annan trafik!

På tal om saker som är i vägen (på vägen alltså då). Körde en sen kväll på en 70 väg. Den är inte så stor, och ingen vägren. Det är lite kass väder också, så sikten var rätt dålig.
Det är en bil en liten bit framför mig, lagom så att jag inte kan ha på helljuset. Iaf så drar han ner i en svacka, och jag tänder helljuset. Sen kommer en mindre svacka för mig, och ljuset riktas ju ner osv osv. Iaf så ser jag något som jag tror är en traktor från höger, ser bara ljuset. Det såg lite underligt ut, och jag fattade inte vad traktorn gjorde på åkern vid den tiden (såg ut som en traktor med feteljus bakåt). Jag saktade ner lite iaf.
Nu har jag hunnit komma riktigt nära, och då ser jag att det står ett stort släp tvärs över hela vägen. Det visade sig vara en lastbil som backade från en mindre väg in på gården mitt emot. Den hade inte alltför mycket lyse på sidorna, och det som jag trodde var en traktor var själva lastbilen i sig, så det var alltså framljusena som jag såg.
Det var ju bara att stå på bromsen och be en snabb bön... Jag klarade mig med 5-10 meter tillgodo, så det var kanske inte "så farligt" egentligen, men snälla nån... Det visade sig vara folk som gick bredvid lastbilen också (utan reflexer).
Alltså allvarligt, om det är mörkt ute, ingen belysning på vägen plus att vädret sätter ner sikten... Inte ska det väl ens behöva så mycket för att man ska tänka efter och sätta på någon saftblandare eller nått om man nu får för sig att backa en lastbil så att den totalt blockerar hela vägen!?
Ps. För övrigt så börjar jag mer och mer anse att kunskapen om trafikregler och dylikt är obefintlig i Ängelholm och omnejd. Det gjordes någon undersökning där man hade frågat lite folk om en korsning som gjordes om för mer än 1 år sedan (ljus togs bort och ersattes med huvudled och lämna företräde skyltar). Det visade sig att ingen som de frågade hade koll på vad som gällde i korsningen.. Vissa trodde att högerregel gällde, andra bara chansade osv osv.
Men hallå, hur svårt är det att titta på skyltarna? Blundar de när de kör bil?
Det gällde ju då även en del yngre iofs...

Ah, så skönt det är att skriva av sig på förmiddagen.