2671
Sök

kan ett turbo gren rör se ut som ett orm bo?

778 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#1
kan ett turbo gren rör se ut orm bo? eller måste det vara rör för rör inkoplat till platan?
Senast redigerat av Sluskk (28 november 2006)

778 Inlägg
28 november 2006
Trådstartare
#2
Sluskk skrev:
kan ett turbo gren rör se ut som et orm bo? eller måste det vara rör för rör inkoplat till platan?

81 Inlägg
28 november 2006
#3
hmm är inte säker men tror inte att det ska spela nå roll om det är ett orm bo eller inte!


Dr. Turbo
459 Inlägg
28 november 2006
#4
nu är jag inte med ..."rör för rör till plattan"?

man måste ju dra alla rör till flänsen annars kommer det inte fungera så bra smile

nog kan ett grenrör se ut som ett ormbo men det är långt från optimalt
man eftersträvar så kort och så rakt grenrör som möjligt men det är inte alltid det går då det kan vara fruktansvärt trångt i en bil


208 Inlägg
28 november 2006
#5
kolla mitt grenrör.. smile

10 287 Inlägg
29 november 2006
#6
Så här kan det se ut i alla fall:

http://www.billzilla.org/bmw.jpg

BMW F1 turbomotor. 1.5 liter och 1470 Hkr enligt BMW ingenjörer.

(Kolla på placeringen av spjället)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

778 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
#7
okej hmm det är ingen bil som ha så?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 november 2006
#8
Det ser ju ut som ett ormbo när det är gjort RÄTT typ. smile Du ska ju ha ett extraktor-rör, då är alla rören från respektive cylinder exakt lika långa, då blir det ju ett ormbo eftersom röret till närmaste cylindern måste "ta en omväg".

Det är KONST tycker jag. smile


778 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
#9
FL3JM skrev:
Det ser ju ut som ett ormbo när det är gjort RÄTT typ. smile Du ska ju ha ett extraktor-rör, då är alla rören från respektive cylinder exakt lika långa, då blir det ju ett ormbo eftersom röret till närmaste cylindern måste "ta en omväg".

Det är KONST tycker jag. smile

ja men jag menar som allt liger i en "burk"

645 Inlägg
29 november 2006
#10
Slusk skrev:
ja men jag menar som allt liger i en "burk"

Du menar att det inte är separata rör, eller?

//Marcus Saari

778 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
#11
zajja skrev:
Slusk skrev:
ja men jag menar som allt liger i en "burk"

Du menar att det inte är separata rör, eller?

exAT

5 710 Inlägg
30 november 2006
#12
Jag fattar igentligen ingenting.....hmm

Ett grenrör kan se ut hursomhelst.....det är bara olika bra/dåligt.
Ett "optimalt" grenrör har som sagt lika långa rör, HUR långa får man räkna fram.

MVH Jonas
..............

30 november 2006
#13
Beror ju på till vilken bil man har det till. Alla har olika konstruktioner.

A4
http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/grenror1.jpg

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

MiKeY
85 Inlägg
30 november 2006
#14
Det kan det göra.. polaren byggde ett jävla ormbo när han turbokonverterade en bmw 320..
Mvh Robert


Dr. Turbo
459 Inlägg
30 november 2006
#15
lika längd på rören är inte av så stor prioritet när man bygger turbogrenrör
är viktigare att bygga så rakt som möjligt eftersom man inte vill ha lokala tryckhöjningar
Senast redigerat av Big Al (30 november 2006)


197 Inlägg
30 november 2006
#16
asså längden på rören å motstånd beror helt på vad för turbo vad för portning storlek på ventiler/lyft längd på runners storlek på plenum går att dra det hur långdt som helst för att få det optimalt

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...


Sök