Tips om tillverkning av hjulspacers

Mäki Långsam Perfektionist
27 november 2006 · 4 800 Inlägg

Hej, tänkte försöka mig på att göra spacers till A4an, vad ska jag tänka på när jag gör dom? smile 
Vad finns det för för/nackdelar med spacers?
Tack på förhand smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2006 · 6 017 Inlägg

du får ju inte ha för breda spacers, hjulen får ju inte sticka ut ur hjulhusen. men det blir ju snyggare

Jonas
Germax
27 november 2006 · 12 086 Inlägg

Se bara förfan till att de blir plana.. de är väl de viktigaste.. ska du svarva dom lr vad?

YeahLow OutRage DriftTeam
27 november 2006 · 181 Inlägg

se till att fälgens mitthål får samma koning som på bromskivan för det är den koningen som är det viktigaste av allt på en spacer och självklart att det blir en slät anliggningsyta så att hjulet inte vobblar. Jag skulle nog rekomendera att göra spacers i stål då det är mer hållbart än vanlig aluminium.. hoppas du förstår

Zlizco
BMW E30 V8 Supercharger "OutRage DriftTeam" (1990)
RaaZer
27 november 2006 · 87 Inlägg

du måste nästan CNC-svarva de så du får det exakt, köp en spacers och gör en ritning, gör ett cnc program till de o.s.v.

Och gör de verkligen INTE i stål...
Gör de i alu, 1050.

Senast redigerat av RaaZer (27 november 2006)

940_Sebbe Bilmekaniker
27 november 2006 · 84 Inlägg

skulle inte "bara" svarva till några.. Finns skräckexempel om hur hjulet vobblar loss när man kör på motorvägen.. Som sagt CNC..

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
Germax
27 november 2006 · 12 086 Inlägg

Vad är de för spacers vi snackar om?
Typ 15mm plus med annan bultning mm? De är svåra grejor som måste bli exakt..
Ska du ha smalare är de bättre att antingen köpa lr få utskärda i laser.

Kristian_L
27 november 2006 · 1 893 Inlägg

Om jag förstår det rätt, så har du en vanlig A4..? Vet du vad spacers gör med din bil?

1. Det ser ut som om du har en bredare axel. (Spårvidden ökar ju.)
2. Ändringen i spårvid gör att du sabbar hjulgeometrin lite gran. (Bilen blir inte bätre att köra om man säger så!)
3. Du ökar på krafterna som dina hjulbultar skall klara, avsevärt, har du otur tappar du ett hjul.
4. Det är lätt att få obalans med spacers.

Vill man bilen skall se fetare ut, finns det igentligen inga genvägar. Köp bredare fälgar/däck, som breddar lika mycket in som ut. Eller i värsta fall, köp fälgar med större offset, så de kikar ut lite extra.

Bara montera spacers, får igentligen inte bilen att se tuffare ut. Mest nackdelar.
Detta är dock bara min högst personliga åsikt.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Mäki Långsam Perfektionist
28 november 2006 · 4 800 Inlägg

Okay, det verkar som om det är mest nackdelar med dessa? Jag hade tänkt göra dom för jag kommer ha tillgång till CNC senare smile
Anledningen för dom var väl att få bilen och se råare ut men det ser just nu ut som om jag ska strunta i dom.

Tack för alla svar! big_smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Kristian_L
28 november 2006 · 1 893 Inlägg

Kolla ifall du hittar fälgar med bredare offset, du får fortfarande ändrad hjulgeometri med sämre kör egenskaper, men du får inga vibrationer, eller extra på frestningar på bultarna. Lagren får dock ta lite mer.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
3 december 2006 · 137 Inlägg

Det är absolut inte nödvändigt att ha en CNC-svarv för att göra spacers. Men det är naturligtvis en fördel.
Det går att få saker både bra och dåliga oavsett om det är en CNC-svarv eller en supportsvarv. Det handlar om vem som står bakom spakarna också.
Jag har jobbat som svarvare i 6år innan jag blev bilbyggare och har således tillverkat både det ena och det andra till både min egen och andras bilar, mestadels i supportsvarven.

Bolt on-spacers anser jag inte vara någon bra lösning. Mycket bättre då med längre hjulbultar.

För att borra bultcirkeln så brukar jag rita upp det i AutoCAD för att kunna få fram rätt koordinater för hålen som man sedan kör upp i fräsen. Indikera upp centrum på detaljen noga först!
Är man vass på trigonometri behöver man inte cadritningen.

Är du det minsta osäker så låt någon som kan tillverka dem till dig. Jag kan rekommdera Manton Racing som tillverkar spacers enligt kundens önskemål.
Mvh Patrik

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang