Morsans 900 har ngt skumt fel där CEL börjar lysa efter hon kört 5-10min. Bilen är inte svårare att starta och beter sig inte konstigt på ngt sätt i övrigt. Vet inte exakt vad det är för modell men den är från från mitten av 90-talet och antagligen 2L spis. Ingen turbo iallafall.
Finns det några standardfel på dom modellerna? Själv tänkte jag att det bara är ngn slang som spruckit eller halkat av men det är typ 80 grader kallt ute så vill inte stå ute o riva eller köra in den i ngn GDS hall o söka på måfå innnan jag kollat ev standardfel med folk som vet bättre än mig.
Sökte lite i forumet och hittade en del om lambdasonder. Med tanke på att lampan inte lyser förrän bilen blir varm så tänkte jag att det kanske kan vara en trolig bov i dramat eftersom det tar ett tag innan systemet blir varmt.
Läste lite om LMM åxå men även det borde väl ge ett mer oregelbundet fel och inte vara så stabilt som nu.
Funtade åxå på skit/task med insprutningen men då borde det väl vara fel hela tiden och inte bara när bilen är varm?
Jag vet att livet blir lättare om man läser felkoder men som sagt vill jag veta om det finns några enkla standardfel innan man kör iväg den och börjar lägga en massa tid o pengar på engammal biljävel. Finns det förresten ngn medlem i Ludvika med omnejd med felkodsläsare som kan ställa upp så kan jag bjucka på en pizza o ett 6pack som tack för hjälpen

Tack på förhand för ev tips/ideer