Tips på hur undersöka kamrem?

ypix
4 februari 2011 · 13 Inlägg

Hej,

Det har sedan några veckor börjat tjuta kring kamremmen, det är inget jättehögt ljud, men det hörs innifrån bilen och jag har läst lite på internet och har fattat att det är riktigt allvarligt om den går av.

Finns det något knep hur man kan undersöka kamremmen om den är ok eller inte?
Min kamrem är 4år gammal och jag har kört 5000 mil sedan dess.

Bil: Seat Cordoba -99

Tack på förhand
/Linus

CalibraDanne
4 februari 2011 ·

tjuta kring kamremmen låter lite märkligt. Lär nog inte vara den som låter. Jag vet inte vad bytesintervallerna är på dom bilarna men om milen och tiden är okej så är det nog inget att oroa sig för.
Annars kan du ju plocka av den övre plastkåpan och kolla skicket.

amazonracern
4 februari 2011 · 120 Inlägg

Förmodligen ett löphjul eller spännare som låter. Att "remmen" i sig skulle tjuta är för mig inte troligt smile Kolla upp orsaken snarast för att undvika haveri...

Kombinerar det bästa av två världar, rekvisita från 50-60-talet och tekniken från idag..
RD_87 Skrotsamlare
4 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Minns inte intervallen men det är minst 6000 mil på en rem, dessutom kan remmen knappast låta. Om det är något i kamdrivningen vilket jag förövrigt betvivlar, så är det troligen lagret i remspännaren.
Detta är inte direkt vanligt eftersom man SKA byta den samtidigt som remmen och den ska hålla längre än remmen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Mitsuhini
4 februari 2011 · 337 Inlägg

jag gissar på generatorrem el servopumprem. kontrollera så dessa är spända ordentligt. annars kan det vara någon löprulle som är påväg att ge upp.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
CalibraDanne
5 februari 2011 ·

Ja det är förmodligen generatorremmen. Jag tycker du ska byta den för att vara på den säkra sidan. Går den av så kan den trassla in sig i kamremmen. Detta har jag varit med om. Blev byte av topplock

Mitsuhini
5 februari 2011 · 337 Inlägg

då måste du kört utan kamkåpor antar jag? finns det några bilar original som inte kamremmen sitter ensam/skyddad bakom kåpor och generator/servorem sitter utanför?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
te_wik Forummoderator
5 februari 2011 · 12 813 Inlägg

Plocka bort remmen till generatorn, servopumpen osv en efter en och starta bilen, hörs det inget då är det inget i kamremmen som låter smile

Har du multirem blir det lite jobbigare. Och se till att du inte låter motorn gå länge så du inte tömmer batteriet eller låter motorn gå varm ifall vattenpumpen drivs med den.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
5 februari 2011 · 12 813 Inlägg

Mitsuhini skrev:
då måste du kört utan kamkåpor antar jag? finns det några bilar original som inte kamremmen sitter ensam/skyddad bakom kåpor och generator/servorem sitter utanför?

Behövs inte kåpor alla gånger, de hjälper inte alltid. Har varit med om det på några bilar, tex audis 2.5l diesel.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Mitsuhini skrev:
då måste du kört utan kamkåpor antar jag? finns det några bilar original som inte kamremmen sitter ensam/skyddad bakom kåpor och generator/servorem sitter utanför?

Han behöver inte alls kört utan kåpor för det går remmen av kan den mkt möjligt trassla inn sig Har hänt flertalet ggr på både Volvo å Renault

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ekelund88
5 februari 2011 · 2 656 Inlägg

Mitsuhini skrev:
då måste du kört utan kamkåpor antar jag? finns det några bilar original som inte kamremmen sitter ensam/skyddad bakom kåpor och generator/servorem sitter utanför?

v70 diesel går mulitiremen av drar den 9 gånger av 10 med sig kamremen

CalibraDanne
5 februari 2011 ·

Mitsuhini skrev:
då måste du kört utan kamkåpor antar jag? finns det några bilar original som inte kamremmen sitter ensam/skyddad bakom kåpor och generator/servorem sitter utanför?

Det var en kundbil som det hände på. Och alla kåpor satt på plats. Tror det var en renault. Så jo det finns bilar med otillräckliga kåpor

Mitsuhini
6 februari 2011 · 337 Inlägg

oki, man lär sig något nytt varje dag smile

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang